Bokliste


 

Torgrim Eggen


Det var godt tenkt ...

 
mandag des 01, 2008

Litterær quiz #39

Svar på forrige oppgave: Romanen «Epp» av Axel Jensen, 1965. En på de fleste måter annerledes norsk roman; det er her Jensen introduserer det oblidorske universet, der han skulle oppholde seg i store deler av det som gjensto i det litterære liv. Oppfølgeren til «Epp» het «Lul» og kom hele 27 år etterpå. Dessverre (?) gjorde Forfatterbloggens dyktige venstrefløy kort prosess med denne oppgaven før noen fikk sukk for seg. Lotherington kjente den igjen, og mayway hadde den liggende på do (med hull i permen, eller?). Det ble til en veldig intern nattlig hintutveksling, som kunne ta former som dette. mayway: «Kan man egge frem et eggende stikkord her, Eggen?»

For uinnvidde: dette henspiller på hovedpersonen Epp og hans endeløse omsorg for frokostegget sitt, noe som fyller mange sider i denne romanen. Men det er mer enn som så: herværende utgave av «Epp», som kom på Cappelen i 2002, har et etterord kalt «Epp, tiden og språket» forfattet av Einar Eggen. Som var min far.

Vel, til neste oppgave, som er dedikert til mettebergsommann.

For nye lesere: Resonnementet er like interessant som svaret, så jeg vil be de geniene som knekker oppgaven med én gang om å styre seg litt. Hvis de MÅ ha lektor Eggens anerkjennelse øyeblikkelig, får de heller maile meg svaret (torgrim.eggen@mac.com). Det er tøffere å publisere små hint som kan hjelpe de andre på traven. Svaret på forrige oppgave blir publisert sammen med neste.

Hvem har skrevet dette, eventuelt hvor og når?

Skummet fra bølgene lå som skitne blonder langs sandkanten. Hun hoppet over stedet der havet hadde samlet seg i en liten dam nedenfor stien, var oppe på svaberget i et byks.
    Hun snudde seg bare en gang til. Løp videre, rundt gressodden, langs kanten bortover det glatte svaberget. Løp som om kroppen var en løpemaskin uten bremser. På netthinnen satt bildet av den gjennomsiktige foreningen av himmelen og havet.
    Svaberget var glatt og mørkt. Hun så ikke gropene, bare de tørre blomstene som stakk opp i klaser her og der. Og måkeskitten, som lå som hvit glasur på flatene.
    Hjertet hamret så hun fikk blodsmak i munnnen. Hun satte seg på svaberget og lot seg gli nedover mot randen med villblomster og gress. Helt nederst, der parkeringsplassen foran båthavna begynte, var asfaltkanten i ferd med å smuldre opp.
    En bølge, glassaktig grå og toppet med såpeskum øverst, slo mot steinene og sprutet kalde dråper over leggene hennes.

Kommentarer:

Vel, når hjertet hamrer så hun får blodsmak i munnen, da har jeg ikke lest det.

Er vi i serielitteraturens verden?

Skrevet av mettebergsommann , 12:46, mandag 1. desember 2008 #

Krim?

Skrevet av Myriam , 12:48, mandag 1. desember 2008 #

«Vel, når hjertet hamrer så hun får blodsmak i munnen, da har jeg ikke lest det.»

Vi er i hvert fall i akuttmedisinens verden. Her springer hjertet simpelthen lekk, og hvem ville ikke satt seg ned på svaberget et slag i en sådan stund?

Skrevet av Eggen , 12:49, mandag 1. desember 2008 #

"toppet med såpeskum øverst"

Er dette noe du har dratt ut av egen hylle, Eggen?

Skrevet av Hauge , 12:50, mandag 1. desember 2008 #

Hold grisepraten Deres for Dem selv, Hauge!

Som du kan lese av utdraget, utspiller denne scenen seg nær utslippet for en kjemisk bedrift som produserer vaskemidler.

Skrevet av Eggen , 12:54, mandag 1. desember 2008 #


Njaaa ? Kommer kanskje litt an på hvordan du definerer "serie" ,men....
Underholdningslitteratur kanskje, jeg tror vi har med en kriminalroman å gjøre ?

