Horror vácui


Ut pictura poësis

 
søndag nov 23, 2008

Fuck Human-Etisk forbund!


«Mater ártium necéssitas» - Det latinske ordtaket «Nøden er oppfinnelsen og kunstens mor», fra den vise latinske dikter Apuleius - kan tolkes i mange retninger. For meg har det fått en helt spesiell betydning... 

Lucius Apuleius Platonicus (125 - ca. 180) ble innviet og opptatt i flere mysteriekulter, blant annet dionysiske mysterier. I Egypt plukket han opp en interesse for Isiskulten som han senere fremmer i romanen Den gylne esel.

Gjennom en studiekamerat ble han kjent med dennes mor, en rik enke fra Tripolis og han giftet seg med henne. Da studiekameraten senere døde rykket hans slektninger inn, som ville ha vært hans arvinger om ikke Apuleius sto i veien. De anklaget ham for mord på kameraten og for at han hadde lokket til seg enken ved hjelp av magi og hekseri.

Under rettsaken forsvarte Apuleius seg selv på glimrende retorisk vis og ble frikjent. Han var øyensynlig begeistret for sin egne evner og seier og utga forsvarstalen som bok; Apologia (En avhandling om magi). Forsvarstalen har svært lite med magi å gjøre, men mye om rive sine motstandere ned med lystig spott. Det er et av de mest muntre eksempler på latinsk juridisk retorikk som er blitt bevart, om man ser bort fra Cicero, og plasserte Apuleius som en av de store humorister i sin tid.

Nøden ble også min kunstens mor på et vis - da jeg som desperat tenåring av en eller annen grunn hadde havnet i skolevesenet som vikar. Jeg hadde en halvtime på å forberede en religionstime om Human-etisk forbund. I sterk nød grabbet jeg til meg en bok fra skolebiblioteket og fant et bilde av grunnleggeren Kristian Horn i profil.

Jeg kjørte ham gjennom kopimaskinen, for å gjøre han transparent. Å bruke overhead på den tiden - var det mest teknologiske man kunne gjøre. Og teknologi har alltid fascinert de unge - så dette ble en leksjon av de sjeldne, tenkte jeg. Alle husker de "kule" vikarene - de som gjorde alt annerledes enn den vanlige læreren. Det var en sånn jeg vil bli, tenkte jeg, imens jeg raskt noterte noen uforståelige linjer om humanismen.


Kristian Horn

Nervøs og lettere paralysert stod jeg plutselig foran 30 urolige tenåringer. Uvirkelig. Dro frem overheaden, kneppet støpslet i og kikket ut over urolige kviser og billig sminke. Uroen økte i volum. Det ble uutholdelig! Jeg kjente sinnet bre seg til armen - som plutselig slengte den store human-etiske boken i kateteret med et gigantisk smell!! Boken åpnet seg - og Kristian Horn kikket rett på meg!?

Stillhet. Total stillhet.

Antageligvis på grunn av smellet. I ettertid, tenkte jeg kanskje det var den skremte grimasen min - som hadde gjort dette underverket.  Der stod jeg altså foran hormoniserte tenåringer og stirret ned i boken. Lenge. Veldig lenge. Sikkert et halvt minutt - kanskje lenger. 

Kristian Horn hadde nemlig vendt ansiktet mot meg! Bildet var ikke lenger i profil! Jeg forstod ikke... Den intense nøden til å rømme - jeg opplevde like før, var borte. Nå stod jeg og forundret meg og sakte kom smilet frem. Vikaren smilte. Gliste. Aldri hadde de sett en vikar smile så mye og de begynte forsiktig å le. Nå var de nervøse. Hvem var dette for en fyr?!

Jeg lente hodet ned i boken igjen. Glemte ut tid og rom. Her er nøkkelen. Magien har skjedd, tenkte jeg. Fuck Human-Etisk forbund - takk Kristan Horn, tenkte jeg. Og det ble også navnet på mitt aller første kunstverk.

