Sirenia sak og debatt


Else-Mette Oscarsen

 
onsdag aug 26, 2009

Blogghensyn

JEG SPØR IGJEN. ER DET SLIK VI VIL HA DET HER?

Jeg vet at mange ergrer seg over at noen tar for mye plass og skyver andre ned på lista. Det har vi hatt før og det har vi nå. Og jeg har nok ofte vært en av de "plagsomme" posterne.

Hva med å drøfte noen felles interne koder vi kan leve med? Som handler om å ta hensyn til andre?

Jeg er for mangfold, nye bloggere og vitalitet. Men hva med å stille minstekrav til rettskriving, godt språk og allmen interesse på innhold? Minstekrav altså?

Når vi har hatt og om vi får en liten utlufting, skal jeg selvsagt straks slette "innlegga" på Sirenia faksjon.

Slik som det er nå minner det jo mest om kupping og spam. Og det vil vi vel ikke ha?

Kommentarer:

Sirenia
Gjør deg klar...no kjem reaksjonene. Sorry, jeg smiler, jeg gjør det.(klem)
Stay strong.
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 18:12, onsdag 26. august 2009 #

Høhø. Jeg husker en gang i bloggens spede begynnelse. Jeg la ut en haug av mine dikt. Anne B. Ragde la inn en kommentarer; "Diktene dine er vakre Martin, men kanskje du ikke skulle legge ut alle på en gang?" Jeg bet meg jo merke i første del av setningen må jeg innrømme. Men derfor skal vel ikke jeg være den som roper høyest i skogen.

Skrevet av Martin , 18:26, onsdag 26. august 2009 #

Jeg er sikker på at hver eneste skribent som har brukt litt tid på FB ergrer seg gul, grønn og lilla for den slags skyld, mot det vanvittige eksponeringsbehovet et knippe nye skribenter har nå. Et totalt fravær av evnen til å ta noe annet enn sitt eget perspektiv!

Interessante innlegg forvinner dessuten i tidsrommet mellom at jeg legger mascaraen, og har kikka i poskassa. Og det er temmelig fort gjort.

Folkeskikken bør i det minste innebære: Maksimum tre innlegg, kanskje bare to. Kvaliteten på innleggene er dessuten prega av hastverksarbeid. Jeg blir nærmest flau på andres vegne her...

Skrevet av Mickeline , 18:36, onsdag 26. august 2009 #

Ja, det minner mest om kupping og spam, Sirena.
Er veldig med på det du skriver her, Mickeline.

Skrevet av oregano , 18:43, onsdag 26. august 2009 #

Venta spent nå..hehe..lurte på om det var noe her.
Har vært og levert bil og gått hjem.

JO. Smiler jeg også JO, dette er gjort med humor altså..

Martin. Joda, har vel vært for mye her jeg også Martin. Men vi lærer jo etterhvert. Littegrann iallfall.

Mickeline. Joda, etterlyste noen som sa ifra og det kan jeg jo gjerne vet du.

Ellers støtter jeg deg 100%. 1 max 2 innlegg bør være på forsida fra hver person av gangen synes nå jeg.

oregano. Hyggelig du sa ifra du også. Jo flere jo bedre, så skjønner de "hintet".

Skrevet av Sirenia , 18:53, onsdag 26. august 2009 #


Ja, da funker det jo i praksis at Johnsen stiller sin blogg til dispoisisjon, men det må allikevel "ryddese" opp på høyresida av bloggen. Slik det er nå kan det ikke fortsette.

En ting er selvfølgelig at enkelte ikke helt skjønner at det må vises en form for måtehold når det gjelder frekvensen på innlegg - det må da kunne reguleres.

Kvalitetskrav blir en litt mer følsom sak, men så lenge ingen kommenterer tekster de faktisk mener er dårlig gjennomarbeidet og gir ærlige tilbakemeldinger, blir det selvsagt ingen heving av standard. Det er da bloggere og forfattere her med litterært gangsyn nok til å gi de ivrigste noen vennlige hint. Og dersom enkelte sikkert kvier seg for nettopp det - har vi jo de berømte Lise Lottene.