Skrevet av MadJoy , 12:59, mandag 1. desember 2008 #

Når hjertet hamrer så vi får blodsmak i munnen, er vi definitivt i krimmens verden. Og her er det en god del amatørkardiologer å velge mellom.

Skrevet av Eggen , 13:01, mandag 1. desember 2008 #

Nordisk?

Skrevet av Myriam , 13:05, mandag 1. desember 2008 #

Vi har «svaberg» og «glassaktige grå bølger med såpeskum øverst». Vi er i hvert fall ikke i Karibien.

Skrevet av Eggen , 13:09, mandag 1. desember 2008 #

Deler Eggen fornavn med forfatteren?

Skrevet av Janhagen , 13:09, mandag 1. desember 2008 #

Ingen som har fortalt deg at ironiens tidsalder er over, mr. Eggen? ;-)

Skrevet av Myriam , 13:11, mandag 1. desember 2008 #

Eggen deler verken fornavn eller tannbørste med forfatteren. Beklager ironien, Myriam. Jeg ER sånn, det har ingenting med tendenser i nittitallslitteraturen å gjøre.

Skrevet av Eggen , 13:13, mandag 1. desember 2008 #

For et spørsmål! Nei - huffda - nå skal vi se. Jeg tenkte på en gruppe jeg spilte med en gang, Tom Box. Altså Tom ikke Torgrim ...

Skrevet av Janhagen , 13:13, mandag 1. desember 2008 #


Tror vi befinner oss i østlandsområdet...

Skrevet av MadJoy , 13:14, mandag 1. desember 2008 #

Ah! Tom Box var populære rundt 1980, men bare i Vestfold.

Men jeg må gå igjennom disse skitne blondene, Eggen, legge på svøm i skummet. Kvinnelig norsk krimforfatter?

Skrevet av mettebergsommann , 13:17, mandag 1. desember 2008 #

Nordisk?

Skrevet av Myriam , 13:17, mandag 1. desember 2008 #

Sorry reprisen, jeg følte for litt refresh, tydeligvis.
Og ja, jeg har skjønt det, Eggen. At du er sånn;-)

Skrevet av Myriam , 13:18, mandag 1. desember 2008 #

Setningsrytmen er så utrolig dårlig (for ikke å snakke om språket) at jeg tipper det er oversatt, kanskje fra engelsk. Og hvis det er en medisinerdetektiv med i bildet har vi jo dama til Sarah Paretsky. Patologen

Skrevet av nvan , 13:19, mandag 1. desember 2008 #

Tigertann?

Skrevet av Janhagen , 13:19, mandag 1. desember 2008 #

Kvinnelig norsk krimforfatter! Hvem skulle ellers slenge fra seg skitne blonder i strandkanten?

Men forøvrig: Jeg har da alltid trodd de het Tåm Box? Uten at dette har så mye med løsningen å gjøre ...

Skrevet av Eggen , 13:19, mandag 1. desember 2008 #

Hmmm, jeg blir sur hvis det er Fossum...

Skrevet av Myriam , 13:22, mandag 1. desember 2008 #

«Setningsrytmen er så utrolig dårlig (for ikke å snakke om språket) at jeg tipper det er oversatt, kanskje fra engelsk.»

Vel, det er det altså ikke. Nedtegnet på forfatterens eget morsmål. Nå er det jeg skal være diplomatisk og si at spørsmål om språk og rytme handler om Smak og Behag, intenting annet ...

Skrevet av Eggen , 13:28, mandag 1. desember 2008 #

Ja - du har sikkert rett Eggen det ble vel skrevet sånn.
Jeg huska ikke hvor den å-en var, i Tåm eller Båx.
Ille var det uansett.

Men på villspor var jeg. Jeg tenkte på Tom Clancy.
Lykke til videre mettesom!

Skrevet av Janhagen , 13:28, mandag 1. desember 2008 #

Men spilte du der?

Skrevet av Eggen , 13:29, mandag 1. desember 2008 #

Sjøkanten, ja.. men det kunne like gjerne vært på Finse?

