Bokliste


 

Vidar Kvalshaug


-

 
fredag sep 28, 2007

Viker ikke, virker ikke

Brutalt kaldt med rød t-skjorte klokka 0729. Sola står bak åsene et sted og forstatspostkassen ramler og smeller når jeg river ut avisene. Aftenpostens forside: ¿Generalene virker ikke¿.

Humre.

Spiker¿ n på huet. Tror de at leserne forstår avansert ironi på førstesida?

Det er kanskje såpass håpløs situasjonen i Burma er blitt i løpet av døgnet?

Jeg blar tilbake.

Riktig tittel er: ¿Generalene viker ikke¿.

Konflikten er klassisk. (militær) diktatur vs folket. Vi har sett den før. Vi har sett dikatorer falle live på tv et par ganger siden vi ble voksne. Vi har sett blodbad i Eurpoa på 90-tallet, vi har sett murer falle og nye bli bygd, men på en eller annen merkelig måte føler jeg meg beroliget.

Med såpass mange medier til stede og så mange privatkameraer som smugfilmer, folk som trosser sensuren og risikerer egne liv for å laster opp filmsnutter på blogger som blir spredt verden over fra noen stusslige datamaskiner i et skur i en bakgård, føler jeg at det viktigste er på plass.

Alle disse vitnene, alt fra opposisjonelle som kjenner kruttlukta i Burma til hun søte jenta som satt med rød langskjorte på T-banen fra Mortensrud i dag morges, er de beste garantistene. Jeg stoler på at denne oppmerksomheten fra verden regulerer konflikten. Ikke nødvendigvis fordi dikatuturene respekterer meningene våre, men fordi vi er forbrukere. Når vi føler avmakt overfor all verdens elendighet og hiver oss ut i trøsteshoppingen, er det også en slags makt.

Det virket å være forbruker da vi boikottet fransk vin for noen år siden. Vinboikotten kom på grunn av en fransk prøvesprengining på et atoll ute i et av globushavene. I alle fall liker jeg å tro at det virket. 

Om Russland, som selv er en stor undertrykker av utbryterstater, er i stand til å trekke sin støtte til militærregimet i Burma, kommer an på hva de har å tape. Du og jeg handler ikke særlig mye i russiske varer, gjør vi?

Kina, derimot, har et rykte å ta vare på fram til OL 2008. De veit godt at du og jeg kan tøyse det til for dem. Klærne du har i skapet, småelektriske apparater du har på kjøkkenbenken, lekene til ungene og annet som er felles for forbrukere verden over, er ofte Made In China. La oss kjøpe tysk, svensk eller australsk til munkene får gå i fred og generalene begynner å vike -  som i dette tilfellet også er å virke.

Snart oktober, og jævlig kaldt med rød t-skjorte, men også jævlig viktig.

Kommentarer:

Jepp, jeg tror også Kina er nøkkelen. problemet er at de handler vi ivrig med, uansett menneskerettighetsbrudd, også hos dem... Og de handler av oss. Og dermed er det plutselig snakk om store penger, evt. store tapte penger. Og da er det ikke fullt så lett å boikotte. Dobbeltmoralen lever i beste velgårende, straks egen lommebok er involvert.

Men jeg er helt enig: la oss prøve en Kina-vare-boikott.

Hilsen Myriam,
også i rød t-shirt.

Skrevet av Myriam , 10:25, fredag 28. september 2007 #

Nei. Jeg boikotter ikke Kina. Ikke for å påvirke deres forhold til Burma. I dette tilfelle tror jeg ikke det har noen virkning. OL er nok. Kina har for mye å tape. Og har burmeserne bedt om en boikott av Kina?

Skrevet av Ellen , 11:47, fredag 28. september 2007 #

det er et godt spørsmål, ellen. det kan godt hende svaret er ja.
caterina - også rød i dag.

Skrevet av caterina , 12:31, fredag 28. september 2007 #

Tja, jeg set at enkelte er ivrige etter total handelsboikott ovenfor Burma. Men ser man på brudd på menneskerettigheter, så er det mange land man da burde boikotte. Og deriblant, så absolutt Kina. Og det er jo også problemet i forhold til å få Kina til å ta avstand fra regimet i Burma. Det er ikke så lett å ta avstand fra ting man bedriver selv også...

Selv tror jeg i utgangspuktet mer på kommunikasjon enn på boikott, uansett land. Men jeg liker ikke dobbeltmoral. Så skal man først handelsboikotte noen på grunnlag av overgrep på menneskerettighetene, så får man være konsekvent og også boikotte de andre som gjør seg skyldig i det samme. Selv om det koster...

Skrevet av Myriam , 13:50, fredag 28. september 2007 #

Ikke vær så tabloid. Jeg og du og vi gjør ditt og datt, tenker sånn og sånn. Det er så jævlig deprimerende å måtte forholde seg til et sånt formspråk. Vær mer personlig, dropp tabloidspråket.