Personlig synes jeg heller ikke noe om at bloggen blir en form for litteraturkrikkens yesterdays paper.

Innlegg bør i så stor grad som mulig være ferskvare.
De som ønsker å lese Klassekampens litteraturmagasin bør abonnere på avisa. Generell boksynsing og diskusjon er tross alt noe annet.

Skrevet av Tommeliten , 19:16, onsdag 26. august 2009 #

Takk for gode synspunkt Tommeliten. Deler de fleste om ikke alle.

Skrevet av Sirenia , 19:27, onsdag 26. august 2009 #

Jeg beklager. Jeg har aldri blogget før, og var ikke klar over at jeg skubbet folk ut av sida ved å poste tre innlegg på en gang. Jeg ante ikke at hver post ville vises for seg. Noe av tanken bak å poste yesterdays paper var å ta bort noe av den autoritære posisjonen som aviskritikken innehar ved å oppmuntre til reaksjoner, diskusjoner, og å vise at litteraturkritikken er en dynamisk, vedvarende prosess. Hvis ingen ønsker seg tilbudet, og det ender opp som enda et egoforetak, vil jeg naturligvis slette bloggen med en gang.

Skrevet av Riopelle , 19:55, onsdag 26. august 2009 #

Nuvel, det er altså en moderator på FB. Vedkommende(kanskje flertall) har tidligere vist en aktivitet til det usømmelige.
Nå virker funksjonen totalt borte.
Kanskje funksjonen bare virker til en gruppes beskyttelse.Altså de som favoriseres av bloggeier osv.(venstre)
Venstre side er hellig, høyre side gis det totalt blanke i.
Historiske eksempler er regimer av ymse slag.Det holder en periode men ikke for alltid. Folk er ikke blinde, i sum blir det dårlig stemning og derav reaksjoner som benevnes nå.
Slik vil nok bloggsirkuset fortsette.
Rent humoristisk kan man ikke annet enn å smile av det. Men det er tragisk å bivåne denne selvvalgte skjebenen.Diktet: "Lik-behandling" kan leses på mer enn en måte.
Stay cool folks.
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 19:56, onsdag 26. august 2009 #

For all del Riopell, ikke slett bloggen. Det var langtfra meninga med innlegget.

Tvert om, pga dobbelttrippel posting fra mange på engang, går vi glipp av enkelte gode innlegg også. Hvilket dine er. Skal vende tilbake til deg å lese. Ser ut som du har mye viktig å tilføre bloggen.

JO. Joda, spøkelsene sitter i veggene og krokene de. Kanskje. Best å velge å se bort av og til kanskje? Eller bare le og smile? Selvom det ikke er lett..

Klart "we stay cool"..

Skrevet av Sirenia , 20:06, onsdag 26. august 2009 #

Riopelle: Tror ikke det er først og fremst deg Sirena sikter til med innlegget Veldig bra med noe som faktisk handler om bøker, mener nå jeg da, på en Forfatterblogg skulle vel det være på sin plass.

Ikke slett bloggen din! Men som før sagt: Kom deg over på venstresiden!

Skrevet av oregano , 20:07, onsdag 26. august 2009 #

Jeg har sendt en e-post til moderatoren eller hva det nå kalles. Det er vel slik jeg må gjøre det for å komme meg over på venstre side? Eller er det et triks? Hvordan kommer jeg over på venstre side? Åh!

Skrevet av Riopelle , 20:13, onsdag 26. august 2009 #

Vil bare gi litt cred til Ragde kontra Martin. Det var en særdeles sympatisk måte å si ifra på:-)

Og som de fleste vet; alt som er godt, bør nytes med måte...

