Bokliste


 

Tom Egeland


......tanker fra skrivestuen

 
tirsdag apr 21, 2009

Dan Brown klar med skjulte symboler

Nyheten ble møtt med jubel fra bokbransjen og leserne - og et kollektivt sukk fra den litterære intelligentsia: Dan Browns nye bok - The Hidden Symbol - utkommer 15. september.

De fleste av oss har trodd at suksessen med Da Vinci-koden sendte Brown hodestups inn i forventningspressets nådeløse writer's block. Etterfølgeren har vært bebudet i årevis. De første lekkasjene tydet på at boken skulle komme i 2006. Det gjorde den ikke. Ikke i 2007 heller. Ikke i 2008. Men til høsten skjer det altså.

Boken trykkes i et svimlende førsteopplag på fem millioner. Selv det er altfor lite. Så langt har Da Vinci-koden solgt over åtti millioner eksemplarer.

Først når boken foreligger i salg 15. september vil forleggere verden over få manuskriptet til oversettelse. Det betyr at vi kan vente oss boken på norsk akkurat i tide for julesalget. Vi kan bare gjette på hvor mange hundre tusen eksemplarer som vil ligge under norske juletrær. 

I Norge utgis boken av Bazar forlag, som også har utgitt Dan Browns øvrige thrillere.

The Hidden Symbol handler - som Engler og demoner (2000) og Da Vinci-koden (2003) - om symbolforskeren Robert Langdon. Handlingen finner sted i løpet av femten åndeløse timer.

Lekkasjer tyder på at boken vil omhandle frimurere og amerikanske founding fathers. Ikke så ulikt de to filmene National Treasure, med andre ord. Handlingen vil utspille seg i Washington, D.C., der Dan Brown er observert mens han gjorde research. Arbeidstittelen The Solomon Key får meg til å gjette at bibelske skatter fra Tempelet i Jerusalem har havnet i USA (skal vi anta at etterkommere av Tempelridderne hadde en finger med i spillet?). Paktens ark? Steintavlene med De ti bud? Noe storslått må det nødvendigvis være.

Dan Brown er et litterært fenomen. Ihvertfall et fenomen. De fleste i bransjen er enige om at han ikke skriver spesielt godt. Det er han, iallfall indirekte, enig i selv. Han bestemte seg tidlig for ikke å forfølge litterære ambisjoner, men heller skrive kommersielle underholdningsromaner for massene. Det har han mildt sagt lyktes med.

Det er selvsagt lett å desavuere Dan Brown. Men jeg synes han fortjener honnør for å lokke horder av begeistrede tenåringer til biblioteker og bokhandlere. På den måten åpner han litteraturens verden for gutter og jenter som synes det er drepende kjedelig å lese en bok, men som oppdager litteraturens gleder gjennom nettopp Dan Browns intense thrillere. Enn videre har Brown maktet å opphøye teologi og kontroversielle teorier om kristendommens opprinnelse og undertrykkelsen av kvinner i urkirken til samtaletema i selskapslivet.  

I 2006 skrev jeg dette innlegget om Dan Brown, Da Vinci-kodens eventyrlige suksess og hvorfor akkurat denne boken ble en internasjonal bestselger. Ting har ikke forandret seg stort.

Du trenger ikke være noen Nostradamus for å fastslå at Dan Brown - like it or hate it - kommer til å fyke rett inn på førsteplass på norske bestselgerlister når boken utkommer et par måneder etter den engelske utgaven (som selvsagt også kommer til å toppe all verdens bestselgerlister). Litteraturanmeldere kommer til å berømme Brown for oppfinnsomt plot, men flatt språk og personer av papp. Litt-vit'ere og litterater kommer til å få brekningsfornemmelser. Bokhandlerne kommer til å gni seg fornøyd i hendene. Og hundretusener av lesere vil - igjen - la seg begeistre.      

 

Kommentarer:

Kommer du til å lese den?

Skrevet av Cipp , 22:37, tirsdag 21. april 2009 #

Klart det, Cipp!