Stillheten vedvarte resten av timen og jeg tror vi alle var glade for at timen var over. Jeg hadde funnet nøkkelen til kunsten - som lenge skulle bli min bane. De minuttene der alene foran klassen, bestemte jeg meg for å endelig starte mitt første seriøse kunsteriske prosjekt.

Kunstverket "Fuck Human-Etisk forbund - takk Kristian Horn" ble en personlig revolusjon. Det som nemlig hadde skjedd var at den gjennomsiktige plansjen hadde lagt seg over bildet i boka - speilvendt. Noe som gjorde at de to profilene utgjorde en symmetri av ansiktet hans forfra.

I årene som fulgte laget jeg hundrevis av forskjellige bilder, på denne måten, men da med mine egne bilder. De var lenge populære på det lokale galleriet her i bydelen jeg nå bor i København. Noen solgte jeg for en riktig god pris - andre donerte jeg til utsmykking i gangene på den lokale skolen jeg en gang jobbet - hvor nøden ble min kunsteriske mor....


Lucius Apuleius Platonicus

Har du bildet av Horn som kikke på deg i hodet ditt nå?
Ikke det nei. Ta en kikk på profilen min, der oppe til høyre:

«Fuck Human-Etisk forbund - takk Kristian Horn» :)

Kommentarer:

Sigurd
Denne husker jeg, veldig morsomt å lese på nytt!!

Forøvrig har jeg siden i sommer sett kunstverk av Dolk og Pøbel hver dag (ut kjøkkenvinduet) og mange andre steder her i nærområdet. Har det ikke vært for deg er det ikke sikkert at jeg overhodet har vist noe som heldst om de to;)
:)
Monja

Skrevet av Monja , 13:47, søndag 23. november 2008 #

Her var det mye rart og interessant.

Skrevet av Azimut , 13:53, søndag 23. november 2008 #

Dolk sine bilder er fine de.. Dere må passe godt på bildene som ble tegnet på garasjen ute mot havet. Nylig solgte Dolk bilder for hundretalls av titusenlapper...og den garasjen kan lett bli verd mange penger i fremtiden Monja. Se bare på Banksey, som er mange millionær f.eks...

Azimut - hva var rart? hva var interessant? Leste du hele greia?

Skrevet av Sigur , 14:22, søndag 23. november 2008 #

Portrettet du har lagt ut oppe profilkroken snakker for seg sjøl. Kule saker!

Skrevet av Janhagen , 14:31, søndag 23. november 2008 #

Det var omtrent akkurat det ansiktet som kikket på meg da jeg åpnet boka foran klassen...:)

Takker Hagen.

Skrevet av Sigur , 14:38, søndag 23. november 2008 #

Tøfft dette;-) Er glad jeg underviser på barnetrinnet;-)

Skrevet av SNyHETTa , 14:41, søndag 23. november 2008 #

Den garasjen eller fiskebua var jeg og Jimmy og gikk tur rundt på fredag, mens vi filosoferte og drømte om alle de mulighetene den har. Tomta rundt er i tillegg et fantastisk stykke natur. Vi har forhørt oss litt rundt om muligheten for å kjøpe den, men eieren hadde klare planer og de involverte ikke salg... Eieren er over 70år og har et par prosjekter som kommer først, så vi håper de tar laaang tid slik at bua blir stående;)
:)
Monja

Skrevet av Monja , 14:58, søndag 23. november 2008 #

Hehe Sny:)

Monja - hvis den bua skal rives, bør dere forhøre dere om å kjøpe den ene veggen.. I England er jo bildene Banksey sprayet veggene med, nå vernet med plexiglass, slik at ingen skal stryke over dem... I Lisboa har et museum laget virtuell gårute hvor man kan kikke på bildene til Dolk etc. Dette er kunst for fremtiden - lover! :)

Skrevet av Sigur , 15:10, søndag 23. november 2008 #

kommentar
Husker innlegg/et om dette fra før. (Det er godt.))
Husker og bildet fra "veggen" i nord. (ref.Ante og Monja.)
Godt råd som Sigur gir, kjøp veggen før eieren skjønner verdien.Eller river alt i dumhet.)
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 15:17, søndag 23. november 2008 #

Jimmy holder seg oppdatert på planene til eieren, og blir det snakk om riving eller restaurering av bua, skal vi gjøre vårt ytterste for å kjøpe eller bevare det!! Lover!!

