Bokliste


 

Svein Øverland


psykolog og raring

 
mandag mar 17, 2008

Hva er Galskap?

Eller for å uttrykke meg noe mer politisk korrekt ¿ Hva er egentlig psykiske lidelser? Hvor går grensen? Er det noe hos "De andre" som ikke kan skje deg og meg? Eller er vi alle sammen litt gale? Ala "de gærne har det godt" eller "Vi har alle et frådende monster slumrende i oss". Kan kanskje alle bli schizofrene under gitt betingelser?

Dette er spørsmål som jeg som psykolog har fått uttallige ganger. Ett eller flere eller i ulike variasjoner. Fra barn og ungdom som bardust spør fordi de er nysgjerrige, fra gnagende bekymrende pårørende, eller fra personer som benytter anledningen til å ta kontakt når det "avsløres" at de har en spesialist i klinisk psykologi foran seg.

Og det bør det vel gå an å svare på. For folk som jobber innen psykisk helsevern (den såkalte "psykiatrien") er jo det et helt sentralt spørsmål. Og at det er viktig spørsmål, er jo selvfølgelig. Mange der ute er bekymret for at de selv eller noen de kjenner er i ferd med å utvikle en psykisk lidelse. For foreldre er det et skrekkscenario, for lærere en rimelig vanlig problemstilling, og alle kjenner vi en eller annen vi er bekymret for. I tillegg må vi i ytterste konsekvens innom filosofi og etikk for å svare på spørsmålene. For ved å kategorisere noe som en psykisk lidelse, må vi også tegne inn hvor grensene for normalitetens sfære ender. Og ta stilling til et annet spørsmål; Hva er da behandling?

Det er politisk korrekt å hevde at psykiske lidelser ikke er tabu. Nå bryr vi oss ikke om Ola har en schizofrenidiagnose eller om Kari har et alvorlig rusmisbruk. Vi er alle like. Sier vi. Men alle vet også at det bare er tull, noe vi sier, noe vi later som. Vi er fremdeles dritredde. Inviterer du Ola på nachspiel eller Kari til konfirmasjonen til dattra di? Tror ikke det nei. Det er jo noe med dem. Noe vi ikke vet så mye om. Vi er alle like, men noen er mer like enn andre. Problemet er bare at vi ikke helt vet hva denne "mindre likheten" er.

Jeg tror at nettopp den usikkerheten parret med det at vi ikke innrømmer at vi er redd. Fordi vi ikke forstår. At det er en del av spørsmålet.

Samtidig tenker jeg at helsepersonell, særlig de innen det psykiske helsevesenet bør klare å svære på begge spørsmålene. Hva er psykiske lidelser? og Hva er behandling? Og å forklare det i enkle ord, uten for mange bisetninger og uten å bruke en time eller tolv sider på det. Ja, det er vanskelig. Ja, det er unntak og Ja man må forenkle. Men likevel.

Så la oss prøve.

Det hadde kanskje gjort det enklere dersom vi visste hvordan mennesker med psykiske lidelser ser ut. Da kunne vi ha samlet kunnskap om psykiske lidelser gjennom å huske hvordan den og den med psykiske lidelser som vi møtte hadde oppført seg. Funnet det som var felles liksom. Og vi har jo våre ideer om hvordan mennesker med psykiske lidelser ser ut.

For eksempel slik:

eller slik:

Men som mange har fått med seg. Dette er klisjeer. De fleste mennesker med psykiske lidelser ser slik ut:

Har du kanskje sett ham før? Neida, jeg har ingen psykisk lidelse. Som jeg vet om i hvert fall. Poenget er at mennesker med psykiske lidelser ser ut som folk flest. Det finnes unntak. Noen mennesker med ubehandlet eller dårlig behandlet schizofreni vil noen ganger se ganske shabby ut fordi de neglisjerer eget utseende. Men stort sett ser selv mennesker med alvorlige psykiske lidelser ut som deg og meg.

Og ikke er de så annerledes i kontakten heller. Faktisk vil mennesker med psykiske lidelser være hyggeligere og snillere i kontakten enn de fleste andre. Fordi de ikke liker å såre andre de kan være engstelige i situasjoner der de ikke kjenner deg. Men igjen, - det er jo heller ikke så ulikt alle andre.

Å ha en schizofrenidiagnose vil som regel heller ikke medføre at man er farligere enn andre. Som regel er man heller mer redd. Og redsel og engstelighet kan lett mistolkes som at man er sint. Særlig dersom ryktene går om at man er en farlig sinnssyk pasient.

