Bokliste


 

Myriam H. Bjerkli


Sant og usant, skrevet med spisset penn...

 
lørdag okt 17, 2009

Støtt Care og få en ungdomsbok som takk!

Auksjonen er nå avsluttet.
Totalt kom det inn kr. 2.740,-
Takk til alle som bidro!

Kommentarer:

Det derre Facebook-greiene skjønner jeg ikke noe av (altså linkene). Men starter med et bud på 100 NOK.

Uansett - utrolig bra tiltak!

Skrevet av Martin , 12:26, søndag 18. oktober 2009 #

Takk Martin:-)

og så skal jeg se om jeg kan få endret linkene sik at man kommer rett inn til auksjonen...

Skrevet av My , 12:41, søndag 18. oktober 2009 #

Da tror jeg at det skal være ordnet:-)

Skrevet av My , 12:48, søndag 18. oktober 2009 #

OK, men brukernavn og passord? Sry altså, men jeg er helt bøtteknott når det gjelder data og slikt...

Sukk, er kanskje best å gå på puben

Skrevet av Martin , 13:18, søndag 18. oktober 2009 #

Sender deg en bok anyway jeg:-) Så skal jeg nok sørge for at pengene havner hos Care:-)

Fotball eller fantasy?

Skrevet av My , 13:40, søndag 18. oktober 2009 #

Fantasy! Hadde jo vært artig om du kunne holde oss orientert om budgivningen! Øh, men det kan man kanskje sjekke uten å ha sånn passord osv?

Skrevet av Martin , 13:46, søndag 18. oktober 2009 #

Tror det Martin:-) Men frykter vel at det ikke blir stort å holde deg oppdatert om, budene strømmer ikke akkurat på...

Og det er litt surt hvis CARE hadde fått flere penger hvis jeg isteden hadde gitt innkjøpsprisen på bøkene + portoen direkte til dem... ;-)

Skrevet av My , 13:52, søndag 18. oktober 2009 #

jeg byr 12o kroner for Micke i mål....Eller er det for sent?

Skrevet av SNyHETTa , 15:38, søndag 18. oktober 2009 #

Så kan kanskje du og eventuelt andre lesere stemme på en tidligere mamma (mor til en elev i en klasse jeg hadde)
Hun er med i denne konkurransen med designet Ansikt;-)
http://www.pierrerobert.no/designkonkurranse/#/about

Skrevet av SNyHETTa , 15:41, søndag 18. oktober 2009 #

Absolutt ikke for sent Snyhetta, den er åpen i en uke til. Legger du inn bud på siden, eller skal jeg bare notere deg her?

Skrevet av My , 16:02, søndag 18. oktober 2009 #

Begge to for 300?

Skrevet av Sirenia , 16:12, søndag 18. oktober 2009 #

Takk Sirenia:-)
Da er vi oppe i 520,- her:-)

(På hovedauksjonen gjorde jeg tydeligvis en tabbe, ikke visste jeg at den automatiske økningen står på bare kr. 2,- pr bud.
DET kan bety en lang vei fram...

Men det er ihvertfall noen som byr:-)

Skrevet av My , 16:29, søndag 18. oktober 2009 #

560 - men vil ha personlig hilsen!

Skrevet av Martin , 16:45, søndag 18. oktober 2009 #

du legger inn budet for meg...My;-)

Skrevet av SNyHETTa , 16:50, søndag 18. oktober 2009 #

Oki Sny:-)

Skrevet av My , 20:20, søndag 18. oktober 2009 #

La ut min og, etter dagens VG bør den gå som hakka møkk.... hahaha

Skrevet av sepalsmannen , 21:54, søndag 18. oktober 2009 #

Jeg syns egentlig ikke dette er noe særlig, jeg...
Folk som benytter seg av "gode formål" for å få egen PR.

