Bokliste


 

Torgrim Eggen


Det var godt tenkt ...

 
onsdag des 03, 2008

Litterær quiz #41

Svar på forrige oppgave: «Ulysses» av James Joyce, 1922. Til norsk ved Olav Angell (1993). Vel, det er kanskje betryggende at deltakerne på Forfatterbloggen lettere identifiserer James Joyce enn Unni Lindell? Det var et tricky utdrag med — som vi etter hvert ble enige om — mulige pastisjer på både Rabelais og (landsmannen) Swift. Desto mer imponerende at vår alles kjære Blodige Mari luktet lunta så tidlig ... uten å ha lest boka! Det er hva JEG kaller en litterat.

Men først av alle var Skarstein, som vel aldri har åpnet et litterært mesterverk i hele sitt liv, men har en skummel google-finger. Well, suck on this, googleboy!

For nye lesere: Resonnementet er like interessant som svaret, så jeg vil be de geniene som knekker oppgaven med én gang om å styre seg litt. Hvis de MÅ ha lektor Eggens anerkjennelse øyeblikkelig, får de heller maile meg svaret (torgrim.eggen@mac.com). Det er tøffere å publisere små hint som kan hjelpe de andre på traven. Svaret på forrige oppgave blir publisert sammen med neste.

Hvem har skrevet dette, eventuelt hvor og når?


Hvorfor ikke være litt originale? Hvorfor ikke skrive litt om limbånd. (Ikke for det vi har så mye å skrive om limbånd, men som sagt, det er originalt.) Vel, limbånd er en av menneskenes ypperste oppfinnelser. Det er epokegjørende når det gjelder å pakke en pakke. Helt epokegjørende. Alle som noengang har pakket en pakke uten limbånd vet det. Men som alle geniale oppfinnelser har limbåndet sine bakdeler, eller mindre gode sider. Først og fremst og først og sist er det ingen god smak på limbånd. — Ikke i det hele tatt. Og smake på limbåndet må man, ellers får man ikke pakket pakken. Det er synd, derfor vil vi oppfordre et genialt hode om å lage et limbånd som smaker godt. Sett det for eks. inn med rødbrus eller kanskje man kan strekke seg så langt som til lagerøl. Hvis det ikke lar seg gjøre, får man lage limbånd man slipper å slikke på. Eller vi får slutte alle som en å sende pakker. Det siste forslaget utløser sikkert applaus på postkontoret.

Kommentarer:

Dette er bare et slag i tomme luften, men kan det stemme at dette suger?

Skrevet av BowlingJesus , 02:27, onsdag 3. desember 2008 #


Oversatt igjen ?

Limbånd som må slikkes på/fuktes høres ut som vi skal litt bakover i tid...

Skrevet av MadJoy , 07:45, onsdag 3. desember 2008 #

Ja, 'rødbrus og lagerøl'? Kreativ oversetter eller norskt så det holder. Men lagerøl? Det er det vel ikke mange som sier idag.

Skrevet av Sosima , 08:04, onsdag 3. desember 2008 #

Slikke eller ikke slikke. Sjøl "tape" er gammeldags (Språkrådet mener vel vi bør skrive "teip" tar jeg ikke helt feil).

Skrevet av Hauge , 08:05, onsdag 3. desember 2008 #

Er Lagerøl ute? Og jeg som for min del nettopp har har lagt av meg å snakke om Landsøl. Brigg og Zero ber jeg stadig om på Prix og Rema1000 (og har megen glede av dét).

Skrevet av Hauge , 08:11, onsdag 3. desember 2008 #

Nei, jeg vet ikke, Hauge. Det er vel kanskje det at jeg så sjeldent kjøper det. Hva med vørterøl?