Vet ikke hvem som har "dekorert" det gamle meieriet vårt, men jeg liker også bildet der jenta er å plukker sopp. Ungene syns selvsagt at det er stili at Batman sitter i rullestol og Robin triller han (den andre veggen på samme bygg), men søvngjengeren har vi alle som favoritt... Har oppfordret spesielt ungdomsskoleelever til å studere verkene. Har også tipset kunst og håndverklæreren på skolen at dette burde hun omfavne å bruke for alt det er verdti undervisningen!

hmm, Lisboa... tror jeg vet om en som var der for en tid tilbake. Kanskje han var å besøkte det museet...

Skrevet av Monja , 16:08, søndag 23. november 2008 #

Dere kan jo lese om oss her:
http://www.lofot-tidende.no/nyheter/article3687336.ece

Den med soppen er ikke tilfeldig...;)

Skrevet av Sigur , 16:12, søndag 23. november 2008 #

He, he... nei det regna jeg med;) Leste artikkelen i Lofot-tidene da den stod. Videre var det et innslag på nordnyttsendingen... (Her er en link til NRK nordnytt, der også soppbildet vises...)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6186843

Forøvrig, Jimmy hilser så mye å takker for "møtet" i sommer;) Inferno er veldig lei seg for at han skremte dere... Neste gang får dere komme innom, om ikke annet for en kopp kaffe;) Dessuten skriker Pappas fjøsvegg etter maling for tiden, om det hjelper for å få besøket innom...
:)
Monja

Skrevet av Monja , 16:34, søndag 23. november 2008 #

Monja: Den veggen kan bli verdt noen kroner i fremtiden;-)

Skrevet av SNyHETTa , 16:34, søndag 23. november 2008 #

Det er vel ikke uten grunn dere har kalt ham Inferno antar jeg...? :)

Det blir nok en stund til neste tur, men da skal vi ikke bare ha kaffe...Nei, da må vi ha oss noen kalde øl og det som er...:)

Den veggen er allerede verdt noe Sny..;)

Skrevet av Sigur , 16:57, søndag 23. november 2008 #

Inferno er ikke døpt av oss. Han kom til oss i en alder av syv år. Ferdig "udresert", samt en barndom som omflakkende fra hjem til hjem.

Send en mail, så skal jeg gå til innkjøp av øl og det du/dere ønsker når/om dere kommer;-).

Klarte ikke holde meg unna en liten gjestevisitt da Monja fortalte at hun hadde "snakket" med deg Sigur. Du vet, disse maleriene er vi veldig glade i. På vegne av veldig mange her oppe vil jeg få takke for et flott kunstprosjekt som dere så generøst har sjenket til befolkning og turister her oppe. Vi pleier å ta oss noen turer rundt omkring for å beundre dem. Noen ganger ser jeg mennesker tar bilder av disse veggene også, så dere blir i aller høyeste grad lagt merke til.

Ok, takk for meg.

Skrevet av Ante , 20:27, søndag 23. november 2008 #

Er du og Arthur Mogens Sørensen samme person, Sigur?

Skrevet av FraterPan , 20:31, søndag 23. november 2008 #

Kjekt å høre at bildene blir satt pris på der oppe Ante. Jeg sender mail, så snart en ny tur er under planleggningen.

FraterPan - Jeg vet ikke hvor myten om at jeg også er Arthur Mogens Sørensen? Og det er alltid den veien. Det er ingen som spør om Arthur Mogens Sørensen er Sigur?! Jeg lurer på hva som har gjort at jeg skal blandes med denne wannabe intellektuelle og pompøse Hr. Sørensen?

Skrevet av Sigur , 23:11, søndag 23. november 2008 #


Myten stammer vel fra det faktum at Sørensen eksplisitt hevdet å være bl.a. deg og denne kunstneren DOLK som det i herværende blogg refereres til.