Om man virkelig er opptatt av formålet for årest TV-aksjon kan man vel rett og slett - gi penger? Til og med anonymt? Eller selge noe på finn.no? Steke vafler og selge på kjøpesenteret?
Eller - ja, egentlig hva som helst annet enn å utnytte de trengende til billig egen-PR.

(Likte parodien "fucking for the forests", men der havna vel Cumshots i retten...)


Skrevet av mayway , 00:32, mandag 19. oktober 2009 #

Det var vel som forventet MayWay, at det ikke falt i smak hos deg. Og det er het greit.

Me nå kan det hende at jeg faktisk har gitt penger. Og kanskje jeg også har kjøpt endel andre artikler på auksjonen. Men siden lommeboka tross alt er begrenset, og jeg har noen av disse bøkene, så tenkte jeg at det også kunne gå an å gi bort noen av disse, slik at det ble noen kroner ekstra på CARE. Men å få noen til å by uten å samtidig fortelle noen om auksjonen, vel, det er vanskelig.

At du - og muligens flere - synes det er upassende, det tror jeg at jeg får prøve å leve med. Såpass er saken verd.

Skrevet av My , 01:00, mandag 19. oktober 2009 #

vel, for en tid tilbake var det diskusjon om boken til Catharina, hvor flere forfattere ga sitt skriftlige bidrag helt fritt. Dette for å (skaffe midler)bygge et bibliotek for nødstilte i Afrika (eller hvor det var).Motiver ble trukket tvil og diskutert da også

Dette ligger i samme gate om å bidra med det man har. Om det våges å tenke (hvilket jo kan gjøres) at motivet ligger i egentlig egenreklame er det trist.

Da kan man dra det så langt å si at det er galt å gi bidrag i det hele tatt, fordi man ønsker å fremstille seg selv som snill.

Alvorlig talt, om jeg så hadde våget/klart å tenke en slik negativ tanke, ville jeg uansett latt være å si det i all offentlighet.

Dette er ikke et gult kort, det er et rødt kort og utvisning av banen.

Til dere som gir av dere selv, eller av hva dere har skapt. Det er rosverdig og gir håp for en bedre fremtid.

Skrevet av Fauske , 01:13, mandag 19. oktober 2009 #

Forøvrig så fjerner jeg dette innlegget straks auksjonen er over. Og til de som måtte mistenke meg for å ønske å framstå som snill:

Min grunn til å forsøke og bidra er langt mindre edel enn som så, den er som så ofte før grunnlagt i dårlig samvittighet. Fordi jeg har så mye mer enn jeg trenger, og langt mer enn kvinnene som mottar støtten i årets aksjon. Og det er dessverre ikke engang fordi jeg har gjort meg fortjent til det, det er ikk fordi jeg har jobbet og kjempet og slitt meg fram til noe som helst. Men rett og slett fordi jeg trakk et vinnerlodd geografisk da jeg ble født.

Skrevet av My , 01:39, mandag 19. oktober 2009 #

Mitt forslag er at innlegget blir stående som et advarende eksempel på nedrig bloggoppførsel vedr. mistenkligjøring ang. gode personers motiver for å hjelpe medmennesker i nød.

For den saks skyld vil det være ufattelig om moderator her ikke kommer med en klar advarsel om direkte ødeleggende personangrep.
I all sin natur er det nettopp det dette er.

Skrevet av Fauske , 03:17, mandag 19. oktober 2009 #

Hva kommer det av at det alltid er noen som trekker i tvil menneskers vilje og evne til innlevelse, empati og valget om å gjøre noe for andre?

Hva kommer det av at det alltid skal trekkes frem en komspirasjonsteori om egen vinning?

Hva har Myriam å vinne på dette, annet enn håpet om å samle inn noen skarve hundrelapper - som i dette perspektivet er alt annet en skarve?

Ikke slett innlegget, Myriam. Og ikke la deg provosere til å måtte forsvare et valg du har gjort, uansett beveggrunner. Dette er et bra tiltak og en veldig god idé. Så god at jeg gremmes over ikke å ha kommet på det selv.