Men de vanligste psykiske lidelsene er depresjon og angst. Gjerne i kombinasjon. Mennesker med disse diagnosene preges ofte av nedsatt konsentrasjon, engstelighet, opplevelse av håpløshet, dårlig selvbilde, - og ofte dårlig samvittighet av ikke å være god nok eller stille opp i tilstrekkelig grad for sine nærmeste. Mange vil derfor unngå sosiale situasjoner eller kun oppsøke slike situasjoner på dager der den psykiske formen er over vanlig god.

Generelt er dette også mennesker som er over gjennomsnitt tøffe. Tenk tilbake til sist du hadde en spesielt dårlig dag eller periode. Husker du hvordan du da følte deg? Hvordan du opplevde dine omgivelser? Sannsynligvis holdt du deg i ro, og sannsynligvis så livet og fremtiden mørk ut. Mennesker med psykiske lidelser har det slik av langt lengre perioder og sannsynligvis med større trøkk. Likevel møter mange opp på jobb eller skoler. Ler av de dårlige vitsene til komikeren i lunsjpausen på jobben, og presser seg gjennom dag etter dag på tross av manglende energi.

La oss derfor se på egen beskrivelser fra de det gjelder før vi ser på de formelle kriteriene får å bli diagnostisert med en psykisk lidelse.

Og ikke er de så annerledes i kontakten heller. Faktisk vil mennesker med psykiske lidelser være hyggeligere og snillere i kontakten enn de fleste andre. Fordi de ikke liker å såre andre de kan være engstelige i situasjoner der de ikke kjenner deg. Men igjen, - det er jo heller ikke så ulikt alle andre.

Å ha en schizofrenidiagnose vil som regel heller ikke medføre at man er farligere enn andre. Som regel er man heller mer redd. Og redsel og engstelighet kan lett mistolkes som at man er sint. Særlig dersom ryktene går om at man er en farlig sinnssyk pasient.

Men de vanligste psykiske lidelsene er depresjon og angst. Gjerne i kombinasjon. Mennesker med disse diagnosene preges ofte av nedsatt konsentrasjon, engstelighet, opplevelse av håpløshet, dårlig selvbilde, - og ofte dårlig samvittighet av ikke å være god nok eller stille opp i tilstrekkelig grad for sine nærmeste. Mange vil derfor unngå sosiale situasjoner eller kun oppsøke slike situasjoner på dager der den psykiske formen er over vanlig god.

Generelt er dette også mennesker som er over gjennomsnitt tøffe. Tenk tilbake til sist du hadde en spesielt dårlig dag eller periode. Husker du hvordan du da følte deg? Hvordan du opplevde dine omgivelser? Sannsynligvis holdt du deg i ro, og sannsynligvis så livet og fremtiden mørk ut. Mennesker med psykiske lidelser har det slik av langt lengre perioder og sannsynligvis med større trøkk. Likevel møter mange opp på jobb eller skoler. Ler av de dårlige vitsene til komikeren i lunsjpausen på jobben, og presser seg gjennom dag etter dag på tross av manglende energi.

La oss derfor se på egen beskrivelser fra de det gjelder før vi ser på de formelle kriteriene får å bli diagnostisert med en psykisk lidelse.

bilde

Dette er et bilde som ble brodert! For å forklare det kaoset som hun følte. Legg også merke til de sterke fargene. Noen ganger virker det som psykiske lidelser får frem en uttalt sensitivitet både for følelser og sansene generelt.

bilde

Dette var ei jente som ble voldtatt. Jeg synes uttrykket særlig får frem hvordan hun enten distanserer seg fra verden eller hvordan hun opplever at hun ikke lenger har kontakt med verden.

bilde

Her er et bilde malt ei jente som tross all verdens motgang ikke gir opp. Bildet beskriver en lengsel not noe udefinerbart eller vanskelig oppnåelig. Og, synes jeg, får frem sartheten og den innbitte ensomhetsfølelsen som preger henne

Min erfaring med mennesker med psykiske lidelser har klart lært meg følgende:

De er ikke svakere enn andre, de er sterkere enn andre. Mang en gang har jeg sett meg selv utenfra etter å ha blitt kjent med mine pasienter, - og undret meg om jeg ville ha tålt motgangen tilsvarende. Om jeg heller ville ha tatt livet mitt i svart, stikkende smerte. Og etter å ha møtt en god del pasienter med alvorlige psykiske lidelser og som faktisk har vært aggressive; - ville jeg ha vært mindre aggressiv dersom jeg hadde en klar (vrang)forestilling om at alle rundt meg forsøkte å forgifte meg. Og etter først å ha sperret meg inne i en svær grå murbygning uten fri kontakt med de jeg var glad i og bare forsøkte å beskytte.