Skrevet av My , 20:17, onsdag 26. august 2009 #

Riopelle
Enig med oregano. Oppfyller du admins fortolkning av forfatter (hvilket du sikkert gjør)blir du eller kan bli overført til venstre side. Regn med et par dager før svar...en viss reaksjonstid må iberegnes.
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 20:17, onsdag 26. august 2009 #

Greit nok det, riopelle. Men det er faktisk sånn det fungerer - når du legger ut 5 innlegg på rappen - eller i løpet av 12 timer, så dytter du innleggene nederst på bloggen ut i mørket. Det kan være innlegg folk har jobbet endel med, og når en ikke får tid til å snyte deg før det er vekk, så blir nok noen litt snurt. I tillegg har bloggen slitt med overeksponering rett før du dukka opp.

Jeg synes ikke på noen måte at du skal slette bloggen, men flytte den over til venstre kjørefil, der innlegg blir liggende i en måned i disse tider. Der kan du også få en breiere og mer fundert tilbakemelding på litteraturkritikken din og andre ting jeg håper du har å by på.

Jeg tror det vil være en løsning som dekker de fleste behov.

Hva du ønsker å legge ut er selvsagt opp til deg. Selv ønsker jeg meg ofte at forfattere legger ut eller diskuterer egne ting. Andre vil kanskje ønske seg bokanmeldelser. Uansett er jeg sikker på at det meste løser seg ved at du finner en plass blant forfatterne der rushtrafikken er mindre framtredende. Redaksjonen for forfatterbloggen fixer det kjapt. Lykke til.



Skrevet av Tommeliten , 20:24, onsdag 26. august 2009 #

Støtter meg på My her, alt med måte.

Herved er aksjonen avblåst og jeg sletter spammet mitt. innlegget her med kommentarer kan nå få bestå.

Skrevet av Sirenia , 20:28, onsdag 26. august 2009 #

Sirenia
It worked. (klem)
:)
jan-otto
Well, we have seen it all before my good girl.

Skrevet av Fauske , 20:30, onsdag 26. august 2009 #

Jaja, her så jeg mye av deg på forsiden, ja, haha..
skjønner hva du mener, altså.

Mitt gjennomtenkte innlegg om flere bøker jeg har lest i sommer, forsvant jo helt.. (buuhhh...ugh, selvoptatt nå?)

Men for å være litt seriøs; det er jo ganske vanskelig å lage regler for hvor mye man skal poste etc..

En blogg er jo i utgangspunktet et fritt medium, man må selvsagt oppføre seg ift generelle bloggregler/skikk og bruk.

Men ellers bør det være nok at man tar det opp, så får nå hver og en tenke over om man bedriver spamming. Tror du ikke??

Synd hvis noen skal miste skrivegleden hvis man begynner å lage regler og en form for sensur.. dette er jo også en fri bloggportal, som andre bloggsteder.

Skrevet av ArteMisia , 20:31, onsdag 26. august 2009 #

Her må jeg bare legge inn et lite *fnis*...Du kan det der med å få folk til å skjønne poenget Sirenia, og jeg gjorde som Anne B: Skrev pent og høflig til Riopelle at jeg trudde det var lurt å ikke poste innleggene så tett. Du verden så klog og diplomatisk jeg er......

Skrevet av SNyHETTa , 20:34, onsdag 26. august 2009 #

Sny
Have I told you lately ?
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 20:35, onsdag 26. august 2009 #

Det gjorde visst det JO. godt det..

Nei, ikke regler AM, kun vennlig oppfordring. Veldig synd hvis innlegget ditt ble borte vel? særlig innlegg man har jobba endel med.

Tror mange mister lysta og skrivegleden pga av mye jeg AM, og det bør vi konstant jobbe for å unngå. Sammen. På en pen måte.

Skrevet av Sirenia , 20:37, onsdag 26. august 2009 #

Jeg forsøkte meg på tre postinger en dag, men da ble siste postingen besvart med "an error occured"

På wordpress sier de gjerne at "du poster kommentarer i for stort tempo, please slow down".

