Bokliste


 

Torgrim Eggen


Det var godt tenkt ...

 
tirsdag mai 27, 2008

Solstad om blogging

Det har som mange er klar over vært rabalderforedrag på Litteraturhuset; Dag Solstad går ut mot ytringsfriheten, og ønsker seg åpenbart til en verden der «trykkefrihet» er hellig og «ytringsfrihet» ikke er det.

Jeg har ennå ikke fått lest foredraget hans, men det er dryppet ut endel merksnodigheter derfra. Dette er sikkert trukket ut av sammenheng, men la meg sitere det likevel: «Det har ikke lykkes makten å destruere ett eneste betydelig verk. I hvert fall ikke som vi vet om.» Interessant. Det vi ikke vet noe om, vet vi ikke noe om.

Dagbladet følger opp med et intervju gjort av Andreas Wiese: «Jeg er imot tidsånden.» Og her kan vi lese Solstads synspunkter på blogguniverset:

- Men ytringene på nettet - er ikke flommen av det lite
gjennomtenkte noe man må akseptere? Det er mye vås der ute, men det er da også gode ting?


- Det kan hende. Jeg har aldri lest en blogg og kommer aldri til å gjøre det.

- Hvordan kan du fordømme ytringer du aldri har lest?

- Jeg har jo hørt om det. Det er noe med blogger som kan få ellers
fornuftige mennesker til å oppføre seg som nyutsprungne russ. Som disse
forfatterbloggene, der en rekke ellers rolige mennesker oppførte seg på
en måte som ble en ren katastrofe. På fjernsynet har de det også, disse
meningene som skal rulle over skjermen under debatten. Det virker som
om programlederne i stedet for å få oss til å følge debatten, vil
distrahere oss, få oss til å tenke på noe annet. Det er en helvetes
uskikk. Og det som sies er helt uinteressant, ja, det er som jeg skulle
sagt det selv. Jeg er plaget av denne nye ytringsfriheten. Jeg er for
trykkefriheten slik den er nedfelt i vår grunnlov.

- Men hva er forskjellen?

-
At makthaverne stiller seg åpen for kritikk. Dagens ytringsfrihet er en
perversjon av den ideen. Det er ikke en oppsiktsvekkende påstand,
Wiese. Det er noe du kan oppleve hver dag, også i Dagbladet, og særlig
på nett.

Hører dere, folkens? Fingrene fra tastaturet øyeblikkelig (og opp på teppet, takk). Den store Solstad har talt.

Kommentarer:

Gammelkommunisten Solstad er en parodi på seg selv.

Jeg ble forøvrig oppringte av Dagsnytt 18 for noen minutter siden. De ville ha meg i studio for å debattere Solstads ralling. Jeg fattet ikke hvorfor de inviterte meg - før jeg innså det åpenbare: De tenkte selvsagt på John Olav Egeland i Dagbladet.

Dumt jeg ikke sa ja. Det hadde i grunn vært festlig å sitte i studio fordi de hadde invitert feil Egeland.

Skrevet av Egeland , 14:30, tirsdag 27. mai 2008 #

Dagsnytt 18 tar ikke feil av Jon Olav Egeland og deg, Tom. Det betyr at de kaster et vidmasket nett. Takk for tipset: skal slå av mobilen min straks.

Skrevet av Eggen , 14:34, tirsdag 27. mai 2008 #

Jeg har ikke fått lest foredraget hans, det skal bli interessant.

Og selvfølgelig vi vil alle kjempe til døden for hans rett til å ytre disse tingene.

Passasjen der han er i mot blogging, fordi det foregår åndsvak sms'ing under debattprogrammene på kommersielle kanaler, mante virkelig til ettertanke...

Skrevet av knuthjeltnessomslank , 14:38, tirsdag 27. mai 2008 #

Dette fekk meg til å tenke på ei bok eg har ståande her, ei reiseskildring frå India frå 1921.
Dei primitive indarane er skildra betydeleg meir interessert og deltakande enn Solstad si avfeiing av eit medium han aldri har nytta seg av. Men Paa rejse iblandt inderne vitnar om noko av den same etnosentriske uforstanden.


Det er vel slik det er, at det er lett å heve seg over noko ein ikkje deltek i sjølv. Når ein står utanfor ein kultur, får ein ikkje med seg dei sosiale betydningane eller nyansane.
Ein får ikkje med seg at folka som ytrar seg på nett er like forskjellige som dei som diskuterer i RL.

Og ein kan ikkje klandre han for det. Ein må vere her og delta for å møte ein opplagt og sylskarp knuthjeltnessomslank, eller ein lun og lett ironisk bloody mary.
Sit ein utanfor og eller berre sveipar innom og møter oppausa og ureflekterte tenåringar på VG-blogg eller dårleg formulerte one-linere i nettavisdebattane, ser nok Internett temmeleg trist ut.