Fortsett, Myriam. Du er et grepa menneske.

Skrevet av caterina , 10:56, mandag 19. oktober 2009 #

Bytte ut m med n, kanskje?

Skrevet av caterina , 10:57, mandag 19. oktober 2009 #

Catarina
Jeg signerer kommentaren din 100%
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 11:44, mandag 19. oktober 2009 #

Mayway, nå er jeg TOTALT uenig med deg.

Det har alltid vært en tradisjon under TV-innsamlingen at man forsøker å bidra på sin måte. Et sangkor kan f.eks holde en konsert, der inntekten går uavkortet til formålet. Et fotball-lag kan arrangere en spesiell fotballkamp og la billettinntektene gå til formålet. En baker kan bestemme seg for å lage et brød spesielt for dagen, og la fortjenesten gå til aksjonen. En kunstmaler kan donere et bilde. Og en forfatter kan selvfølgelig auksjonere signerte bøker.

Jeg synes Myriam har vært kreativ og generøs.

Skrevet av Alvruna , 11:49, mandag 19. oktober 2009 #

Flott tiltak. Støttes!

Skrevet av FridaK , 12:02, mandag 19. oktober 2009 #

Øh, hva ble høyeste bud montro?

Skrevet av Martin , 12:03, mandag 19. oktober 2009 #

Tror MW nå bør legge inn et bud på ca. kr. 5000.

Skrevet av Fauske , 12:15, mandag 19. oktober 2009 #

Kjør på Myriam! Er imponert over hvor fort du svinger deg rundt og ser muligheter i alt.


Skrevet av Petronella , 12:38, mandag 19. oktober 2009 #

Først: Takk for støtten til de av dere som oppfattet dette positivt.

Så: Det er selvfølgelig helt legalt av MayWay og andre å ikke like slike utspill, og jeg var helt obs på faren for at det skunne bli forstått som egenpromotering da jeg la ut dette innlegget. Så jeg er verken sur eller vonroten, men kanskje litt glad for at det ikke var den negative tilbakemeldingen som kom aller først ;-)

Martin: Auksjonen går ut uken, så det er ikke helt avgjort enda. Men det er jo snakk om ti bøker, så det ligger vel uansett an til å bli bok på de fleste her;-)

Skrevet av My , 12:55, mandag 19. oktober 2009 #

Synes initiativet til My var godt, og selve saken er også god. At en støtter saken her betyr ikke at en støtter de som gikk med bøsse også.

At det noen ganger smaker litt som MW sier, "benytter seg av "gode formål" for å få egen PR." deler jeg jo forsåvidt. Selvom det er en "følelse" som kan være både feil og urettferdig.

Vi får tåle et snev av mistenkeliggjøring på motiv noen og hver, tenker jeg. Enten det er oppmerksomhetshunger, pr for egne ting etc. Ingen grunn til å blåse dette til himmels. Verken nå eller da.

Men over til saka da. Blir det de med høyeste bud som får bok? Hvor lenge skal du/dere la auksjonen gå? Du får gi meg et hint om jeg skal sende mailadr eller annen adresse. Porto synes jeg nok vi kan betale selv evn. Og jatakk, du kan evn gjerne signere My..smiler.

Skrevet av Sirenia , 17:13, mandag 19. oktober 2009 #

En så sur og negativ kommentar fra deg Mayway??

Hva er poenget?

Syntes du selv skrøyt av dere/deg i VG....Eller kanskje det var på en annen blogg?

Uansett så var det aldri i mine tanker at My gjør dette av egoistiske grunner.

Stå på du My og ikke bry deg om sure mager;-)

Skrevet av SNyHETTa , 18:25, mandag 19. oktober 2009 #

SUPERBRA tiltak!

