Torgrim Eggen
Det var godt tenkt ...
Litterær quiz #37
Svar på forrige oppgave: Et kort utdrag fra «Hvem kan trøste Knøttet?» av Tove Jansson i André Bjerkes gjendiktning fra 1960. Quizmaster skapte nok en viss forvirring gjennom tidlig i diskusjonen å lansere dette som et «episk diktverk», men det er det da vitterlig: Helten går gjennom tvil og farer, over vann og fjell og dyster skog, for å nedkjempe Hufsa og vinne det sjenerte Nurkets hånd. Som det heter i diktets forrykende klimaks (stadig i André Bjerkes språkdrakt):
Og knøttet sa: det her blir ikke lett,
for hufsa er det verste jeg har sett.
Først pigget han seg opp med en avsindig krigersk dans,
så bet han til av all sin kraft i hufsas kalde svans
jarfan påpekte at André Bjerke ikke var i toppform akkurat i verset som ble gitt som oppgave, og her har quizmaster en tilståelse å komme med: jeg gjorde feil i avskriften! Første linje skal i virkeligheten lyde: «Og da det *sank* en skumring mellom trærne ...» Beklager dette.
Hvem vant? Jan Hagen var først til å påpeke at vi skulle i retning Mummidalen, og da er forfatteren identifisert. Man kan være nådeløst pirkete og si at «Hvem kan trøste Knøttet?» slett ikke foregår i Mummidalen, men her lar vi nåde gå for rett og noterer et klart poeng til Hagen. Vel, til neste oppgave!
For nye lesere: Resonnementet er like interessant som svaret, så jeg vil be de geniene som knekker oppgaven med én gang om å styre seg litt. Hvis de MÅ ha lektor Eggens anerkjennelse øyeblikkelig, får de heller maile meg svaret (torgrim.eggen@mac.com). Det er tøffere å publisere små hint som kan hjelpe de andre på traven. Svaret på forrige oppgave blir publisert sammen med neste.
Hvem har skrevet dette, eventuelt hvor og når?
Deretter sto han i pølsebu og serverte med klype for nasen og band for augene nasjonalretten i Media: pølse med lompe, garnert med rekesalat og lakrisbåtar. Etter å ha lide seg gjennom denne jobben var han vel kvalifisert til å virka som kreativ pizzakokk på ein kombinert gresk/skotskruta/spansk/italiensk/svensk/nordamerikansk/bengalsk empanadarestaurant i ei av sidegatene til den hengebruaktige paradegata gjennom mediahovudstaden. I eit kort mellomspel varta han også opp kapitalsterk ungdom på ein av de nye motekaféane, der gjestane slurpa i seg kaffe med oppiska mjølk og kanel før dei hasta vidare til ein kino dei kalte cappuccino, og som visstnok var eit cinematek som spesialiserte seg på italiensk film.
Posted at 10:51AM nov 25, 2008 by Eggen in Diverse | Kommentarer[113]
Skrevet av Lotherington , 11:03, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Martin , 11:03, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av nvan , 11:03, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Martin , 11:05, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hauge , 11:10, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hauge , 11:12, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Martin , 11:14, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hauge , 11:14, tirsdag 25. november 2008 #
Forøvrig tror jeg, i motsetning til Martin over meg, at pølse i lompe og rekesalat er urnorsk. Med andre ord at teksten er (ny)norsk og ikke oversatt.
Skrevet av Egeland , 11:18, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Lotherington , 11:26, tirsdag 25. november 2008 #
Pølse i lompe med rekesalat og LAKRISBÅTAR, derimot, er det noe distinkt postmoderne over.
Skrevet av Eggen , 11:26, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 11:28, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Egeland , 11:29, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 11:30, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 11:31, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hauge , 11:31, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 11:31, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 11:32, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 11:33, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Egeland , 11:34, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Skarstein , 11:34, tirsdag 25. november 2008 #
Kremt.
Skrevet av Eggen , 11:36, tirsdag 25. november 2008 #
Er det flere enn meg som reagerer på (forsåvidt "riktige" og tillatte) sammentrekninger som "oppiska"?
Jeg foretrekker "opp-piska".