Skrevet av Egeland , 22:43, tirsdag 21. april 2009 #

Hehe;)Tenkte meg det.

Jeg får det ikke til..:S Kan du fortelle meg hvorfor?

Ps:Gleder meg storlig til tredje boken om Beltø nå.. Den skal leses etter masteroppgaven(forhåpentligvis) er levert...:)

(ups, skravle skriving...)

Skrevet av Cipp , 22:49, tirsdag 21. april 2009 #

Jeg gnir meg i hendene allerede! Hæ-hæ!

Eller, vent! Jeg jobber jo for fastlønn. Vel, da spår jeg drittlei-hysteriet-Kine. Skal jeg lese den må jeg gjøre det kjapt, eller vente noen år.

Skrevet av Kine , 22:49, tirsdag 21. april 2009 #

Kine - dette blir en bok som selger seg selv. Du trenger ikke engang anbefale den ;-) Du kan allerede nå planlegge hvor du vil plassere pallene!

Skrevet av Egeland , 22:57, tirsdag 21. april 2009 #

Som "kongelig norsk Dan Brown og alt som kom før og etter i den sjangeren anmelder i vår største avis" vil jeg bare si at jeg smågruer meg.

Jeg var engasjert i hans Maria Magldalena- hovedtematikk lenge før han selv, hehe. (Se Livests Døtre 31-35, utkommet før DB haha!)

Jeg grugleder meg altså. Jeg synes Engler og demomer er en mye bedre og mer rendyrket spennings/underholdingsroman enn Da Vinci-koden. I sistnevnte blir figurene mer plakatbærere for en trolig opphetet research-prosess.

Papp eller ikke papp - jeg skal i alle fall møte boken så godt jeg kan, på bokens premisser.

Skrevet av mayway , 23:04, tirsdag 21. april 2009 #

Trekk pusten, mayway, og stålsett deg. Du, Gert og jeg kan forøvrig lage en sånn "vi kom før Dan Brown"-klubb.

Skrevet av Egeland , 23:08, tirsdag 21. april 2009 #

førsteopplag på 5 mill. *tilt*

Skrevet av caterina , 23:30, tirsdag 21. april 2009 #

Åtti millioner eksemplarer av én bok er vel mer enn Harry Potter selger. Mener å huske at tidlige tall antydet 300 millioner solgte eksemplarer av de seks første bøkene. Altså femti millioner eksemplarer av hver bok, grovt regnet. Det sier litt hvor populær fyrens bøker er. Likevel er jeg ikke fascinert av den sjangeren - ikke de genierklærte kunstneriske sakene heller. En personlig greie.

Skrevet av Ark , 23:54, tirsdag 21. april 2009 #

Japp, Tom.
Og så kan vi invitere med de superfornærmede Hellig Blod Hellig Gral-gutta? Og min venn presten Svein Woje som skrev om Maria Magdalena og sørget for utgivelsen av hennes "testamente" på norsk?

Skrevet av mayway , 01:36, onsdag 22. april 2009 #

Her er en drepende morsom omtale av Da Vinci-koden fra the New Yorker:

http://www.newyorker.com/archive/2006/05/29/060529crci_cinema

Skrevet av Egeland , 09:19, onsdag 22. april 2009 #

Jeg gleder meg til den kommer:-)

Skrevet av Ante , 09:28, onsdag 22. april 2009 #

Jeg har allerede nå bestemt meg for ikke å kjøpe boka, ei heller lese den. Jeg har allerede definert den som hypa og handler deretter (eller lar være å handle :-))

Men jeg vet at nysgjerrigheten muligens tar overhånd om noen år. Så jeg ser ikke bort i fra at jeg kan bli observert på en strand i et annet land hvor jeg neppe blir gjenkjent med boka og en kald drink med rosa paraply. Etterpå kommer jeg antagelig til å bli irritert på meg selv fordi jeg lot meg "lure" til lese boka :-) Det er vel kun meg selv som har lurt meg selv igjen.