Og så en liten sann historie fra virkeligheten i heimen forleden:

Sønn: Har du snakka med Myriam nå da?
Mor: Eh … nei, jeg har ikke kommet meg så langt ennå.
Sønn: Men mamma da, du må jo si at jeg likte Mickel kjempegodt!
Mor: Ja, jeg skal gjøre det, jeg lover!
Sønn: Og du, – si til henne at jeg likte den så godt at nå har jeg lest den en gang til!

Skrevet av Fielill , 18:37, mandag 19. oktober 2009 #

Snyhetta: Ikke noe problem, som jeg skrev over her, jeg visste at jeg la meg åpen for "hugg." Men syntes allikvel det var verd det:-)
Dessutn så er MayWay en modig dame, som tør å si det hun tenker. Det står det respekt av, selv om jeg innimellom hadde ønsket meg litt "mykere" kanter. ( Gjelder forøvrig mer i andre saker, vedr. andre, enn akkurat i denne.) Men meningers mot er uansett aldri bare negativt.

Sirenia: De fem som har bydd mest på hver bok, får bok.ti stk totalt, Her og på Qxl. Tror auksjonen stoppet 24.10, så jeg gir beskjed da. Og jeg er fremdeles så fersk, at det å signere, er barnslig gøy:-)

Ellen: Er det noe rart at jeg liker deg:-) Og nå også sønnen din:-) Hils gutten din og si at han gjorde høstkvelden lys:-)



Skrevet av My , 21:38, mandag 19. oktober 2009 #

Jeg syns mange blander kortene her.

For det første var Fauske blant dem her i bloggen som kom med syrlige kommetarer da CC lanserte sin afrika-antologi. (Ord for Ord) Sjelden ser man en person møte seg selv i døra så ettertrykkelig som Fauske her.

Hva han mener med at jeg har gjort "nedrig bloggoppførsel vedr. mistenkligjøring ang. gode personers motiver for å hjelpe medmennesker i nød. For den saks skyld vil det være ufattelig om moderator her ikke kommer med en klar advarsel om direkte ødeleggende personangrep." forstår jeg ikke, men han står selvsagt fri til å rapportere min gruferdelige oppførsel.


(Jeg var blant dem Fauske i mye mindre saklige vendinger banklaget for å "kameradisere" med CC og bruke dette som egen-PR dengang da - )

Det må gå an å mene noe prinsipielt om veldedighetsaksjoner her, uten å bli tillagt "fiendlighet" for Mys konkrete og personlige prosjekt. Heldigvis virker det som My ser forskjellen på dette, selv om noen andre ikke gjør det.

Jeg fastholder min skeptis til at (særlig såkalte C-D-E-Å) artister fra alle sjangere søker egen-PR ved å hive seg på de til enhver tid populære veldedighetsformål.Eksempelvis: Hadde CCs prosjekt handlet for mye om CC - så ville jeg aldri bidratt. Men det handlet faktisk om formålet: lesekunnskap, å gjøre bøker tilgjengelig. Og da altså: IKKE CCs egne bøker...

Der er forskjellen for meg.
Mys gode hjerte og velvillighet tviler jeg ikke på! Det er hennes strategi i dette jeg stiller spørsmålstegn ved.


Skrevet av mayway , 22:02, mandag 19. oktober 2009 #

Jeg tror at respins her ofte er preget av sympatier/antipatier mellom bloggere som faktisk ikke kjenner hverandre. En hypotetisk utfordring til Fauske/Sny/Sirenia:

Ville dere klappet meg på skulderen og rost mitt initiativ og mitt god ehgjerte hvis jeg postet et innlegg a la My her, og tilbød til salgs 25 av mine frieksemplar av mine mindre kommersielt attraktive utgivelser - la oss si Solgudens Krukke (10 bind)?
Jeg tør påstå: Neppe.