Skrevet av Hauge , 13:30, mandag 1. desember 2008 #

Ser at du ikke har svart på om vi er på Østlandsområdet, dessuten så vil jeg vekk derfra. Så, er handlingen lagt til Midt Norge? F.eks. Trøndelag?

Skrevet av Myriam , 13:31, mandag 1. desember 2008 #

Finse ligger 1222 m.o.h. Hvor har de svabergene sine der, da?

Skrevet av Eggen , 13:32, mandag 1. desember 2008 #

ja, nettopp!

Skrevet av Hauge , 13:33, mandag 1. desember 2008 #

Men det var seinere.

Skrevet av Hauge , 13:33, mandag 1. desember 2008 #

«Så, er handlingen lagt til Midt Norge? F.eks. Trøndelag?»

Myriam, jeg er ærlig talt ikke sikker. Jeg åpnet boka litt på måfå, og har ikke lest den. Men jeg oppdaget straks at stilen var svært typisk for forfatteren.

Skrevet av Eggen , 13:35, mandag 1. desember 2008 #

Tåm Boks: Delvis - på noen festivaljobber - og i studio i Halden - men altså ikke fast inventar. Solgte dem en låt for 300 kr. Min gruppe på den tida var Fønix Café. Med på NM i rock LP fra Ungdommens radioavis. Tida går ...

Skrevet av Janhagen , 13:38, mandag 1. desember 2008 #

Oki, får holde oss til utsiden av boka da... Kom den ut i ca. 2002?

Skrevet av Myriam , 13:40, mandag 1. desember 2008 #

Give or take a few years, yes, roughly.

Skrevet av Eggen , 13:41, mandag 1. desember 2008 #

Jeg har som vanlig ikke peiling, men det er morsomt å lese og fundere litt likevel. Og ikke minst lese kommentarene som kommer etterhvert, hehe :)
Flott med quiz!

Skrevet av hulderjenta , 14:04, mandag 1. desember 2008 #

Jeg vil nødig seigpine noen her. Hva om jeg forteller at det aktuelle verket er ferskt av året?

Skrevet av Eggen , 14:04, mandag 1. desember 2008 #

Kikket innom, men er gansle clueless...ser nesten ut som manuset til møkkaserien HVALER

Skrevet av mayway , 14:07, mandag 1. desember 2008 #

Oi oi oi ... dette er ganske avslørende. Her står det «en av Norges mestselgende forfattere» på klaffen, og i blurbet står det slike ting som «Lysende» og «Uhyggelig bra» sitert anmelderne i de store avisene.

Kan Azimut likevel ha rett: befinner vi oss simpelthen på et fisefint eliteforum?

Skrevet av Eggen , 14:14, mandag 1. desember 2008 #

Klart vi befinner os på et fisefint eliteforum! Selv pusser jeg tennene for hver gang jeg uttaler ordet 'revy'.

Jeg leser ikke krim, men Unni Lindell kan ikke være på dette nivået?

Skrevet av mettebergsommann , 14:18, mandag 1. desember 2008 #

Unni Lindell både kan være, og er, på dette nivået. Og da heter boka?

Skrevet av Eggen , 14:20, mandag 1. desember 2008 #

Mørkemann. Men hjelpen var her dog for stor.
For å syte litt, noe jeg også ville gjort ved videre seigpining.

Overraskende, artig oppgave.

Skrevet av mettebergsommann , 14:21, mandag 1. desember 2008 #

Er sikkert på bærtur, men det minner om stilen til Karin Fossum, synes jeg.

Skrevet av Chevalienne , 14:22, mandag 1. desember 2008 #

Eh.. eller ikke:D

Skrevet av Chevalienne , 14:26, mandag 1. desember 2008 #

Det jeg synes er artig med den, er at vi har en slags konsensus om at det i Norge produseres krim av «litterær» kvalitet. Men når man bryter det ned til enkeltavsnitt, hva ER egentlig dette «litterære»? Metaforer som løper amok, hamrende hjerter og annet hastverksarbeid. Vi har å gjøre med en form for generisk krimstil, og det er neiggu ikke enkelt å skulle skille den ene stemmen fra den andre.