Skrevet av Sosima , 08:29, onsdag 3. desember 2008 #


Jeg er sikkert helt på vidda, som vanlig, men hvis det er den forfatteren jeg tenker på så var det neppe rødbrus og vørterøl som var favorittdrikken :)

Skrevet av MadJoy , 08:44, onsdag 3. desember 2008 #

Hvis det å sende færre pakker ville utløse applaus på postkontoret, må vi tilbake til en tidsperiode før posten fikk konkurranse av FedEx og andre budbil-firmaer. Posten var fortsatt en verdig institusjon, verdt å harselere litt over. Idag er den et hjørne på supermarkedet.

Hovedpersonen slikker tape, men jobber ikke selv på postkontoret. Personen synes det er originalt å skrive om limbånd, det at vedkommende vil være originalt samtidig med assosiasjoner til rødbrus og ølfår meg til å tenke at personen er ung ... antageligvis en mann. Protagonisten, altså.

Skrevet av masha , 08:51, onsdag 3. desember 2008 #

Samd i at me truleg må attende i tid, femti år ?. Synest dette minner meir om kåseri eller flaneri. Det er denne vi-forma (som eg ikkje kan heilt med): 'Ikke fordi *vi* har så mye å skrive om... ' - 'Eller *vi* får slutte med ...'

Skrevet av jarfan , 08:56, onsdag 3. desember 2008 #

Og nå er jeg glad for at jeg gikk og la meg i god tid i går, allikevel. For dette tror jeg aldri jeg har lest? I så fall må jeg ha skummet veldig fort over det.

Forøvrig, hvorfor i alle dager trenger man å slikke på limbånd? Bedre å bruke rødbrusen på frimerker, spør du meg. Ergo tror jeg ikke denne herren - garantert en herre, damer har ikke tid til å henge seg opp i slikt tøys - jobber på noe postkontor. Da hadde det dreid seg om smaken på frimerker i steden. Hva med peppermintemak f.eks? Slikk et frimerke, dropp tannpussen?

Det er litt dronningen og jeg, over dette avsnittet. Derfor vil vi oppfordre... Hvem er det han snakker på vegne av? Seg selv og? Eller er det bare en vanlig, litt for selvhøytidelig mann?

Skrevet av My , 09:32, onsdag 3. desember 2008 #

My: Jeg tror vi skal såpass langt tilbake i tid at man faktisk SLIKKET på limbånd for å få dem til å lime...

I rest my google-finger.

Skrevet av Skarstein , 09:34, onsdag 3. desember 2008 #

Han skriver forøvrig slik jeg selv får "kjeft" av konsulenten for å skrive. Gjentar seg selv.

- Det er epokegjørende når det gjelder å pakke inn en pakke. Helt epokegjørende.

- Først og fremst er det ingen god smak på limbånd. -Ikke i det hele tatt.

Så hvis dette er en vinner av en eller annen pris, ( hvilket jeg tviler på, men dette er jo bare et avsnitt, dessuten så er jeg ørlite grann morgengretten, tilgi meg for sleivspark mot mannen lenger oppe...)- så skal jeg kjøpe boka. Og ta den med meg på neste møte med forlaget:-)

Skrevet av My , 09:37, onsdag 3. desember 2008 #

Stoppar opp med ordet *bakdeler*. Det er vel ikkje eit ord som ein forstandig skribent vil bruka ? Ein skriv vel ulemper på bokmål også ? Men ved andre gongs lesing ser eg jo at denne 'feilskrivinga' går nydeleg inn i samanhangen. Ingen amatør dette. - - Det får vera mine bidrag so langt. Dagen kallar med sine andre gjeremål.

Skrevet av jarfan , 09:37, onsdag 3. desember 2008 #

Hæ? Skarstein? Har man gjort det? Omtrent som tapet, altså, fukt og klistre?
Har ikke hørt om det engang... Slikkeremser... æsj.

Skrevet av My , 09:40, onsdag 3. desember 2008 #

Det var da f. meg så nitriste tekstutdrag du serverer Eggen.

Minner om at nye stemmer bryter lydmuren på litteraturhuset i kveld og i morgen.

Nå skal jeg bake blautis til min kjære som har fødselsdag. Mye krem og syltetøy. Lykke til med quizen.