Dette skjedde for noen måneder siden. Om jeg ikke husker feil var det i forbindelse med at Sørensen tok et av sine sedvanlige tåredryppende og dramatiske farvel med Forfatterbloggen -- grunnet de stadige påståtte urolighetene her inne.

Skrevet av FraterPan , 23:19, søndag 23. november 2008 #

Hvorfor skulle han gjøre det?!
Nesten som jeg burde føle meg smigret.
Men denne Arthur Mogens Sørensen er her altså ikke lenger? Han tok et tåredryppende og dramatisk farvel pga. urolighetene?Hehe... uff for en fyr.. Hvilke uroligheter om jeg tør å spørre...?

Skrevet av Sigur , 23:28, søndag 23. november 2008 #

Aner ikke hvorfor han gjorde det -- det bør jo du være den rette til å svare på? Men joda, han er her tydeligvis ennå.

Urolighetene ... Vel, det ser du jo om du snur deg litt. Krig og elendighet på alle kanter. Debatt og politiske ukorrektheter. Joda, det er visst et grusomt sted å være, sies det.

Skrevet av FraterPan , 23:35, søndag 23. november 2008 #

kommentar
AMS ønsket å konsentrere seg om en egen blogg han opprettet.
Hvilket han har gjort og den er meget lesverdig.
Noe drama var det ikke rundt det.

Han er ikke noe me "uff fyr" enn deg og Frater Pan.
Du spør jo selv om hvem hva og hvor..for deretter å akke deg om noe du har fått en kommentar om ovenfor.

nærmere "uff" kommer du neppe.

Skrevet av Fauske , 23:38, søndag 23. november 2008 #

Fauske.
Jeg trekker tilbake "uff for en fyr". Den kom litt spontant i det jeg tenkte på disse dramatiske "farvel'ene" hans, men jeg har også hatt stor glede av mange av innleggene hans og hvis du leser dette Arthur Mogens Sørensen, så beklager jeg min korttenkte ordbruk på det sterkeste.

Skrevet av Sigur , 23:44, søndag 23. november 2008 #

Fauske: Sigur og Arthur er åpenbart samme person. Arthur innrømte det som sagt selv.

Skrevet av FraterPan , 00:05, mandag 24. november 2008 #

Hva med meg FraterPan? Hvorfor er jeg så lite troverdig? Er jeg mindre ekte en Arthur? Jeg skjønner nå hvorfor disse mytene fortsatt er der... det er pga. sånne som deg, som elsker å spre falske rykter... eller tar jeg feil nå igjen?

Skrevet av Sigur , 00:10, mandag 24. november 2008 #

Frater Pan
tuller du med meg nå???
Om ikke,da ber jeg oppriktig og ærlig om beklagelse for krassheten over her.

Ville bare forsvare AMS i og med han ikke er her og får tatt til motmæle.

Har den mannen isåfall personlighetsspaltning i bloggsammenheng.

Kommmer noen nå og sier at Arthur fra folket også er Mogens Sigur Arthur sørensen, da blir det rent for meget for meg.

Og jeg som trodde den virituelle verden var livet og sannheten. hø hø.

(er de den samme mannen noen av de?)
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 00:15, mandag 24. november 2008 #

Jeg tror pinnadø jeg har falt blant røvere gitt.

Skrevet av Fauske , 00:18, mandag 24. november 2008 #

"det er pga. sånne som deg, som elsker å spre falske rykter... eller tar jeg feil nå igjen?"

>> Jeg sprer ikke falske rykter. Det er et faktum at AMS åpent proklamerte å være bl.a. deg og DOLK.

Hvorvidt han snakker sant er ikke opp til meg å avgjøre. Jeg ser en påfallende likhet i stilen deres, så jeg finner det sannsynlig.

Skrevet av FraterPan , 00:20, mandag 24. november 2008 #

"Frater Pan
tuller du med meg nå???
Om ikke,da ber jeg oppriktig og ærlig om beklagelse for krassheten over her."

>> Tuller ikke. Beklagelse godtatt. No hard feelings.