(Men såklart - om noen vil kjøpe en av de bøkene jeg har liggende frieksemplar av, er det bare å betale inn kr. 80,- på en giro til Care. Send meg kvitteringen. Da spanderer jeg både boken - og portoen)


Skrevet av mayway , 22:14, mandag 19. oktober 2009 #

MW
Jeg har bifalt den boken og formålet med den.
Hva annet du klarer å "lese" hos andre, er jo ditt gjentagne problem. Du er genuint konfliktsøkende.

Forøvrig snakker du alltid om å glemme gammelt "grums" som gjelder din egen væremåte mot andre.

Bruk nå reglene du trer over hodet på andre, på deg selv.

Nei, jeg deler ikke praksis med de som sender klager til moderator.Moderatorgjengen får følge med sjøl i timen.,Men at det finnes gode "tipsere" har jeg dokumentasjon på.

Og hvor stort ble så "budet" du la inn da ? Støtten til en god sak burde vel være det viktigste, ikke utilbørlig gransking av andres hjerter og nyrer.

Din første kommentar står ganske så tydelig og klar.

Skrevet av Fauske , 22:19, mandag 19. oktober 2009 #

MW
For mitt vedkommende har jeg ikke noe problem med å skille forfattere fra deres bøker.

Vedr. å "legge" ut for "salg" dine bøker, evt. kjøpe ? hmm, er ikke min sjanger du representerer egentlig, men om hensikten din er helt klart god, bør du gjøre det. Ethvert bidrag betyr mye for de som er tiltenkt hjelpen.

Ser at du igjen lager en trio av sirenia, sny og meg... du er ikke sann, nettopp, "ikke sann", er ordet.

Skrevet av Fauske , 22:27, mandag 19. oktober 2009 #

MW: Til din hypotetiske utfordring.

Jeg har ikke for vane å tro at folk driver med egen PR i alle mulige slags sammenhenger.

Jeg hadde klappet deg også på skulderen dersom du hadde gjort noe lignende. Så kan du la være å nevne meg, Sirenia og Jan Otto som et slags trehodet troll. vi har kanskje sammenfallende meninger,men det er aldri noe "avtalt spill".

Skrevet av SNyHETTa , 22:29, mandag 19. oktober 2009 #

Jeg har ikke lagt inn noe bud på kr. 5000 pluss slik du mente jeg burde, Fauske. Selvsagt ikke: min kritiske kommetar betrider jo selve prinsippet My representerer her - og slett ingen kvalitetsvurdering av hennes bøker opp mot pris.

Til det du sier om moderatorgreia her: Jeg kan love deg at dersom jeg opplever "nedrig bloggoppførsel" eller "direkte ødeleggende personangrep" vil jeg ikke nøle med å slenge inn en mail til moderator - enten det rammet meg selv, eller andre. Men det er heldigvis slik at jeg ikke har sett noe slikt på en stund her.




Skrevet av mayway , 22:30, mandag 19. oktober 2009 #

MayWay: Myriam tviler også stadig på Mys gode hjerte. Og for den saks skyld også på hennes valg av "strategi". Så det er helt legalt:-)

Bortsett fra det, så er jeg som jeg har sagt tidligere her inne, helt prinsippielt uenig i deg. Jeg "driter" i folks ventuelle baktanker ved å stille opp på veldedighetsprosjekter og bryr meg lite om hvorfor de lar seg fotografere sammen med sultende barn.
Jeg synes det er FLOTT når folk som er i den posisjonen at de har mulighet til å dra folks oppmerksomhet mot en god sak, velger å gjøre nettopp det. Om det er for å framstå som snille, eller å fremme egen karriere, I couldn`t care less.

Uansett baktanke, så bidrar det til at folk får mat, skolegang, rent vann, vaksiner etc. DET er - i mine øyne - det viktigste.

Skrevet av My , 22:32, mandag 19. oktober 2009 #

Jeg forsvarte Ord for Ord - med akkurat samme ord - her på bloggen - for bare for noen måneder siden...