Skrevet av Janhagen , 09:41, onsdag 3. desember 2008 #

My: aner ikke. :) Jeg bare villeder jeg. Lite annet jeg kan gjøre.

Skrevet av Skarstein , 09:42, onsdag 3. desember 2008 #

Det virker som et kåseri skrevet tett oppunder jul en gang på 70-tallet. En lun humorist som ikke skriker ut poengene, men fletter den nennsomt inn i sin vesle tekst. Slik Odd Børretzen ofte finner det for godt å gjøre. Derfor tipper jeg han.

Skrevet av nvan , 09:55, onsdag 3. desember 2008 #

Dette har jeg ikke lest. Men det minner om en anerkjent forfatter som også drev det stort innen kåseriet. Ikke Gumle Måsegg, men nesten.

Skrevet av Lotherington , 09:56, onsdag 3. desember 2008 #

Ja, denne vi-formen er påtrengende. Pluralis majestatis, auctorial (sies det på norsk?) fortellerstil, og som sådann bevisst og selv-refererende: "Vi" deler funderingene om skriveemnet høylydt med leseren. Kanskje selve skrvingen blir tematisert ganske ofte i teksten som danner utgangspunktet her?

Skrevet av masha , 09:57, onsdag 3. desember 2008 #

Det lett arkaiske og, som jarfan påpeker, kåserende preget gir meg en følelse av 40-50-tall. Jeg mener ganske bestemt at dette må være en norsk tekst, ikke oversatt. (Hva skulle "rødbrus" og "lagerøl" være oversatt fra?) Jeg kunne ha gjettet på Odd Eidem, men jeg mener at han var mer stilsikker og stivere i korrekt tegnsetting. Samme gjelder André Bjerke. Men som mitt bidrag i gjettekonkurransen vil jeg tippe en (mannlig) norsk forfatter, en samtidig med (og kanskje en del av miljøet til?) d'herrer Eidem, Bjerke, -- kanskje en som doblet som journalist og forfatter, en som skrev med humor.

Limbåndet ble forøvrig oppfunnet i 1925. Lagerøl gikk ut av produksjon i 1972.

Skrevet av Egeland , 09:57, onsdag 3. desember 2008 #

NRKs Bokprogrammet hadde nylig det pirrende temaet "Kontoret i norsk skjønnlitteratur" som tema.

Skrevet av Hauge , 10:19, onsdag 3. desember 2008 #

tema + tema... ja, ja

Skrevet av Hauge , 10:20, onsdag 3. desember 2008 #

Var dette guffent? Mye bra deduksjon her, slik at vi fint har plassert limbåndet og lagerølet i tid. Jeg kan røpe 1962, uten at jeg tror det hjelper så mye. Og det er riktig sjanger også, kåseri eller flaneri.

Men hvem? Hva med stilen? Hva med disse (nesten-)gjentakelsene som får konsulentene til å kjefte? Hvem driver med slikt?

Skrevet av Eggen , 10:27, onsdag 3. desember 2008 #

masha: Vi har en ung protagonist her, ja. Skarpt sett. En ung mann som strever for å finne sin stemme ...

Skrevet av Eggen , 10:29, onsdag 3. desember 2008 #

Hjemmehørende i Vestfold?

Skrevet av Alvruna , 10:38, onsdag 3. desember 2008 #

I Vestfold, Alvruna! Der kom det. Men med kurs for Oslo, så avgjort.

Skrevet av Eggen , 10:40, onsdag 3. desember 2008 #

Og jeg som var helt sikker på at Rødbrus var en dårlig oversettelse av ginger ale eller noe slikt. Hmprh.

Skrevet av Skarstein , 10:51, onsdag 3. desember 2008 #

Fra Sandefjord? Men lenger ute på landet i sin ungdoms første utplassering som journalist-lærling?

Skrevet av Lotherington , 10:52, onsdag 3. desember 2008 #

> "Hva med stilen? Hva med disse (nesten-)gjentakelsene som får konsulentene til å kjefte? Hvem driver med slikt?"