Det ein kan klandre han for er å uttale seg om ein kultur han ikkje kjenner til.
Det er på linje med å freiste å skrive Paa rejse iblandt inderne utan ha vore i India. Fordi ein har jo høyrt om det, og veit at det er så forferdeleg der at ein aldri kunne tenke seg å reise dit.
P. M. Legêne har i det minste tatt seg bryet med å vitje dei primitive.

Skrevet av Avil , 14:45, tirsdag 27. mai 2008 #

Torgrim
Når guder blir gamle begynner de å snuble.Kanskje blindet av av sin egen sol.(trist smil)
:)
jan-otto

Skrevet av jan-otto , 15:11, tirsdag 27. mai 2008 #

På den ene sida mene at ytringsfriheten er en likegyldig verdi. På den andre sida bruke så mye tid og energi på temaet.. ja, ja.

Var det ikke Arne Berggren som for et år eller sånn sia beskyldte den samme Solstad for egentlig og innerst inne å være en jævel på aktiv merkevarebygging.

Kanskje vi rett og slett burde parallellese (til DS foredrag) Berggrens utspill her.

Skrevet av Hauge , 15:14, tirsdag 27. mai 2008 #

Ja, eller kanskje det er på tide å ta fram en annen og mer guffen parallell (et nytt rundetidsskjema, for å bruke en metafor som vil glede Azimut): Jostein Gaarders Israel-utspill herom året. Det ble snublet stygt på den kanten også, i beste hensikt så klart.

Skrevet av Eggen , 15:26, tirsdag 27. mai 2008 #

Herlig, Solstad.

Torgrim: Der tok jeg fingrene fra tastaturet ... Det hjelper ... Russefølelsen er i ferd med å svinne ... Bare et dypt sniff av den bæsjebleien der nå ... ahh. Takk ... farvel

Skrevet av Grondahl , 15:34, tirsdag 27. mai 2008 #

Han er ikke den eneste. Det er nærmest en kampanje, som har pågått i minst et halvt års tid. Han er samme bås som Doris Lessing, Stig Inge Bjørnebye, Per Edgar Kokkvold og mange andre. F. eks. vil 7 av 10 redaktører forhåndsredigere nettet.

Redaktør Torry Pedersen fra VG har representert den andre siden av debatten, og har forsvart nettdebattene/bloggene.

Artikkel fra Dagbladet:

Er vi pøbler på nettet?
Kritikere vil skru klokka tilbake

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/12/11/520880.html

Skrevet av Jo , 15:35, tirsdag 27. mai 2008 #

"Det frie ord er et redigert ord", er liksom slagordet, sammen med "Nettdebattene kan fort bli den seriøse debattens endestasjon og søppelkasse"

Skrevet av Jo , 15:43, tirsdag 27. mai 2008 #

Fossiler ... er interessante å studere, kan være fine å se på, og de forteller jo mye om tiden, slik den engang var, men jeg har fortsatt til gode å høre en snakkende fossil ... si noe fornuftig

Heine

Skrevet av Bunny , 15:52, tirsdag 27. mai 2008 #

På den annen side.. det er jo noe fascinerende med denne.. ja.. hva skal jeg si.. uforutsigbarheten hos noen her i denne verden. Jeg hadde gleden/ubehaget av å ha Dag Solstad i et intervju under Bjørnsonfestivalen for etpar år tilbake. Stinn brakke. Og denne sølle intervjuer - sprenglest på Armand Vs fotnoter til en uutgravd roman og det som verre var.. for så å ende opp i en samtale om uregjerlige travhester og minneverdige fotballkamper (eller det vil si.. det var ingen samtale.. det var enetale. Jeg kan ikke noe om travhester. Jeg kan ikke noe om fotball).

Vi liker det jo litt, også?

Skrevet av Hauge , 16:28, tirsdag 27. mai 2008 #

" Hvordan kan du fordømme ytringer du aldri har lest?

- Jeg har jo hørt om det. "

Solstad ser ut til å sammenblande muntlig og skriftlig kommunikasjon, eller han frykter at denne forskjellen utviskes. Men ved slike ytringer bidrar han jo til nettopp den forvirringen han ser ut til å ville beskytte oss mot.

~ The casual conversational tone of a blog is what makes it particularly dangerous. ~
( Daniel B. Beaulieu )
Oskar Wilde derimot hadde elsket å blogge!
Konversasjon er en kunst.

Skrevet av masha , 16:34, tirsdag 27. mai 2008 #

Hvis Oscar Wilde hadde hatt en blogg, ville det ikke blitt noe Reading Gaol på ham. Det hadde nok gått rett i galgen.

Skrevet av Eggen , 16:40, tirsdag 27. mai 2008 #

Det er dessuten ganske godt gjort av Solstad, som tross alt har skrevet et essay for Samtiden om emnet, å ikke få med seg at Grunnlovens paragraf 100 er endret. Det heter nå at «Ytringsfrihed bør finde Sted», ikke «Trykkefrihed». Han kan godt argumentere mot denne endringen hvis han føler for det, men burde ha registrert den.