Riopelle, ikke gå. Vi trenger orntlige stemmer også.

Skrevet av Arthur , 20:37, onsdag 26. august 2009 #

Sny. Det stakk en liten i meg da vet du, heks som jeg også kan være..

Nå har vi i dagesvis smurt oss med tålmodighet og håpet det ville gå over, brukt både direkte og indirekte språk men har det nytta?

Veldig synd at det i disse dagene ikke har nyttet å skille kanel og annet. For at har druknet i fødselen. Og alle som har posta tett er blitt skåret over en kam, sannsynligvis.. Helt ubegrunna og urettferdig.

Skrevet av Sirenia , 20:40, onsdag 26. august 2009 #

J O: Jo told me now;-)
Sirenia:Du er flink til å gjete kongens harer..Selv er jeg ikke i skrivemodus etter at jeg starta i full jobb igjen, men prøver å være innom her og på FL for å kjenne litt på stemningen;-)

Skrevet av SNyHETTa , 20:45, onsdag 26. august 2009 #

Ja, det er ligger nå der innlegget, men kanskje det er borte i mørket pga all hyperblogginga som har vært i det siste av enkelte.

Det kan jo hende innlegget er dårlig, eller at tittelen er feil, men det er rart også. Siden en del folk etterlyser bokomtaler/anmeldelser hvor man kan debattere eller småsnakke om litteratur.

(så fikk jeg reklamert litt også for mitt innlegg, som heter Sommerenes lesegleder)

Ja, vi skal hjelpe hverandre med skrivegleden. Og den trenger å næres av en litt respons, det er vi enige om.:)

Skrevet av ArteMisia , 20:49, onsdag 26. august 2009 #

ArteMistia
Til mager trøst er å si at jeg for min del berømmet nevnte innlegg på en annen og mer ryddig blogg.
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 20:51, onsdag 26. august 2009 #

Sny. Regna med det. Går det ok?

Klart det AM, skal kikke jeg.

Arthur. En eller to på sida får kanskje holde? Skal iallfall holde meg innafor det heretter.

Skrevet av Sirenia , 20:53, onsdag 26. august 2009 #

God kveld alle sammen !
Jeg er ny her. Har presentert meg hos Harmoni.
Har publisert 10 dikt i løpet av siste 3 dager her inne. Har fått tre kommentarer, dette synes jeg er bra. Publiserte flere dikt enn jeg pleier vanligvis å gjøre for å vise frem spekteret både i tid og rom, diktene kommer fra forskjellige tids epoker i mitt liv. Kommer å ta hensyn til allmenne interesser og håper at Dere har overbarenhet for nye, usikkre Sjeler her inne.

Be well !

Skrevet av Zamoyski , 20:59, onsdag 26. august 2009 #

Ja, Fauske- det satt jeg stor pris på, vet du. :) I ettertid ser jeg noen korrekturfeil, så de skal rettes opp. Små skrift, liten skjerm, fort feil.:)

Flott det, Sirenia.:)

Skrevet av ArteMisia , 20:59, onsdag 26. august 2009 #

Zamoyski. Du var nok en av mange nye som følte samme trangen samtidig, derav dette hjertesukket.

Velkommen skal du være, skal kikke på tekstene dine også. Tror jeg husker nicket fra VGB forresten?

Skrevet av Sirenia , 21:03, onsdag 26. august 2009 #

Takk Sirena, takk så mye !
Ja, jeg er på VGB endå, men ikke så mye.
Fant linken til forfatterbloggen hos Arthur
Gleder meg til å lese og kommentere hos Dere, lære og få kommentarer, ja. Har mye å lære, haha !

Skrevet av Zamoyski , 21:07, onsdag 26. august 2009 #

Det har vi alle, alltid..smiler blid..