Skrevet av Eggen , 14:28, mandag 1. desember 2008 #

Rent bortsett fra det, så synes jeg Fossum skriver hakket bedre.

Skrevet av Eggen , 14:28, mandag 1. desember 2008 #

Det er nesten så jeg ikke kan tro på deg, Eggen, når du sier at dette utdraget er representativt.

Her er blurbs fra anmeldelsene:

"Lysende mørkemann fra Lindell. Høstens kriminalroman fra Unni Lindell lever opp til sin tittel og til forfatterens ry. Den er både mørk, angstfylt, komplisert og spennende."
Sindre Hovdenakk, VG

"Uhyggelig bra. Sterk Lindell-krim med en utspekulert løsning."
Kurt Hanssen, Dagbladet

"Her er mange lumre, ubehagelige, mørke scener av godt, solid Lindell-merke."
Turid Larsen, Dagsavisen

"Unni Lindell holder koken. Det hele er riktig spennende."
Ingrid Brekke, Aftenposen

"Et absolutt høydepunkt i serien så langt, en real «page turner» hvor Lindell får vist at hun er best når hun slipper alle hemninger løs."
Lars Helge Nilsen, Bergens Tidende

"Unni Lindell treffer igjen!"
Ann Kristin Ødegård, Bergensavisen

Skrevet av mettebergsommann , 14:34, mandag 1. desember 2008 #

Jeg lurer på hvordan en dårlig krim ser ut, når dette er "uhyggelig bra".

Skrevet av mettebergsommann , 14:36, mandag 1. desember 2008 #

Karin Fossum er mye bedre enn Lindell. Synes nå eg...

Men det var da fært så mange + / - år det ble da, Mr. Eggen. Sånn roughly...
Og du f.eks. er altså nærmere seksti enn femti år? Sånn roughly, mener jeg?

( Hilsen Myriam, mest sur på seg selv:-)

Skrevet av Myriam , 14:41, mandag 1. desember 2008 #

Det jeg ga til beste her tror jeg klart går inn under kategorien «lumre, ubehagelige, mørke scener av godt, solid Lindell-merke». La oss si det slik, det er ikke Jehovas Vitner som banker på hos denne dama. Snart ligger hun lik.

Skrevet av Eggen , 14:41, mandag 1. desember 2008 #

Hm...jeg er ingen krim-fan, ei heller av Lindell. Har altså ikke lest denne boka. Men jeg tror avsnittet her er plukka ut litt på f*** - og uansett er det jo selve storyen som fenger i en krim.
Stakkars Unni. Jeg som hadde tenkt å lokke henne innpå her igjen LOL

Skrevet av mayway , 14:42, mandag 1. desember 2008 #

Myriam: Siden den europeiske romanen sies å starte med Miguel de Cervantes, vil jeg stå på mitt. 2002 pluss minus seks år er «roughly».

Skrevet av Eggen , 14:43, mandag 1. desember 2008 #

Det er plukka ut LITT på f***, blant annet utfra det motivet at det ikke skulle være noen identifiserbare navn i utdraget. Men det er slik spenningsscenene er konstruert her. Såpass har jeg rukket å bla i boka.

Skrevet av Eggen , 14:45, mandag 1. desember 2008 #

Jaja, mission completed :-)

Og neste blir vel...hm....Celine? Eller Vonnegut? For kontrastens skyld...

Skrevet av mayway , 14:52, mandag 1. desember 2008 #

For kontrastens skyld? Da går det vel ingen vei utenom Anne B. Holt.

Skrevet av Eggen , 15:01, mandag 1. desember 2008 #

HAH!