Skrevet av Eggen , 16:56, tirsdag 27. mai 2008 #

Interessant! ;-)

Morsomt at folk mener noe om ting de ikke kan eller har satt seg inn i ;-)

Skrevet av FridaK , 17:21, tirsdag 27. mai 2008 #

i ytringsfrihetens navn, - christofer owes stykke journalistikk ifm. solstadsaken er det kvalmeste jeg har sett i dag.

for filmsnutt,
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/05/26/536369.html

den gravende journalisten kommenterer dessuten at han
"ble overrasket over heftigheten og den insisterende holdningen i avvisningen"

Skrevet av Flonaldo , 17:24, tirsdag 27. mai 2008 #

Jeg slutter meg til dem som er villig til å gi livet for ytringsfriheten. I moderne vestlig tenkning er den blitt ansett som en av våre viktigste - om ikke den aller viktigste - rettigheter som individ.

Og hvorfor har mange journalister et noe anstrengt forhold til bloggere? Svaret er enkelt; de oppfattes som konkurrenter. På sikt truer bloggere journalistenes eksistens. Det vet de.

Skrevet av Klamydia , 17:46, tirsdag 27. mai 2008 #

Når Azimut går inn i siste sving på 10,000-meteren, stønner han ofte fram over blåfrosne lepper ting han egentlig ikke mener, spesielt hvis han ligger etter skjema. Hvorfor gjør han dette? Jo, for at publikum, den grå massen, kritikerne, hylekoret, skal sette buljongen i halsen og fokusere på andre ting enn mellomskjærene i svingene og hånden som ikke lenger greier å ligge stille på ryggen.

Azimut, og Solstad, gammel skøytekronikør, forstår hverandre.

Skrevet av Azimut , 18:54, tirsdag 27. mai 2008 #

Genier har det med å la saker og ting gå til hodet på dem. Som å anta at det de antar er sånn det er. Vi kaster stein i glasshus, folkens. Tenk når vi sitter der selv og er genierklært. Det blir forventet at man skal si noe vektig om alt mulig, også saker vi ikke har satt oss inn i. Da er det lett å snuble.

Skrevet av Pia , 00:12, onsdag 28. mai 2008 #

He he, fin observasjon, Pia. Du har god sans for humor, du. Tror vel også at Solstad her bare var full, og at han følte at han måtte skrive og si noe provoserende, ettersom det begynner å bli en stund siden sist. Selv sitter han vel bare og ler seg i hjel av alle reaksjonene på våset sitt. Antakeligvis blogger han også selv som bare det under et nick et annet sted.

Skrevet av Azimut , 00:20, onsdag 28. mai 2008 #

Azimut
Han er her på bloggen tror nå jeg. Forkledd i manges forskjellige nick..Det synes jo på alle genikommentarenee som blir gitt på innleggene dine. Hvis det ikke er han som skriver innleggene for deg da. hø hø
:)
jan-otto

Skrevet av jan-otto , 00:55, onsdag 28. mai 2008 #

Ja, Dag og jeg hadde mye moro da vi skrev Skøyteløpet.

Skrevet av Azimut , 00:58, onsdag 28. mai 2008 #

azimut
For ikke å snakke om at dere selv stod bak alle kommentarene.
:)
jan-otto

Skrevet av jan-otto , 01:09, onsdag 28. mai 2008 #

Når jeg blir rik, berømt og genierklært, skal jeg skrive en kronikk om debatter generelt (ikke bare de som foregår på nettet).

Den skal hete "Hvorfor kan ikke bare alle sammen holde kjeft!?" med undertittel "Snurp igjen smella, du maser som et lokomotiv!"

Den skal handle om at jeg har rett, og at alle andre tar feil. Ergo kan de ikke få uttale seg om noe, før det er lest og godkjent av meg. Såh!

Skrevet av Jo , 02:00, onsdag 28. mai 2008 #

Det kan være mye positivt med blogging akkurat som negativt. Uavhengig hvor godt man har lest blogger, kan man vel uttale seg om fenomenet uten detaljert kunnskap.

Trur på forurensing av felles rom med blogging, gjennom narsissistisk selvhevding, like mye som bloggen kan være en god arena for samfunnsendring og samfunnsengasjement.

Trur at folkets stemme trenger å høres betydelig mer enn i dag, i kommersialismens og idoliseringens tid. Den er svært fraværende ja nærmest tabu.

Folkets røst og de som faller på siden av samfunnet, trenger taleføre som kan tale deres sak, selvom det kan synes som om de taler for døve ører.

Brød og sirkus og mammon er opium for folket.

Skrevet av Sirenia , 11:31, onsdag 28. mai 2008 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Torgrim Eggen