Men han tjener til livets salt antar jeg :-) Sånn sett gjør han det meget bra.

Skrevet av Brutus , 09:42, onsdag 22. april 2009 #

Ja, takk for nok et fint innlegg! Jeg må innrømme at jeg har ingen intensjon om å kjøpe Det skjulte symbol. Jeg leste nemlig Da Vinci-koden, og sjelden har jeg lest noe dårligere enn det. Det minnet meg nesten om James Bond-filmer, så overdrevent at det nærmer seg det tragikomiske.

"Men jeg synes han fortjener honnør for å lokke horder av begeistrede tenåringer til biblioteker og bokhandlere." Akkurat det var et veldig godt poeng!

Skrevet av Martin , 09:59, onsdag 22. april 2009 #

Tommelen opp for stimulering av leselyst, ja! :) Óg til stimulering av nysgjerrighet om ulike tema.

Og tilslutt: nei til litterært snobberi. La folket lese det de liker! ;)

Skrevet av Gry , 10:57, onsdag 22. april 2009 #

Ja til litterært snobberi!

(Men det sier jeg jo bare fordi hvis folk hadde kjøpt høyverdig litteratur i like stor grad som de kjøper hottentottlitteratur, hadde jeg kunnet sitte hjemme og skrive dette istedenfor å sitte på jobb i en bokhandel og skrive dette.)

Egentlig synes jeg disse Kristus-konspirasjonsteoriene er litt fascinerende, men jeg klarer bare ikke den triviallitterære behandlingen av dem.

Skrevet av Landgaard , 12:28, onsdag 22. april 2009 #

Stian: "hottentottlitteratur",hva er det?

Skrevet av SNyHETTa , 12:31, onsdag 22. april 2009 #

Skrev jeg det? Det var en generisk term for triviallitteratur.

Skrevet av Landgaard , 12:34, onsdag 22. april 2009 #

Jeg synes det er morsomt med konspirasjonsteorier, men Da Vinci-koden var for urelevant i forhold til virkeligheten. Jeg har bare sett filmen og en dokumentar.

Dette med symboler er heavy stuff. :)
Skjønner at det har tatt sin tid å skrive om, men jeg ser for meg at det kan bli mer troverdig og leseverdig enn Da Vinci-koden. Så fremst han har gjort seg flid med arbeidet og gjort et forsøk på å være seriøs.

Skrevet av Jo , 12:38, onsdag 22. april 2009 #

Åhh ja, jeg tenkte du hadde noe spennende hottentottlitteratur å anbefale;-)))

Skrevet av SNyHETTa , 12:39, onsdag 22. april 2009 #

Hmpf!

Skrevet av Landgaard , 12:42, onsdag 22. april 2009 #

Høyværdig litteratur :-)))) Hottentottlitteratur :-)))) Jasså... Kan ikke litteratur bare være litteratur. Noen liker det ene og noen liker det andre.

Er det kultureliten som setter definisjonene for hva som er riktig definisjon på høyverdig litteratur... Og hvem kan settes på hylla kulturelite?

Jeg missliker bokser!

Jeg kommer nok ikke til å lese boken Egeland refererer til her. Det er ikke fordi jeg setter den i en boks med et mindreverdig ord. Det er rett og slett fordi jeg er passert den tiden jeg likte å lese slike bøker. Hvert tiår har sin litterære sjarm. Vi utvikler oss. Vi liker forskjellig litteratur etterhvert som vi utvikler oss som menneske.

Skrevet av Brutus , 12:54, onsdag 22. april 2009 #

Brutus: Vi utvikler oss, ja. Vi slutter å lese triviallitteratur og begynner å lese høyverdig litteratur.

NOEN av oss, altså.

Skrevet av Landgaard , 13:03, onsdag 22. april 2009 #

Hehe... Jeg har ikke lest Da Vinci koden, men forbeholder meg ydmyk til at den vekker glede i andres sinn...