Skrevet av mayway , 15:08, mandag 1. desember 2008 #

Eggen om Litterær quiz #39
mayway om Litterær quiz #39
Eggen om Litterær quiz #39
Eggen om Litterær quiz #39
mayway om Litterær quiz #39
Eggen om Litterær quiz #39
Myriam om Litterær quiz #39
mettebergsommann om Litterær quiz #39
mettebergsommann om Litterær quiz #39
Eggen om Litterær quiz #39
Eggen om Litterær quiz #39
Chevalienne om Litterær quiz #39
Chevalienne om Litterær quiz #39
mettebergsommann om Litterær quiz #39
Eggen om Litterær quiz #39
mettebergsommann om Litterær quiz #39
Eggen om Litterær quiz #39
mayway om Litterær quiz #39
Eggen om Litterær quiz #39
hulderjenta om Litterær quiz #39

Gratulerer Eggen! Hele kommentarrekka!
Say no more ;)

Skrevet av Elisabeth , 15:11, mandag 1. desember 2008 #

Øh, Christer Mjåset - Legen som visste for mye?
Sukk

Skrevet av Martin , 15:12, mandag 1. desember 2008 #

Elisabeth: Ja, hva skal folk ta seg til når de ikke har Azi å mobbe lenger? Jeg savner fyren alt.

Skrevet av Eggen , 15:16, mandag 1. desember 2008 #

Jeg får vel skrive noen flere limericks...det er jo lett å rime på Eggen - og vi har krangal før uten å bli uvenner *blunke til*

Skrevet av mayway , 15:24, mandag 1. desember 2008 #

Jeg kan ikke si annet enn at jeg bever, mayway. Med rimordene «veggen» og «kleggen» har du stoff til en riktig kjip limerick.

Skrevet av Eggen , 15:42, mandag 1. desember 2008 #

Da var det med 1222 kanskje ikke så av veien likevel, da. Kvinnelig krimforfatter i det minste (om enn ikke Anne Holt...og ikke et ord om at jeg helt tidlig foreslo Willy Ustad, Torgrim).

Skrevet av Hauge , 15:43, mandag 1. desember 2008 #

Neida, det var ikke så galt. Men så tidlig i spillet kunne jeg jo ikke applaudere deg, vel?

Noe helt annet, Hauge: Hvordan går innrapporteringen til sexscene-kåringen? Ser av dagbladet.no at Petterson og Rimbereid er nominert til Nordisk Råd, så nå skal jeg straks inn og spane etter pulescener i «Jeg forbanner tidens elv» ;-)

Skrevet av Eggen , 15:52, mandag 1. desember 2008 #

Ja, det slo meg.. men vi får bla litt i herbariet til Rimbereid også.

Frida K. kjører en påminningsrunde her på bloggen i kveld. Ho har grått seg til (slik Azimut nok ville sagt det) juryformannsjobben. Jeg forsøker å sortere. Og nitti prosent av bøkene så langt har ikke akkurat årstallet 2008 i kolofon, for å si det på den måten.

Skrevet av Hauge , 16:10, mandag 1. desember 2008 #

Jeg har en drøss 2008-bøker. Blant annet den allerede omtalte «Skutt i filler av Mads Mikkelsen».

Med Frida som juryformann skulle det rent seksualfaglige være ivaretatt. («Nei, det er UMULIG å få orgasme på den måten! Prøv selv.»)

Skrevet av Eggen , 16:19, mandag 1. desember 2008 #

Og én ting til: ikke nøl med å sende inn forslag! Vi garanterer naturligvis forslagsstillerne full anonymitet! Javisst!

Skrevet av Hauge , 16:22, mandag 1. desember 2008 #

Fint.. Mads eller Mikkel eller hvem det måtte være. Fristen går ut den 5.

Skrevet av Hauge , 16:25, mandag 1. desember 2008 #

Noe sent, men... Bare som en faktaopplysning om noen innlegg fra rundt halv-to-tida 1.12:
Jan Hagen har aldri spilt med Tåm Box - som forøvrig var på samme plateselskap som Torgrim Eggen!! Han solgte heller ikke noen låt til dem, men skrev en tekst på oppdrag - som han helt riktig fikk 300 kr for. Hvor ille det var skal jeg ikke gå inn på, men det var moro for de som var med... altså ikke Jan Hagen... (Jeg var med...)

Skrevet av crash , 23:39, mandag 12. januar 2009 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Torgrim Eggen