Noen ganger - som i "busstreik" - er det greit fordi man intuitivt leser ordet riktig.
Men andre ganger - som "oppiska" - blir jeg sittende og lure på hva ordet betyr før det går opp for meg.
Sorry. Off topic.
Skrevet av Egeland , 11:37, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 11:37, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Arthur , 11:38, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Egeland , 11:38, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 11:39, tirsdag 25. november 2008 #
Kudos til Lotherington, kjappere kan det ikke gjøres.
Skrevet av mettebergsommann , 11:40, tirsdag 25. november 2008 #
Trodde det var han radiomannen fra hallo i uken.
Skrevet av Arthur , 11:40, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Skarstein , 11:40, tirsdag 25. november 2008 #
Vi må altså dypere inn i katakombene.
Muahahahahahahahahaha!
Skrevet av Eggen , 11:41, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 11:42, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Sosima , 11:42, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Egeland , 11:43, tirsdag 25. november 2008 #
Ja, ja. Seljestad var nå likevel ikkje heilt på jordet, då. Det 7. klima har eg i hylla. Det er alt.
Skrevet av Hauge , 11:44, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 11:47, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 11:49, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Martin , 11:50, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Martin , 11:51, tirsdag 25. november 2008 #
Selv roser jeg meg at jeg trolig hadde de første silikonpuppene i norsk litteratur. Det er i «Gjeld» fra 1992.
Skrevet av Eggen , 11:54, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Lotherington , 11:55, tirsdag 25. november 2008 #
"Her finnes blant annet fornøyelige beskrivelser av omstendighetene rundt innspillingen av en reality-serie. Tatt i betraktning at boken kom ut i 1986 kan man vel si at Fløgstad her forutså tv-mediets vending mot den private sfæren".
Skrevet av Hauge , 11:57, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 11:58, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 11:58, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 12:00, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 12:00, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 12:03, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 12:06, tirsdag 25. november 2008 #
Det var det, kan jeg røpe uten å blamere noen. Men jeg prøvde selvsagt å finne et utdrag fra boka som både ga hint om handlingen og ikke var helt umiskjennelig KF. Det er ikke så lett, skal jeg si dere.
Skrevet av Eggen , 12:09, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hauge , 12:09, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 12:10, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 12:12, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 12:14, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 12:16, tirsdag 25. november 2008 #
Ordet cappuccino: 15 300 000 treff på Google
Ordet cappucino: 1 830 000 treff på Google
Ja, ja. Så har vel quizmeistaren rett, då.
Skrevet av Hauge , 12:17, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hauge , 12:20, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 12:22, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 12:25, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 12:27, tirsdag 25. november 2008 #
(ga to treff på Google.. et jentenavn i Indonesia eller noe i den retningen)
Skrevet av Hauge , 12:27, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 12:30, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Martin , 13:00, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 13:06, tirsdag 25. november 2008 #
Forøvrig så heter det cappuccino. Basta bom. Og Italienere flest synes vi er temmelig absurde, som drikker denne drikken whenever. Selv drikker de det vanligvis bare om morgenen og på formiddagen.
Selv foretrekker jeg en trippel mokka med krem... Men da har vi kanskje egentlig forlatt drikkevarene og havnet over på flytende søtsaker...
Skrevet av My , 13:17, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Sosima , 13:23, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 13:41, tirsdag 25. november 2008 #
Forøvrig mente jeg at i tråd med hovedstrømningene på bloggen i det siste burde dagens quiz ha inneholdt et utdrag fra David Irving eller i hvert fall Mein Kampf. Men var de å finne på norsk i mitt rikholdige bibliotek, noen av dem? Noe sier meg at norske oversettere bare sitter og suller og ikke gjør jobben sin.
Skrevet av Eggen , 13:51, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Sosima , 13:58, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , tirsdag nov 25, 2008//
Tja, dette sitatet skal vi komme tilbake til... La meg i denne omgang bare si: Azimut er, som vanlig, satt på saken.
Mer kan ikke sies på dette tidspunkt.
Skrevet av Azimut , 14:04, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 14:07, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Sosima , 14:21, tirsdag 25. november 2008 #
Men vil dere tilbake dit? Sånn helt innerst inne der? Litt?