Skrevet av FraterPan , 00:21, mandag 24. november 2008 #

Haha... Nå ble jeg jammen meg forvirret jeg også.
Jeg er åpenbart den samme personen som Arthur? Hvem Arthur? Arthur av folket? Eller Arthur av Mogens?

Kan vi ikke bare gjøre det enkelt? Jeg orker ikke å kverulere med bedrevitere, som liksom skjønner seg på alt.

Jeg heter Sigur, ferdig med det.



Skrevet av Sigur , 00:21, mandag 24. november 2008 #


I følge Arthur Mogens Sørensen er du og han samme person, Sigur. Jeg bare gjengir hans påstand. Biografiene deres har jo også enkelte påfallende likheter -- i følge infoen som har fremkommet av de respektive innleggene deres.

Men herved er diskusjonen død og saken ferdig for mitt vedkommende.

Skrevet av FraterPan , 00:26, mandag 24. november 2008 #

Jotakk
Minner meg om da jeg satt inne på bloggen til Ante og kommenterte et innlegg...og spurte samtidig om hvor jeg fant bloggen hans for å kommentere.
Rennafart i med hodet i veggen har fremdeles sin virkning.
Beste ønsker til dere alle hos Sigur...aner uansett ikke hvem dere er...tror jeg.
Lurer nesten på hvem jeg er sjøl nå.
:)
jan-otto
Rakkafanter hele bunten (ler)

Skrevet av Fauske , 00:34, mandag 24. november 2008 #

Hehe... Fauske. Det var faktisk en egypter som fortalte meg at det er det spørsmålet alle burde spørre seg:

Hvem er jeg?

Og utifra den tanken, ville alle de andre selvfølgelighetene om livets mystikk åpenbare seg.

Skrevet av Sigur , 00:37, mandag 24. november 2008 #

Sigur
Bare pass deg, jeg har telepatiske dyriske evner.
I natt skal jeg ule til "Inferno" og finne ut hvem jeg er. Da faller alle brikker på plass som et korthus i mystikkens åpenbarelse.
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 00:49, mandag 24. november 2008 #


Ekke vi alle en a?

Skrevet av Sigur , 00:52, mandag 24. november 2008 #

he he
Jo begge tre.
Snart tid for julekalender fra deg.
Her sitter jeg og forsvarer deg fordi du kritiserer deg selv med "uff for en fyr".
Ser du min lojlitet oppi alle personlighetene dine.
Snart jul...om ikke tiden har snudd mot sommer før den tid...eller kanskje, nei glem det.
:)
jan-otto

Skrevet av Fauske , 00:58, mandag 24. november 2008 #

Nå ja, det var ikke akkurat oss tre jeg mente, Arthur, Arthur og Sigur?

Nei, jeg mente ALT og ALLE.
At all materie er energi kondensert til en sakte vibrasjon; at vi alle er en bevissthet, som subjektiv opplever seg selv, døden finnes ikke, livet er bare en drøm og vi er alle forestillingen om oss selv

Skrevet av Sigur , 01:15, mandag 24. november 2008 #

Innlegget tåler godt å bli lest flere ganger. Takk takk. Fint å se deg, uansett hvem du er.

Skrevet av Sirenia , 10:26, mandag 24. november 2008 #

"Nei, jeg mente ALT og ALLE.
At all materie er energi kondensert til en sakte vibrasjon; at vi alle er en bevissthet, som subjektiv opplever seg selv, døden finnes ikke, livet er bare en drøm og vi er alle forestillingen om oss selv"


>> Du er visst Bill Hicks også? :)

Skrevet av FraterPan , 14:57, mandag 24. november 2008 #

Interessant lesing både over og i kommentarfeltet. Jeg ga opp ganske tidlig med å finne ut hvem noen som helst er... og føler meg nå omtrent som vedkommende på profilbildet ser ut... Det er jo også hva man burde svare når noen spør om hvordan du føler deg, nemlig: omtrent like dårlig som du ser ut. NuVel.

Skrevet av Sosima , 22:11, mandag 24. november 2008 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Horror vácui