Og leseglede, inspirasjon, dialog, óg engasjement - er ting jeg liker - uansett hvilken side av elven vi tilfeldigvis befinner oss på.

Skrevet av Gry , 13:10, onsdag 22. april 2009 #

Gry: Mhm, du har rett. Det er bare jeg som er elitistisk fortørnet. :)

Skrevet av Landgaard , 13:11, onsdag 22. april 2009 #

Gry: Du er et friskt pust, friske tanker Det trenger vi;-)

Skrevet av SNyHETTa , 13:16, onsdag 22. april 2009 #

Ja, vi kan jo ikke ha det gamle, råtne, ekskluderende, reaksjonære, elitistiske, autoritære pustet mitt gjennomsyrende bloggen. ;)

Skrevet av Landgaard , 13:26, onsdag 22. april 2009 #

Stian - du glemte åndssnobbete!

Skrevet av Egeland , 13:31, onsdag 22. april 2009 #

Tom - jeg tenker elitistisk dekker det.

Skrevet av Landgaard , 13:38, onsdag 22. april 2009 #

Landgaard: Ikke vær så hard med deg selv ;)
Snyhetta: Tusen takk, fine ord.

Tom: Fikk du med deg vår felles Dingsør-arv? ;)

Og, takk for praten så lenge. Nå skal jeg gå og lese videre i Mørkets Hjerte som jeg fikk anbefalt på bloggen min. ;)

Skrevet av Gry , 13:42, onsdag 22. april 2009 #

Landgaard: Alf Prøysen, Brødrene Grimm, Tusen og en natt, Erlend Loes barnebøker, Anne-Cath. Vestly etc er ikke høyverdig litteratur fordi min mor på gamlehjemmet foretrekker Hamsun på sengekanten :-)

Ja, da forstår jeg ;-))

Men når jeg tenker over det så er jeg meget usikker på om min mor på gamlehjemmet er blant kultureliten....

Skrevet av Brutus , 13:46, onsdag 22. april 2009 #


Gry - hvis du sikter til kommentaren av 17/4 er jeg ajour ;-)

Skrevet av Egeland , 13:46, onsdag 22. april 2009 #

Gry: Hehe.

"Mørkets hjerte" - akk, hvilken treffende beskrivelse av mitt sorte sinn.

Skrevet av Landgaard , 13:47, onsdag 22. april 2009 #

Tom: Hehe, det var nok den. Ellers ingenting nytt å melde. Unntatt at jeg har navnebytte inne til høring.
;-)

Skrevet av Gry , 13:49, onsdag 22. april 2009 #

"Egeland" fungerer bra for meg, Gry. Kan absolutt anbefales. Men hvis du er gift, kan det jo hende mannen din ville stusse.

Skrevet av Egeland , 15:47, onsdag 22. april 2009 #

Neida. Jeg er ikke gift. Og mine venner ville jo heller ikke ønske meg en skjebne lik våre fordums Dingsører. :)
På den andre side kan det jo hende DIN kone ville synes at det var litt underlig?! ;D

Skrevet av Gry , 15:55, onsdag 22. april 2009 #

Ser for meg endel forklaringsproblemer ja ;-)

Skrevet av Egeland , 16:07, onsdag 22. april 2009 #

Hehe, best å la være da. ;)

"Strømme" er jo et fint og aktivt navn, tross alt, så som også "Gry" er.

:-)

Skrevet av Gry , 16:15, onsdag 22. april 2009 #

Jeg likte verken Da Vinci Koden eller Herrer i åndenes rike. Maken til vissvass skal man lete lenge etter. Sirkelens Ende var derimot ikke så verst. Men nå skal jeg snart begynne på Øya, så får vi se om jeg blir revet med av den bølgen.

Skrevet av Biggs , 16:53, onsdag 22. april 2009 #

*noterer meg vissvass*

Skrevet av Egeland , 17:33, onsdag 22. april 2009 #

Har aldri lest noe av Dan Brown, men kommer garantert til å gjøre det. Foreløpig tror jeg at han står langt nede på lista. Det er alltid noe som vekker interessen mer enn hans bøker.