Morsomt å lese! :)
Skrevet av Kine , 14:27, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 14:30, tirsdag 25. november 2008 #
Nu går alt så meget bedre, og det sier ikke lite.
Skrevet av mettebergsommann , 14:32, tirsdag 25. november 2008 #
Men det er en tanke at alt som oppleves som nåtidig og aktuelt, spisset, cutting edge, det friskeste noensinne, veldig fort får et drag av noe forlorent og lett patetisk, "visste de ikke bedre", liksom, tapte illusjoner man i ettertid kan le overbærende av eller eventuelt, hvis man er sånn anlagt, lengte tilbake til.
Skrevet av Hagemann , 14:38, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 14:40, tirsdag 25. november 2008 #
Noe litteraturekspert blir jeg aldri, men jeg følger med dere
Ps: Har dere smakt dette forresten:
Pølsebrød varmet i brødvarmerjern. Etterpå fylles pølsebrødet til randen med Softis.
Min favoritt i de harde tenårene;-)
Skrevet av SNyHETTa , 14:49, tirsdag 25. november 2008 #
OK, Svartedauden var litt kjip, men det var nå bare et par år, da. Renessansen svingte, opplysningstiden var dødsinteressant, og hvem blir ikke litt blank i øynene av å tenkte på den franske revolusjon?
Skrevet av Eggen , 14:50, tirsdag 25. november 2008 #
Poenget er at denne vanskelige nåtiden likevel er lysere enn pastellfargene i skyggen av Reaganomics og Thatcherismen var.
De var grelle.
Voksne mennesker var lånefinansierte materialistiske barn.
Skrevet av mettebergsommann , 15:10, tirsdag 25. november 2008 #
På slottet på bildet lekte vi hver dag. Og på moloen fant vi havhester og fisket.
Akk, ja. Dit vil jeg gjerne dra tilbake, men det har jeg aldri gjort. Uvisst av hvilken grunn. Kanskje fordi det var de lykkeligste årene i Azimuts traurige liv.
Men jeg må jo tilbake. Før jeg dør.
http://images.google.com.ph/imgres?imgurl=http://www.zanzig.com/travel/0164/img0080.jpg&imgrefurl=http://www.zanzig.com/travel/italy-photos/0164-080.htm&usg=__xzFl0oyCNbw_AJXceVLReHVw2YM=&h=500&w=750&sz=79&hl=no&start=1&um=1&tbnid=xYXQ2XcDsNXTiM:&tbnh=94&tbnw=141&prev=/images%3Fq%3Dlerici%2Bitalia%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN
Skrevet av Azimut , 15:17, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 15:19, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 15:20, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 15:27, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Lotherington , 15:34, tirsdag 25. november 2008 #
Men i min tid, dvs. fra 1966-69, var det jo ingen marina der, men en nydelig strand der vi badet praktisk talt hver eneste dag. Jeg husker ikke nøyaktig når de fjernet stranden og anla marinaen, men den har jo bortimot ødelagt hele byen. Den er en av grunnene til at bare foreldrene våre har dratt tilbake til. For de ble skuffet over gjensynet. Byen var "ødelagt". Det er dette med illusjoner. De er jo ofte de siste man har.
Faren min jobbet med et FFI-prosjekt i La Spezia. For de spesielt interesserte, ligger det en diger militærbase der.
Derfor havnet vi altså der på sekstitallet.
Men Lerici er jo en helt vanvittig, nydelig by jeg ikke kan nevne uten å få en diger klump i halsen.
Skolen er for øvrig den buede bygningen til høyre på det Google-bildet jeg la ut.
Skrevet av Azimut , 15:47, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av mettebergsommann , 15:49, tirsdag 25. november 2008 #
Ellers er det verd å merke seg at Eggen mener popmusikken var bedre i middelalderen (med et lite forbehold for Svartedauden) enn nå. Når man tenker seg om, er det mye som tyder på at han har rett.
Skrevet av Hagemann , 16:03, tirsdag 25. november 2008 #
Hohoho!