Skrevet av Sirenia , 21:09, onsdag 26. august 2009 #

Heia Sirenia!
Så kjekt at du tar opp dette da (kjekt på nynorsk = morsomt på bokmål)
Jeg mener det fordi det er bedre å lufte ting enn å gå og mumle i krokene. Blir klarere luft på denne måten. Det er ikke lett for nye å vite hviken praksis fb har.
Jeg synes A.B. Ragde sin kommentar til Martin var en fin og respektfull måte å si fra om de uskrevne reglene her på fb.

Jeg har ikke så mange meninger om dette og kanskje jeg bør feie for min egen bloggdør først. Men følger med i debatten og vil innrette meg.
Noen ganger har jeg mye på hjertet, andre ganger mindre. Noen ganger legger jeg ut upassende tema, andre ganger treffer jeg.

Ha en flott kveld :)

Skrevet av AG , 22:28, onsdag 26. august 2009 #

Enig med deg AG, vi får snakke ut og komme oss videre. For denne gangen. Trur vi trenger slike "sammenstøt" med hverandre for å skape mer skriverom for alle.

God kveld til deg også AG!

Skrevet av Sirenia , 23:04, onsdag 26. august 2009 #

Jeg er selv ca 1 uke gammel her inne. Jeg tenkte at dette må være et spennende sted å være siden jeg både er interessert i litterære debatter og skriver selv. Det at enkelte flommer over av publiseringslyst er selvsagt flott. Kjipere er det at jeg da ikke får med meg alle de interessante innleggene som florerer her inne, for de er ute av 1.siden før neste innlogging. I tillegg mister jeg lysten som blogger til å publisere egne tekster/tanker. Hva er vitsen, tenker jeg? Jeg er medlem av skriveverkstedet "Under overflaten" og der løser vi dette eksponeringsbehovet veldig enkelt ved at man kan legge ut kun 1 dikt om dagen og max 3 uken. Kanskje er dette mulig her også, å regulere antall innlegg? Vet ikke hva dataplattformen tillater av sånt? Mht rekruttering er jeg redd at Forfatterbloggen mister mange hvis spammingen fortsetter.

Skrevet av Vega , 10:29, torsdag 27. august 2009 #

Vega
Hvis du sjekker antall registrerte både forfattere og bloggere, det er mange,svært mange. Da vil du se at frafallet herfra lenge har vært større enn tilveksten.
Frafallet øker også, tilveksten er liten. Mange som dukker opp her, blir heller ikke lenge.
Svært få tilhører "stayere".
Thats the facts, like it or not.

Veedr. endringsforslag har admin. og moderator bedt om konstruktive forslag, de har fått mange opp igjenom tiden. Send de en mail, og gi deg selv svært god tid mens du venter på svar.
Good luck.
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 10:49, torsdag 27. august 2009 #

Slette bloggen? Jeg har prøvd. Ikke en dritt skjedde ;)

Skrevet av Nadiyya , 10:55, torsdag 27. august 2009 #

Nad
Det kaller jeg dritt jeg. (smiler)
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 11:27, torsdag 27. august 2009 #

Vega. Hyggelig å se deg her.
Enig med deg at posting bør skje etter takten forøvrig. Poster mange, ligger innlegg kortere tid foran og da åpner det for kanskje hyppigere posting selv. Uansett bør vi vel unngå at de samme har mer en 1 eller 2 innlegg på forsida av gangen.

Enig med deg i at for mye spamming reduserer både lysta til å legge ut og lysta til å delta.

Skrevet av Sirenia , 19:24, torsdag 27. august 2009 #

Takk for dette innlegget, Sirenia. Jeg er en ny blogger som ikke var klar over at hyppig aktivitet ble opplevd på denne måten, men det er jo selvfølgelig slik det er. Det ser jeg nå. Jeg foreslår at dersom man irriterer seg i alle regnbuens farger, så bør man melde fra om dette. Verre er det ikke. Selv skal jeg være flinkere til å vurdere mitt meddelingsbehov.

Mvh Marianne

Skrevet av MarianneT , 14:35, tirsdag 8. september 2009 #

Marianne. Janotto skrev noen gode regler her om dagen.