En ting som kan være sikkert er i hvertfall at Dan Brown kan leve av å skrive...

Skrevet av Are , 21:17, onsdag 22. april 2009 #

Jeg tipper han tjener rundt 75-100 millioner kroner på førsteopplaget.

Jo'a, det er jo også noe å leve av ...

Skrevet av Egeland , 21:27, onsdag 22. april 2009 #

Biggs: Har akkurat levert anmeldelse av oppfølgeren til "Øya".

Kan vel røpe såpass at - eh - vel - Øya er bra!

Skrevet av mayway , 21:31, onsdag 22. april 2009 #

Biggs: "Herrer i åndenes rike"? Vissvass? Tøft.

Skrevet av Landgaard , 21:33, onsdag 22. april 2009 #

Oppfølgeren til "Øya" er slaktet av alle de anmeldere jeg har lest. Da tipper jeg at mayway triller en ... 3-er!

Skrevet av Egeland , 21:39, onsdag 22. april 2009 #

Artig å bli nevnt i samme setning som "Da Vinci-koden", forresten ...

Skrevet av Landgaard , 21:42, onsdag 22. april 2009 #

Ja, velkommen i klubben, Stian.

Skrevet av Egeland , 21:44, onsdag 22. april 2009 #

I visvasklubben?

Skrevet av Landgaard , 22:00, onsdag 22. april 2009 #

I klubben av dem som nevnes i samme setning som Da Vinci-koden ...

Skrevet av Egeland , 22:46, onsdag 22. april 2009 #

Jeg valgte nettopp bort Øya fordi den visstnok skal være veldig tradisjonell i formen, sa damen i butikken... (Jeg har ikke lest anmeldelsene) Jeg tipper sommerroman på en solseng med våte tær og sand på leggene og en drink med rosa paraply til sommer'n en gang. Hvis jeg ikke har en bedre bok å lese...

Skrevet av Brutus , 08:29, torsdag 23. april 2009 #

Hvis det er "Øya" av V. Hislop vi snakker om, så er det en helt grei bok, fra min subjektive mening, (og jeg elsker Hellas, så mulig jeg burde vært mer begeistret bare fra dette faktum).

Rammehistorien er tynn og kjedelig, men historien fra selve "øya" er interessant. Jeg leste den på toget fra Geilo til Oslo, så den passer fint på en strand mht konsentrasjonsnivå. :)

Skrevet av Gry , 11:45, torsdag 23. april 2009 #

Stian, så vidt jeg kan skjønne må jeg være din drømmekunde - for dum til å skjønne boken din og (samtidig/likevel/derfor) dum nok til å betale for den. ;o)

"Av bøker jeg har lest, kan jeg nevne Da Vinci Koden, Sangen om den røde rubin, Pan, Francis Meyers lidenskap, Bakgård, Og du dør så langsomt at du tror du lever, Snø vil falle over snø som har falt, Trynefaktoren, Seierherrene, Oscar Wildes heis, Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige, Glemselens gate og De beste blant oss."

Se så, der fikk jeg trukket en del andre ned i sølen også, ingen grunn til panikk :o)

Skrevet av Biggs , 12:10, torsdag 23. april 2009 #

Biggs: At du betalte for den, var svært hyggelig, men det var jo synd at du ikke fikk en interessant leseropplevelse. Folk er forskjellige, men noen er mer forskjellige enn andre. :)

Skrevet av Landgaard , 13:22, torsdag 23. april 2009 #

En norsk variant kunne ha vært en hesblesende thriller hvor helten avdekker de mystiske og okkulte betydningene av Oslos byvåpen, Kongsbergs kommunevåpen, osv. ;)

Skrevet av Jo , 17:53, torsdag 23. april 2009 #

(Det var ikke bare spøk. De byvåpnene er interessante, dog det ble litt marginalt å basere en roman på)

Skrevet av Jo , 18:10, mandag 27. april 2009 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Tom Egeland