Det må være mulig å ha to tanker i hodet på samme tid. Det tror jeg både du og jeg kan, My. Glad for at du ikke tok min kritikk som et angrep på deg personlig.

Jeg skrev jo f.eks et veldig krasst innlegg etter tsunamien, og den bølge av avdanka kjendiser som heiv seg på i håp om å få fart på egen karriere...så dette er prinsipelle synspunkt jeg har, og som jeg gjerne reviderer i saklig debatt med oppriktige folk.

Skrevet av mayway , 22:39, mandag 19. oktober 2009 #

Så tar vi CARE alvorlig, og dropper dette nå uverdige utenomsnakket om at egenmpromotering er motivet.
Sulter og lider folk, spiser de uansett hvem som er giveren.

Skrevet av Fauske , 22:54, mandag 19. oktober 2009 #

Trur MW har mye rett i sympati/atipatistøtte. På ofte tynt grunnlag. Mye mer personlig enn saklig. Men det av langt flere enn det liksom "trehodede trollet" som nevnes her..

Hvorfor kan ikke jeg/vi ha synspunkt på prinsipielt grunnlag når andre kan?

Forøvrig mener jeg vi har kommet lengre enn før i å møte hverandre åpent og spørrende enn bombastisk og anklagende.

Jeg har lest mange her inne og skulle gjerne lest flere, så send ei bok du MW. Og send videre til aksjonen.

Skrevet av Sirenia , 23:01, mandag 19. oktober 2009 #

Sirenia, send meg en mail du du så skal du få bok/bøker. (Etter å ha betalt 80 kroner til Care, såklart :)

Min anbefaling til deg er kanskje en av Solguden bøkene - men jeg er tom for de tre første og nr. 10.

Skrevet av mayway , 23:33, mandag 19. oktober 2009 #

Jeg tror mottakerne av pengene, altså CARE,blåser i motivet , og i dramaet på forfatterbloggen ellers :)

Skrevet av Nadiyya , 23:34, mandag 19. oktober 2009 #

Nad, ja selvsagt! Maslovs behovspyramide gjelder jo.
(Men vi mette, varme, trygge burde kanskje ha overskudd til en mer prinsipiell debatt?)

Skrevet av mayway , 23:51, mandag 19. oktober 2009 #

Ok , her kommer mitt bidrag til den debatten: Myriam kunne blogget rundt omkring overalt om bøkene sine , med saftige, oppmerksomhetssyke overskrifter, uten at det gikk en krone til noen som trenger det. Nå gjør det det. Og jeg er prinsipielt imot unødvendig spekulering i slikt som ikke kan etterprøves. "Giftet hun seg med han for pengene??!" "Gjørde hun dette for å gi et godt inntrykk av seg selv? For å selge flere bøker?" Vi finner det aldri ut, gjør vi vel?

Rybak ga fela si (syns jeg jeg leste) og det kom visst inn adskillige tusen på det... Gjorde han det for at flere skal kjøpe hans plater? Mulig det, men det gjorde nytta si.

JEG kjenner også et stikk av at "dette burde jeg også gjort", men vet ikke om det hadde kommet noe særlig gryn ut av det... *smiler* Så stå på, håper dere klarer å få noe gryn til saken, og om dere får pr på kjøpet er den vel fortjent. Folk blir kjent for så mangt, blir du kjent for å hjelpe, så er jo det ikke verre enn å bli kjent for å trashe hotellrom, selv om også det funker som pr ;)

Skrevet av Nadiyya , 00:14, tirsdag 20. oktober 2009 #

Nad
Now you speak sister.
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 00:17, tirsdag 20. oktober 2009 #

Å ri pinsipper er bestandig enklere når man er mett og trygg og langt unna de som lider, MayWay.