Er enig med deg i at det bør sies fra framfor å irritere seg og overse. Skal se om jeg finner reglene og legge dem ut.

Skrevet av Sirenia , 22:38, tirsdag 8. september 2009 #

Aline
Du oppnår følgende ting ved å legge inn 6 bidrag på en gang.(dette er historisk bevist flere ganger før her).

1. Du skyver andre bidragsytere hurtig nedover og ut av forsiden.

2: Du skaper nok irritasjon hos mange på den måten,hvilket du sikkert vil få kommentarer om.

3: Dine innlegg blir kanskje ei heller lest da, eller lest med "irritasjon" av enkelte. NB. Til det er innleggene dine for gode til at så bør skje.

4: Rett før din inntreden på FB var det bruduljer her grunnet noen postet for "hyppig". Altså lik din modell nå.

5: Hvorfor nevner jeg dette ? Les punktene
over.

6: Personlig bryr jeg meg svært lite om hvor hyppig folk poster fortløpende, samtidig i og med jeg vet hvor store reaksjonene kan bli, føler jeg det er realt å si ifra til deg.

7: Gjør som du vil etter å tenkt deg om.

8: Du skriver bra og jeg leser deg, men det er faktisk litt vanskelig å følge med i svingene grunnet mengde og hyppighet.

8: Ikke skyt meg, mine intensjoner er gode.

9: Ønsker deg en fin søndag og gleder meg til å lese mer av deg, men som sagt, litt mellomrom mellom innleggene skader ikke...tingene skal dog fordøyes.

:)
jan-otto
Skrevet av Fauske , 07:22, søndag 6. september 2009 #

Skrevet av Sirenia , 22:39, tirsdag 8. september 2009 #

Jeg var en av dem som kritiserte Fauske for hans strøm av onlinere.
Jeg postet også en kritisk kommentar hos KJ her forleden, der jeg påpeker problemet ved at samme to-tre "okkuperer" venstresida og dermed fortrenger eldre innlegg.

Responsen da var vel fra noen at dette var tull og frekk innblanding fra min side...så da postet jeg min nr. 5 i avdelingen for rykende fersk litteratur:-)

Jeg er heldig, for jeg kan lese aktuelle titler i god tid. Etterhvert som de lanseres, kan jeg mene noe offentlig om disse bøkene. Det meste jeg poster her på bloggen er IKKE blåkopier av saker jeg skriver for VG som anmelder, tvertimot "ferskvare". Men noen er det...

Skrevet av mayway , 23:11, tirsdag 8. september 2009 #

Glemte å spørre deg konkret, Sirenia - hva mener du med "spam"?

Skrevet av mayway , 23:13, tirsdag 8. september 2009 #

Hei MW. Hyggelig at du kommer på besøk.
Mulig vi ikke helt kan sammenligne høyre og venstreside? "Kodene" bør kanskje gjelde uansett side? Det er nå greit å diskutere iallfall, på en saklig og pen måte.

Fulgte med på kommetarrekka hos KJ her om dagen men blanda meg ikke bort i den. Mener nå at det gamle må ligge og at vi tenker friskt framover.

Likte at du og KJ skværa opp til slutt, det viser romslighet og vilje til korreksjon. For klart at vi tolker feil av og til, og da burde det ikke koste for mye å rekke ut handa.

Ellers så virker det jo som at du og JO har litt sånn elsk/hat forhold og det er jo underholdende for oss andre.

Liker nå at du er her med både skarp tunge og ikke jeg da..smiler..

Skrevet av Sirenia , 23:20, tirsdag 8. september 2009 #

Med spam mener jeg når noen med vilje poster mye for å oppnå noe. Enten det er å ødelegge for andre/bloggen eller bare ren og skjær oppmerksomhetstyranni.

Skrevet av Sirenia , 23:22, tirsdag 8. september 2009 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Sirenia sak og debatt