Er han journalist?

Skrevet av Egeland , 10:52, onsdag 3. desember 2008 #

Kan bli vanskelig å forsvare at man har tatt feil av Johan Borgen (Mumle Gåsegg) og Dag Solstad... Men som ung kåsør i lokalavisen var Solstad også temmelig pratsom og flink til å si mye om lite. Kåseri (causerie) betyr prat, løst snakk, og det er jo ofte det det er.

Skrevet av Lotherington , 10:57, onsdag 3. desember 2008 #

Skulle jeg gjette vilt, så ville jeg tippet at det var en lærer som snakket her, absolutt lærerspråk og lærerproblemstilling... ( Sorry Mary:-))

Skrevet av Myriam , 10:59, onsdag 3. desember 2008 #

Ifølge QM kom boken i 1962 - mens Solstad debuterte i 1965....?

Skrevet av Egeland , 10:59, onsdag 3. desember 2008 #

(Med mindre QM er så subtil at "1962" var året _handlingen_ refererer til - i en bok som utkom flere år senere) ...

Skrevet av Egeland , 11:04, onsdag 3. desember 2008 #

Ja, dette var kanskje en utpreget ond oppgave? Solstad er nevnt og Solstad it is. Som 21-årig petitskribent under nicket SODA i Tiden, Arendal.

Jeg hadde egentlig tenkt å velge noe fra «Svingstol», den formelle debuten, men så ble jeg sittende og bla i denne boka og oppdaget at stilen allerede var der. Tross limbåndet og rødbrusen.

Samlingen heter «Sleng på byen» og kom på Oktober i 1983. Forord av nylig avdøde Jón Sveinbjørn Jónsson (og etterord av Jan Erik Vold).

Skrevet av Eggen , 11:12, onsdag 3. desember 2008 #

Må bare gjenta denne: «Hvis det ikke lar seg gjøre, får man lage limbånd man slipper å slikke på.»

Som sagt, så gjort. Ikke rart Solstad tidlig fikk en tro på at litteraturen kunne forandre verden.

Skrevet av Eggen , 11:16, onsdag 3. desember 2008 #

Føler i grunnen at det er helt greit at jeg ikke harlest denne, jeg... Men, i motsetning til de fleste, så er jeg heller ingen big Solstad Fan.

Bortsett fra at jeg egentlig hadde tenkt å gi ham en sjanse til, han er tross alt fan av samme fotball-lag som meg. Og det betyr MYE.

( Hvilket du antagelig ikke skjønner stort av, Mr. Q.M. utenballfølelse-nerd;-)

Skrevet av Myriam , 11:19, onsdag 3. desember 2008 #

Og da hadde man altså limbånd-slikkeremser før i tiden?

Skrevet av Myriam , 11:20, onsdag 3. desember 2008 #

Neste oppgave blir Jan Kjærstads konfirmasjonstale fra 1967, som var skrevet etter et rombeprinsipp ...

Skrevet av mettebergsommann , 11:23, onsdag 3. desember 2008 #

Selv jeg kan huske slikke-limbåndet og smaken av det. Fra barneskolen, kanskje? Mannen hadde fullstendig rett.

Skrevet av Eggen , 11:23, onsdag 3. desember 2008 #

«Neste oppgave blir Jan Kjærstads konfirmasjonstale fra 1967, som var skrevet etter et rombeprinsipp ...»

Er det slik at vi syter i dag igjen, herr/frk Metteberg?

Skrevet av Eggen , 11:24, onsdag 3. desember 2008 #

Nei, vi syter ikke, vi vitser.

Skrevet av mettebergsommann , 11:30, onsdag 3. desember 2008 #

Godt.

Forøvrig ser jeg til min store glede at klokkeslettet er kommet tilbake i kommentarfeltet. Jeg har savnet muligheten til å kunne slå i bordet med «Vel, men kl 01.24 mente du tydeligvis noe HELT annet ...»