Skrevet av Gunnar , 16:33, fredag 28. september 2007 #

Jeg støtter militærjuntaen i Burma!
Deres styre er det eneste som holder landet sammen! Dersom det blir demokrati der faller landet fra hverandre og det utbryter sannsynligvis krig mellom de forskjellige folkeslagene om landområdene.
Hva er best; at hundretusener av mennesker dør ikrig eller at landet lever i fred under et diktatur? Det er ikke alltid at demokrati er best. Bruk hodet litt da før dere kritiserer!

Skrevet av Juntavenn , 14:43, tirsdag 2. oktober 2007 #

Hurra for diktaturet!
Frem for en styreform som tar ansvaret for statens styre og stell på egne skuldre slik at folket slipper å bry seg med denne kjedelige politikken og bekymre seg om statens affærer, og heller kan leve lykkelig i fred!
Demokratiet er en relativt ny oppfinnelse, og aldri har vel folk vært så utilfredse og misfornøyde med alt som etter at vi fikk demokrati? Alle går jo rundt og bærer verdens skjebne på sine skuldre nå! Har vi virkelig ryggrad til dette, og til å leve og være lykkelige ved siden av?
Menneskeheten har levd størstedelen av sin historie under forskjellige former for diktatur, og vært helt happy med det?

Skrevet av Juntavenn , 14:48, tirsdag 2. oktober 2007 #

"Ikke vær så tabloid. Jeg og du og vi gjør ditt og datt, tenker sånn og sånn. Det er så jævlig deprimerende å måtte forholde seg til et sånt formspråk. Vær mer personlig, dropp tabloidspråket."


>> Helt enig. Men Vidar er da vel tross alt VG-journalist, er han ikke?

Skrevet av FraterPan , 15:43, tirsdag 2. oktober 2007 #

Du er en sann fritenker, poetrix!

Skrevet av FraterPan , 15:47, tirsdag 2. oktober 2007 #

Hehe FraterPan.

Jeg erklærer meg herved også som boikotter av Burma! Jeg knullet en gang ei deilig dame fra Burma som jobbet i en bar i Chiang Mai, men heretter lover jeg på tro og ære å holde meg borte fra alt som heter burmesisk bollemus for ever and ever.

Men de kinesiske skreppene kommer jeg til å fortsette å feie over som før. Alt for Norge!

Skrevet av Juntavenn , 16:18, tirsdag 2. oktober 2007 #

Som gammel anarkist hadde jeg aldri trodd at jeg skulle kunne være mer happy under et militærdiktatur,som jeg bor i nå, enn under et demokrati. Jeg husker ennå som om det var i går den dagen i september i fjor, den 19 tror jeg det var, da CNN plutselig kunngjorde at det gikk rykter om militærkupp i Thailand! Først ble jeg naturlig nok litt betenkt,ingen visste jo hva som kom til å skje, statsministeren hadde jo tro mot sine kronyistiske og korrupte prinsipper selvfølgelig sørget for å utnevne sine personlige venner til toppstillinger i militæret, og dersom det oppsto splittelse i de væpnede styrkene kunne jo hele sulamitten utarte til borgerkrig.
Men det gikk jo så fint så, ikke en liten dråpe neseblod ble spilt en gang, kun den kvinnelige helseministeren fikk visstnok litt utflod med blodspill i trusa av forskrekkelse, ellers forløp hele kuppet uten blodsutgytelser.
Og på TV spilte de mere barnesanger enn militærmarsjer etter at alle kanaler ble overtatt av juntaen. Men bare noen timer, så var alt ved det normale igjen. Bortsett fra at landets rikeste mann, 80 millarder kronersmannen, morderen og tyrannen Thaksin, psykopaten som hadde vunnet makten gjennom forføring av folket og hvis regime hadde senket en atmosfære av frykt og mistemnksomhet blant befolkningen hadde nå blitt tuppet på ræva ut av statsministerpalasset, med støtte av den kloke og fornuftige kongen, som alle her elsker.
Leve tyranniet, leve militærdiktaturet!

Skrevet av Juntavenn , 16:29, tirsdag 2. oktober 2007 #

Opprett en ny blogg her og gjør innleggene dine synlige for flere, poetrix.

Skrevet av FraterPan , 16:45, tirsdag 2. oktober 2007 #

Nei jeg tror jeg nøyer meg med å stikke innom her av og til under forskjellige nick for å spre litt edder og galle og dermed sprite opp temperaturen litt. Skulle jeg hatt egen blogg blir jeg bare sittende altfor mye av tiden og forfatte innlegg, og det har jeg ikke tid til nå. Er i siste innspurten av Romanen nå, og regner med å være ferdig om et år eller to.

Skrevet av Poetrix , 16:53, tirsdag 2. oktober 2007 #

"Siste innspurt" og ferdig om et år eller to? Det hørtes da ut som en langvarig innspurt. Men du får uansett ha lykke til med Romanen. Jeg regner med at den blir bra.
Selv mener jeg at Forfatterbloggen er et av de beste (norske) nettstedene å kaste bort tid på, hvis man først skal kaste bort tid på nettet.
Men drepende for produktiviteten er det definitivt. Derom hersker ingen tvil.

Skrevet av FraterPan , 17:04, tirsdag 2. oktober 2007 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Vidar Kvalshaug