Bokliste


 

Anne B. Ragde


- rir igjen!

 
fredag sep 21, 2007

Den mørke middelalder

Bondevik går nå ut og fraråder norske biskoper å ha særlig kontakt med prester som vier homofile/lesbiske. Dette fra en mann (?) som fronter en ideologi fundert på kjærlighetens budskap. Hva gjør man? Skifter fil i ren protest?

annebe:-/////

Kommentarer:

hjelpe og trøste. er vi virkelig ikke kommet lenger? en eller annen protest må til. spørsmålet er hvilken. går gjerne i fakkeltog, jeg.

Skrevet av caterina , 12:18, fredag 21. september 2007 #

Dette er bra. Alt som bidrar til å undergrave kirken/religion er positivt.

Skrevet av FraterPan , 12:20, fredag 21. september 2007 #

Heldigvis er vel ikke bondevik den folk flest ser opp til, eller er han det? (hjelp, kansje har jeg gått glipp av triste fakta. )

Skrevet av kiki , 12:23, fredag 21. september 2007 #

Generalsekretær Rolf Kjøde (navnet skjemmer ingen)i Normisjon uttaler til Vårt Land at Kirkerådets ledelse med sitt vedtak har «abdisert som åndelig lederskap og nøyd seg med å orientere seg på politisk vis etter det muliges kunst». Men trøster seg videre med at det blant prester i Den Norske Kirke er flere som står sammen med dem. Og dessuten (o hvilket storsinn): "I denne vanskelige tid snakker vi også sammen med våre venner i Frikirken".

Som født og oppvokst midt i bedehusland dukket det plutselig opp.. "For kjødet begjærer imot Ånden, og Ånden imot kjødet". Dette gir mening!

Skrevet av Øystein Hauge , 12:30, fredag 21. september 2007 #

Kiki.. saksopplysning: den Bondevik Anne B. snakker om er biskop i Møre Bispedømme, Odd Bondevik (dere som er godt voksne vil huske stortingsrepresentanten Kjell Bondevik (onkel til Kjell Magne) som en gang på sekstitallet (?) ble så "djupt såra og vonbroten"... Odd Bondevik er sønn til denne djupt-såra-og-vonbroten-bondeviken.

Skrevet av Øystein H. , 12:47, fredag 21. september 2007 #

Ja. Han skal vel ta igjen for faren sin og såre noen andre, da. Grmpf.
bm

Skrevet av bloodymary , 13:00, fredag 21. september 2007 #

Tror han at homofili er smittsomt, siden han advarer mot kontakt? Nei, spøk til side, det er absurd. I 2007 så burde vi være ferdig med slikt, men det er vi tydeligvis ikke. Skifte fil er nok ingen enkel løsning, men melde seg ut av statskirken i protest mot gammelmannsprestene kan jo være en reaksjonsmåte?

Skrevet av Myriam , 13:28, fredag 21. september 2007 #

spørs om ikke det må enda skarpere lut til. holdningene i samfunnet er ikke slik de burde. at presteskapet går foran er intet mindre enn skandaløst.

Skrevet av caterina , 13:35, fredag 21. september 2007 #

Ja, vi snakker om ODD Bondevik her. men vi skal ikke glemme at den godeste Kjell Magne i sin tid IKKE ville gå ut IMOT at enkelte prester mente at homofili kunne "kureres" med bønn.

Skrevet av annebe:-)) , 13:45, fredag 21. september 2007 #

dette er dypt alvorlig. jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å ha slike standpunkter i et sivilisert samfunn som vårt. man blir litt lammet av det.

Skrevet av caterina , 13:55, fredag 21. september 2007 #

Groteskt.

Skrevet av BowlingJesus , 14:03, fredag 21. september 2007 #

Grrrrrr. Jeg blir så &%*¤#¤%!#!!!!!!!
Enkelte gamle gubber irriterer meg grenseløst. Men jeg irriterer sikkert dem også, og det er jo en viss trøst.

Skrevet av Ingunn Aamodt , 15:46, fredag 21. september 2007 #

Ja, det er noe med det: For størst av alt er kjærligheten!

Jeg blir egentlig bare oppgitt.

Det er ihvertfall ikke slik Jesus ville håndtert saken. Jeg syns det minner om fariseer lignelsen.

Skrevet av Elsa , 16:50, fredag 21. september 2007 #


Til Anne B Ragde.

Kan du ikke bare skrive en bok om dette?