Problemet i dette tilfellet er at hvis bare de "rene sjeler med beviselig edle motiver " skal kunne gi, og de i ihvertfall ikke skal si "offentlig", fordi motivet da kan være at de ønsker å framstå snille, så blir det mange flere av de andre.
De som ikke engang har mulighet til å tenke på prinsipper, fordi de er for sultne, redde og kalde...

Drar man det prinsippet ut i ytterste konsekvens, så vil det utelukke alle som starter og fronter støtteorganisjoner. Alle ungene som lager basar og smiler på baksiden av lokalavisene, de som arrangerer årlige tv-auksjoner, de som bidrar til disse auksjonene med opplevelsser, kunstverk eller Rema-kroner. Kjendiser, kronprinsen, politikere, Bill Gates og alle andre som fronter gode saker, slik at du og jeg og andre smågivere lar oss inspirere og prøver å bidra.

Her er det - i mine øyne - målet som teller. Så synes jeg heller at man får la tvilen komme tiltalte til gode. Og akkurat det er i det hele tatt et ganske godt prinsipp. Synes jeg.

Skrevet av My , 00:23, tirsdag 20. oktober 2009 #

Jeg snakker litt av egeninteresse også faktisk, da jeg har tenkt på å la inntektene av min neste diktbok gå uavkortet til "Veksthusets venner" (rehab av rusmisbrukere). Tenkte ikke på det før nå, men jeg kan kanskje komme opp i lignende debatter så dette var jo lærerikt :)

Skrevet av Nadiyya , 00:37, tirsdag 20. oktober 2009 #

Nad
Fy slemme pike.Kommentaren din er jo rein skjær "forhåndsegenpromotering".
Skam deg ferdig nå, så slipper du det etterpå, samt bidraget ditt blir sikkert uansett godt mottatt.
Hmm,høres ut som et meget bra tiltak Nad,stå på. klem.
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 00:43, tirsdag 20. oktober 2009 #

Jeg tenker at My, som meg, må bidra med det hun føler hun kan best :) Tror ikke det ville funke like godt om Myriam donerte blokkfløyta si, og Rybak donerte et strameibroderi... :)

Skrevet av Nadiyya , 00:49, tirsdag 20. oktober 2009 #

Jeg tror fremdeles dette er en viktig debatt, uansett hvor spydig Fauske er mot mine ytringer.


Når Rybak donerer fela si, kan man ikke sammenligne det med at ungene i nabolaget selger vafler.
Det er nettopp mitt poeng:

Hvis f.eks jeg skulle ha som ambisjon å skaffe mest mulig penger til denne aksjonen ved å selge bøker - så ville jeg garantert fått inn mest ved å legge ut noen spesialdedikerte romaner av bestselgende forfattere jeg kjenner. Jeg kunne solgt mitt eksemplar av Dan Brown, det aller første noen i hele verden leste & omtalte i media! Eller mitt eksemplar av Egelands ferskeste, med en veldig samleverdig dedikasjon. Eller noe annet jeg har i hylla, som virkelig ville kunne generert almenn interesse.

Det er litt leit at jeg ikke klarer å poengtere det prinsipielle her. Trolig er det for "touchy" tema.

Om du Nad planlegger en diktsamling og vil gi overskuddet til et tiltak du vet er viktig - selvsagt applauderer jeg det!
Om du Fauske gjør det samme i din verden - absolutt støtte!

Mitt poeng er at altfor mange bedriver selvpromotering under dekke av "veldedighet". De virkelig kjente kan jeg "unnskylde" - de oppsøker det vanligvis ikke selv, og behøver da heller ikke den ekstra PR. Dessuten generer de en helvetes mengde brød, for å si det medf Fauske.

De som i sin hverdagsvirkelighet yter en stor innsats kan jeg også bare berømme.

Men halvkjendisers egenpromotering i forhold til store mediaskapte veldedighetsaksjoner syns jeg altså er både klam og dubiøs.