Men jeg har vel ennå ikke svart på spørsmålene jeg sa jeg skulle svare på. Hva er galskap? Psykiske lidelser diagnostiseres av en lege eller psykolog. For å gjøre dette riktig må man ha tilgang til mye informasjon. Informasjon fra flere kilder og sammenstilt med kunnskap. Kunnskaper om psykiske lidelser, kunnskap om normalpsykologi og utvikling, og kunnskap om mennesker i sin alminnelighet.

Videre sammenholdes dette mot kriterier utarbeider av Verdens helseorganisasjon (WHO). Disse kriteriene finner man sammen med beskrivelsene av alle andre sykdommer og lidelser i den såkalte ICD10-manualen. Den fullstendige tittelen er "Den internasjonale statistike klassifikasjonen av sykdommer og beslektede helseproblemer. 10. revisjon". ICD10 er den siste av en rekke revisjoner som altså omhandler alle kjente sykdommer fra "A00 Infektiøse tarmsykdommer, Kolera" via psykiske lidelser (F00 til F99) til "Q99 Andre kromosomavvik, ikke klassifisert annet sted". Det er altså ikke noe hokuspokus med psykiske lidelser, og ICD10 finner du på nettet om du vil. Men en ting er å vite navnet på en lidelse, lese diagnostiske kjennetegn og unntak, - en annen ting er å sette en formell diagnose. Faren er at man kan tolke normalvariasjon av atferd til å være uttrykk for en psykiske lidelse eller at man kan bagatellisere en psykisk lidelse til kun være uttrykk for noe normalt eller noe som går over av seg selv.

Derfor er det viktig å ha noen kriterier for å bedre manøvrere mellom disse ytterpunktene.

De som er utålmodige og nysgjerrige kan finne frem til ICD10 og lete selv, eller vente på neste "episode" på bloggen.

Men jeg har vel ennå ikke svart på spørsmålene jeg sa jeg skulle svare på. Hva er galskap? Psykiske lidelser diagnostiseres av en lege eller psykolog. For å gjøre dette riktig må man ha tilgang til mye informasjon. Informasjon fra flere kilder og sammenstilt med kunnskap. Kunnskaper om psykiske lidelser, kunnskap om normalpsykologi og utvikling, og kunnskap om mennesker i sin alminnelighet.

Videre sammenholdes dette mot kriterier utarbeider av Verdens helseorganisasjon (WHO). Disse kriteriene finner man sammen med beskrivelsene av alle andre sykdommer og lidelser i den såkalte ICD10-manualen. Den fullstendige tittelen er "Den internasjonale statistike klassifikasjonen av sykdommer og beslektede helseproblemer. 10. revisjon". ICD10 er den siste av en rekke revisjoner som altså omhandler alle kjente sykdommer fra "A00 Infektiøse tarmsykdommer, Kolera" via psykiske lidelser (F00 til F99) til "Q99 Andre kromosomavvik, ikke klassifisert annet sted". Det er altså ikke noe hokuspokus med psykiske lidelser, og ICD10 finner du på nettet om du vil. Men en ting er å vite navnet på en lidelse, lese diagnostiske kjennetegn og unntak, - en annen ting er å sette en formell diagnose. Faren er at man kan tolke normalvariasjon av atferd til å være uttrykk for en psykiske lidelse eller at man kan bagatellisere en psykisk lidelse til kun være uttrykk for noe normalt eller noe som går over av seg selv.

Derfor er det viktig å ha noen kriterier for å bedre manøvrere mellom disse ytterpunktene.

De som er utålmodige og nysgjerrige kan finne frem til ICD10 og lete selv, eller vente på neste "episode" på bloggen.

Kommentarer:

Arghh.
Etter uttalige forsøk på å unngå det, ser jeg at igjen har teksten gjentatt seg selv. veldig irriterende og enda verre ettersom jeg ikke engang vet hva som gikk galt (noe som kanskje er en passende metafor til tema for innlegget?)
Uansett, beklager at resultatet er langt mindre leservennlig.