Jazz

Skrevet av Jazz , 18:55, fredag 21. september 2007 #

Hei Jazz. Man skriver aldri med agenda, da blir det jo sånn type litteratur hvor man legger små Dagbladet-kronikker i munnen på sine romanpersoner, ultrakjedelig. Men jeg har skrevet om homser, da. Som elsker hverandre. Da handlet det om kjærlighet. Vise frem at de hadde den. Gleder meg så SYKT til TV-serien begynner 8.oktober

Skrevet av annebe:-)) , 23:09, fredag 21. september 2007 #

Men, AnneBe og alle dere andre: Vi skal vel ikke la disse mørkemennene dø i synd?
Oppfatter vi oss selv annerledes enn dem har vi kanskje et moralsk krav på oss til å si fra? For dette er virkelig et gufs fra fortiden og gudene (sic!) vet hvilken gruppe som blir den neste de ikke vil ha med å gjøre...

Skrevet av hobo , 00:42, lørdag 22. september 2007 #

"holdningene i samfunnet er ikke slik de burde. at presteskapet går foran er intet mindre enn skandaløst."


>> Jaha? Hvorfor er det skandaløst at presteskapet går foran? Er det overraskende at kristne embetsmenn fronter slike holdninger, når det står uttrykkelig i Bibelen at homsing er en styggedom?
De er jo BETALT for å ha slike holdninger, goddamnit.

Skrevet av FraterPan , 01:17, lørdag 22. september 2007 #

"Det er ihvertfall ikke slik Jesus ville håndtert saken."

>> Neivel? Hvordan mener du han ville håndtert den da?

Skrevet av FraterPan , 01:18, lørdag 22. september 2007 #

''Hei Jazz. Man skriver aldri med agenda, da blir det jo sånn type litteratur hvor man legger små Dagbladet-kronikker i munnen på sine romanpersoner, ultrakjedelig''

Men hva var det Dostojevskij gjorde da...han gjorde jo ikke annet.Og bøkene hans er jo klassikere nå.

Skrevet av Ruslan Adamitov , 06:45, lørdag 22. september 2007 #

frater, sånn sett har du selvsagt rett; hvem andre enn presteskapet osv. men samtidig har verden forandret seg, også våre indoktrinerte holdninger. er det ikke da på tide for presetskapet å "modernisere" seg, slik at de henger med i tiden og ikke mister grepet om sine undersåtter. sånn rent strategisk, mener jeg. for ikke å snakke om kjærlighetsmessig.

Skrevet av caterina , 10:12, lørdag 22. september 2007 #

Dersom dette presteskapet hadde fulgt med i timen, hadde de visst at de selv ut fra den modellen de har lånt fra moderkirken, selv er sedelighetsforbrytere etter som de driver og gifter seg og det som verre er; samarbeider med kvinneprester!

De kan ikke unngå å vite at denne seksualnevrosen ¿ som forøvrig er fra tider før alle kirker ¿ lar de seg styre av og utnytte i et kynisk mobbespill for å beholde posisjoner.

Skrevet av jo li , 14:27, lørdag 22. september 2007 #

Jeg blir bare trist og oppgitt. Nesten litt sånn handlingslammet. Skal selvfølgelig ikke bli sittende fast i det motløse. Men det er så slitsomt å gang på gang måtte gå inn i en diskusjon som man - helt enig Annebe - tenker på som: HOLDER VI PÅ MED DETTE ENDA? Det er som å diskutere likestilling og rasisme. Det er nedslående å måtte argumentere for alle menneskers likeverd i 2007. Men det er bare å holde på - kampen er ikke vunnet. Det er en kamp om respekt for individet.

Skrevet av Vivel , 20:32, lørdag 22. september 2007 #

Å melde seg ut er feil mener jeg. Jeg mener at de/vi som er kristne bør holde oss i statskirken og kjempe for hva vi mener er en riktig statskirke. En inkluderende kirke der det er rom for forskjeller nettopp i Jesu ånd.

Jeg er ikke kristen, men mener at den kristne kulturen vi står for er viktig, og at vi bør kjempe for ha kirken åpen for alle som ønsker å bli inkludert. Også i kirkelige embeder.

Skrevet av Lillalill , 00:27, fredag 5. oktober 2007 #

"Jeg er ikke kristen, men mener at den kristne kulturen vi står for er viktig, og at vi bør kjempe for ha kirken åpen for alle som ønsker å bli inkludert. Også i kirkelige embeder."


>> Hva - nøyaktig - er denne "kristne kulturen" som er så viktig? Hva består den av?

Skrevet av FraterPan , 00:48, fredag 5. oktober 2007 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Anne B. Ragde