Skrevet av mayway , 00:57, tirsdag 20. oktober 2009 #

Nad
My med blokkfløyte?? Hadde du sagt cigar (og bar) ville jeg trodd det.
Hææ, hopper Rybak med brodert jakke, på trampoline.
Den gutten kan mer enn å rundkaste hallingdøler med spent hardingfele.

Forøvrig liker jeg slike dør til dør aksjoner, det er et kjækomment tilskudd til økonomien.
Forrige gang kom det en gammel dame og strakk frem en pengebøsse....snille gode menneske, når jeg telte opp pengene etterpå var det flere hundre kroner.

De som om på søndag var to småunger...jeg bytta til meg pengebøssa for en melkesjokolade....ved opptelling viste det seg at jeg hadde tjent 350 kroner.

Skjønner ikke at folk klager og syter over disse aksjonene jeg.
Jeg gleder meg allerede til neste gang.
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 01:08, tirsdag 20. oktober 2009 #

Mayway
Bestrider ikke at motiver kan være forskjellige hos enkelte muligens.
Helt ok. at du setter ord på det da.
Så erre liksom det å se an hva man sier og hvor og til hvem lissom, om du skjønner.

Du,dette er vel utdebatert nå okke om.
Hmm, vi må alle "Take CARE".
Mayway, det orner seg, det orner seg.
:)
jan-otto

Dessuten er du jaggu en natterangler jeg ikke klarer å holde følge med, det skal du ha.

Skrevet av Fauske , 01:16, tirsdag 20. oktober 2009 #

Mayway, jeg skjønner hva du mener - tror jeg :) Og kan til en viss grad være enig, og mange tenker garantert slik du tror. Saken er at vi umulig kan vite hvem som gjør og hvem som ikke gjør--- tankene bak kjenner vi ikke. Derfor synes jeg det ville være ryddigere om du tok den prinsipielle debatten i et eget innlegg, og ikke i tråden under en herværende bloggers appell om å gi.

Skrevet av Nadiyya , 01:19, tirsdag 20. oktober 2009 #

Nadiyya: jeg jobber med å få til et lignende prosjekt, en foto og tekst-bok om Gambia. Hvor overskuddet er tenkt til en skole der nede.

Forøvrig, hvis tanken her var å promotere bøker, så burde jeg holdt Cyprianus utenfor. For den tror jeg allerede er ute av vanlig salg, det er bare eksemplarene jeg har som er igjen.

Men uansett, for de av dere som ikke helt har glemt hva innlegget over dreide seg om, det er fremdeles lov å by:-) Her eller på QXL.

Skrevet av My , 09:33, tirsdag 20. oktober 2009 #

Takk MW. Tar det jeg får jeg. Synes jo det er moro å lese dere på den måten også. Bare bra at du ikke har nr.1 for da kunne jeg jo finne på å bli "fanga"..hehe..

Legger ut adr her jeg. Jeg kan jo søkes allikevel. Enkleste måten og enn ikke tryggest.

EM.Oscarsen
Dukenvn.22A
3133 Duken

Jeg er omringet av slekt og familie på alle bauer og kanter, så jeg føler meg rimelig trygg for "oppsøkende" virksomhet..smil..

Skrevet av Sirenia , 18:22, tirsdag 20. oktober 2009 #

Da er auksjonen avsluttet.

Totalt, utenom og på Qxl, kom det inn kr. 2.740,-

Takk skal dere ha:-)

Vil Snyhetta, Sirenia og Martin please sende meg en mail, slik at vi får kontakt?
Bruk myriams - at - online.no

Skrevet av My , 12:10, mandag 26. oktober 2009 #

My
Good

Skrevet av Fauske , 12:21, mandag 26. oktober 2009 #

Så bra, My;-)

Skrevet av SNyHETTa , 13:23, mandag 26. oktober 2009 #

2740.-? Det var ikke gærent! Overfør mitt bidrag i dag.

Skrevet av Martin , 09:28, tirsdag 27. oktober 2009 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Myriam H. Bjerkli