Skrevet av Eggen , 11:47, onsdag 3. desember 2008 #

Øh, noe sier meg at jeg er litt sent ute...
Ble nylig ferdig med "16/07/41". Mye utbrodering der (om Berlin) syntes jeg, men fantastisk slutt.
Artig med slikking på limbånd! Æh, å lese om det altså.

Skrevet av Martin , 11:48, onsdag 3. desember 2008 #

Jeg er helt enig om dette med klokkeslettene. Tiden uten har føltes som en eneste lang mental svømmetur.
Det er også en fin måte å overvåke folk på: "Jasså, du driver et asylmottak ja, likevel poster du sjekkedikt klokka halv fire en natt til torsdag!"
I det hele tatt, det er de små tingene i livet som gjør utslaget.

Skrevet av mettebergsommann , 11:53, onsdag 3. desember 2008 #

Jeg likte det bedre uten klokkeslett, jeg. Kan det ha noe med at jeg nå liksom er på jobb?

Skrevet av Myriam , 11:57, onsdag 3. desember 2008 #

Riktig. Kanskje Unni Lindell kunne bruke det i en roman? Den drapsmistenkte som går av kroken fordi han har postet et håpløst svar på «Litterær quiz #41» fra en internettcafé idet skuddene smalt noen kvartaler unna?

Skrevet av Eggen , 12:01, onsdag 3. desember 2008 #

PS, Myriam: Ifølge kommentarfeltet er du nå til lunsj.

Skrevet av Eggen , 12:02, onsdag 3. desember 2008 #

Hva du vet, Eggen:-)

Skrevet av Myriam , 12:29, onsdag 3. desember 2008 #

Jævla irriterende at jeg ikke har mulighet til å være med på quiz'en din om dagene Eggen. Det er veldig gøy å sitte med refresh-knappen og stadig komme nærmere svaret...

Jeg så du hadde en om en av min ungdomshelter Axel Jensen her en dagen. Kjenner du til den boka om Marianne og Cohen som nylig kom ut... Tror den het "So long Marianne"... Har du lest den? Anbefales den. Både Cohen og Jensen er interessante biografiske skikkelser, så den burde vel være interessant nok... Livet sett fra Nimbus er jo en klassiker innen røverbiografiene... :)

Skrevet av Polar , 18:01, onsdag 3. desember 2008 #

He-he, Polar/Arthur: Jeg har både lest og anmeldt (for Klassekampen) «So long Marianne». Jeg anbefaler den ikke. Hovedpersonene er interessante nok, for all del, men boka ... not so. Når det gjelder «Livet sett fra Nimbus», derimot, er jeg helt med. Artig bok om den kanskje siste norske forfatteren med noen kulør verd å snakke om.

Skrevet av Eggen , 20:43, onsdag 3. desember 2008 #

Ad innledningen din, Eggen: det skal i rettferdighetens navn nevnes at Ulysses er den boka jeg har ånet og lest de første femti sidene i flast ganger (minst fem ganger i året de siste femten årene). Det gir en viss kjennska til et verk.

Jeg setter dessuten alltid pris på å lese noe av Solstad som jeg ikke har lest før. Selv om det handler om limbånd og rødbrus. SÆRLIG da, egentlig. Man takker kvissmaster for oppfinsomheten.

Skrevet av mary , 20:55, onsdag 3. desember 2008 #

flast. Flast. Flest. Hvis man skulle være i tvil/vrang.

Skrevet av mary , 20:56, onsdag 3. desember 2008 #

Her kan du gå inn å se selv:
http://debatt.dagbladet.no/diktkammeret/debatt/read_post.html?board_id=1&post_id=668309&thread_id=668329

Kommentarene kom til et dikt jeg har lagt ut på Diktkammeret og denne kan du jo slette selv etterpå?

Skrevet av SNyHETTa , 22:42, onsdag 3. desember 2008 #

Psst, SNy: Jeg la igjen en kommentar til deg under «speedblog ...»

Skrevet av Eggen , 22:55, onsdag 3. desember 2008 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Torgrim Eggen