Skrevet av mettebergsommann , 16:06, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 16:22, tirsdag 25. november 2008 #
Inkvisisjonen.
Rune Rudberg.
Litt av et årtusen.
Skrevet av Egeland , 16:26, tirsdag 25. november 2008 #
Poenget mitt er ikke å hause opp nittitallet, altså at å kle seg som en blanding mellom en kanadisk tømmerhogger og californisk skater samtidig som man spiller Led Zeppelinriff og later som man har funnet opp det innovative hjulet, skal være så mye bedre enn å kle seg som en businessman mens man leker med en elendig rytmeboks.
Noen kan innvende at dette ikke er hele historien, men jeg bruker en slags Slagstadaktig metode her, og du vet jeg har rett, hvis du kikker dypt i hegelianeren i ditt indre.
Skrevet av mettebergsommann , 16:30, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 16:34, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 16:43, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Hagemann , 16:55, tirsdag 25. november 2008 #
Så jeg holder foreløpig en knapp på Egelands kritiske, men mer edruelig retrospektive tusenårsvisjon.
Skrevet av Azimut , 16:57, tirsdag 25. november 2008 #
Ellers er det ikke engang 100 år siden sjahen av Hyderabad var verdens rikeste mann. Men at man savner de hvite slavinnene, har jeg full forståelse for. Dessverre er de borte her i Vesten også, Azimut.
Skrevet av Eggen , 17:58, tirsdag 25. november 2008 #
Ta en rusletur gjennom slummen i Mexico by, eller Manila, eller Calcutta.
Så spør vi: Hvordan har tusenåret vært for disse menneskene? Hva hadde de for 1000 år siden, hva har de i dag? Er livet deres bedre? Hvilken nytte har de hatt av giljotiner, boktrykkerkunst og, ja, forbrenningsmotorer?
Skrevet av Azimut , 18:16, tirsdag 25. november 2008 #
Vi (jeg kan ennå ikke si hvem "vi" er) er på jakt etter en forfatter(inne) som har fått bøkene sine inndratt eller nektet trykt, og er blitt forfulgt for sine meninger og skriftlige protester enten i boks form eller på annen måte, en forfatter(inne) som har skrevet noe, helst en bok, som du mener absolutt bør oversettes til norsk og utgis i Norge. Det kan være en kinesisk, burmesisk, kubansk, russisk eller tyrkisk forfatter (eller fra et annet land), men det må være en bok som allerede er skrevet, en kontroversiell bok, en bok der det går an å kjøpe rettigheter for utgivelse og trykking.
Har du noen gode forslag?
Skrevet av Azimut , 18:29, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Azimut , 18:49, tirsdag 25. november 2008 #
http://www.norskpen.no/php/
Når det gjelder det området jeg kjenner best, Cuba, sitter det såvidt jeg vet bare journalister fengslet der i øyeblikket. Det er litt av noen dommer de har: opptil 25 år for å skrive regimekritiske artikler.
Tibetanske Tsering Woeser, som ble diskutert her for noen dager siden, er en dame. Hun ble nektet utreise fra Kina i fjor for å motta den norske ytringsfrihetsprisen, som Forfatterforeningen deler ut. Mannen hennes kom imidlertid i steden. Under opptøyene senere på året ble begge satt i husarrest, og såvidt meg bekjent er samtlige av hennes verker (poesi og essays) forbudt utgitt i Kina.
Skrevet av Eggen , 19:40, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Azimut , 19:54, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 20:01, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Azimut , 20:07, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Janhagen , 20:07, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Janhagen , 20:14, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Eggen , 20:26, tirsdag 25. november 2008 #
Mer kan IKKE sies. Huff, jeg sier allerede altfor mye.
Men takk for utfyllende informasjon, Jan.
Skrevet av Azimut , 20:33, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Janhagen , 20:51, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Azimut , 20:56, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Janhagen , 21:08, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av Janhagen , 21:11, tirsdag 25. november 2008 #
Kall meg sær, nostalgisk og gammeldags!
Og takk for svar!
Skrevet av Azimut , 21:14, tirsdag 25. november 2008 #
Skrevet av masha , 12:28, tirsdag 2. desember 2008 #