Skrevet av Overland , 14:52, mandag 17. mars 2008 #

Psykiatri - en kvasivitenskap

Selv sluttet jeg med kaffe etter 30 års hardt forbruk. Fikk merkelige svimmelhetsanfall i ukene etter. Ble redd. Gikk til legevakten. Ble henvist til psykiater. Fikk høre at jeg hadde panikkangst. Var dum nok til å akseptere lykkepiller (visste ikke da hvor farlige de var; trodde på psykiaterens forsikringer om det motsatte). Fikk symptomer som slapphet (hender og underarmer dovnet bort), søvnløshet, nervøsitet, tørr munn, hetetokter, osv.
Tilbake til psykiater. Nå mente hun at jeg hadde generalisert angstlidelse (GAD). Ja vel...
Flere uker med oppkast, slapphet, nattesvette, osv.
Denne gangen gikk jeg tilbake til nevrolog. Nei, det kunne ikke være pillene... Fikk ny diagnose: Depresjon... Fikk en ny type lykkepille også. Gjennomlevde et nytt helvete med bivirkninger. Kom tilbake til nevrologen. Jeg kunne ikke skjønne hva som var galt med meg. Nå konkluderte han med at jeg hadde tvangsnevrose (ettersom jeg klaget så mye over bivirkninger og innrømmet at jeg av og til trodde at jeg hadde glemt å slå av lyset i stua om kvelden og gikk for å sjekke...) Ville ha meg til å prøve en ny type lykkepille. Da steilet jeg og tok saken i egne hender.
Trappet ned lykkepillene over to uker. Resultat: Ti måneder med gradvis bedret allmenntilstand - fra total slapphet, frykt for å gå ut av døren, nattesvette, elektriske støt i hodet (alt dette er vanlige bivirkninger av lykkepiller) de første månedene - til bra fysisk form, bra energi og rimelig god allmenntilstand.
Ti måneder etter siste pille hadde jeg fremdeles elektriske støt i hodet (vanlig symptom ved nedtrapping av lykkepiller). Sliter i grunnen med dette ennå. (Slikt kan vare fra to uker til fire år...)
Konklusjon: Jeg kuttet ut kaffe og fikk fire psykiatriske diagnoser! Psykiatrien greide nesten å ødelegge livet mitt, de prøvde så godt de kunne, men greide det bare nesten.
I dag vet jeg at de første svimmelhetsanfallene selvsagt bare skyldtes koffeinabstinens, men ingen lege fortalte meg det. Alle ville gjøre meg til pillevrak.
Psykiatri er 98% humbug, en kvasivitenskap. Diagnoser er stort sett subjektive oppfatninger og meninger, og i fryktelig mange tilfeller er de basert på uoppdagede fysiske problemer.
Og du har helt rett: I de fleste tilfeller er pasienten langt mer ressurssterk, smartere og mer vettug enn "behandleren"...

Skrevet av Azimut , 17:00, mandag 17. mars 2008 #

Jaja. Selv skriver jeg alltid innleggene rett inn i editoren på bloggen, og har ikke disse gjentakelsesproblemene. Lesverdig post, åkke som.

Jeg tror det er ganske normalt å føle seg litt (eller veldig) gal innimellom, kanskje særlig i perioder hvor man er mer sårbar i forhold til identitetsutvikling eller i forhold til andre mennesker som man kjenner seg avhengig av på en eller annen måte.

Selv har jeg likevel alltid følt at jeg er innenfor det som kalles "normalt". Helt til kroppen min fortalte meg noe annet.

Etter en relativt grundig runde hos ulike spesialister på hjerte og nevrologi, fikk jeg diagnosen panikklidelse. Det var (og er) virkelig underlig.

Jeg fikk raskt hjelp av en flink og løsningsorientert psykolog, og det finnes sikkert de som er hardere rammet enn meg. Jeg har ikke uoverkommelige problemer med å være yrkesaktiv. Snarere tvert imot. Jeg kjenner at jobben gjør meg godt. Sånn sett er man jo heldig.

Når det gjelder psykiske lidelser og sosiale stigma, har jeg ikke merket noe til dette for min egen del. Det er forunderlig hvor mange av mine bekjente som sier de har opplevd liknende "sammenbrudd" etter at jeg har fortalt om meg.

Likevel. Jeg hadde en samtale med noen kolleger rundt dette etter at vi var blitt kjent med at en av elevene hadde et alvorlig psykisk problem. Den ene av dem mente at det ikke burde være noe problematisk å dele dette med klassen. Like lite problematisk som å si at "Ole har brukket beinet, og kommer ikke på skolen den neste uka". Her hadde vi delte oppfatninger. Selv mente jeg at vedkommende selv måtte ta initiativet til å fortelle.

Betyr dette at det fremdeles er tabuer rundt psykiske lidelser? Fåglarna vet. Jeg bare tenker høyt.

bm

Skrevet av mary , 17:13, mandag 17. mars 2008 #

Azimut: en svale gjør vel ingen sommer?

Ellers kjenner jeg meg glad for at jeg ikke er medisinert. Man hører mange historier som din.

bm

Skrevet av mary , 17:15, mandag 17. mars 2008 #

Fint at du slår slag for normaliteten og galskapen.

Selvsagt finnes det både tabuer, fordommer og stigmatisering rundt psykiatri, i drøssevis og i alle lag av befolkningen.

Kunnskapene er minimale og vi oppdras ikke til å akseptere psykisk sykdom/problemer på linje med de fysiske.

Å være ærlig, å være åpne, å tørre fleipe, å tørre le av både sykdommene, problemene og seg selv og andre i samme båt, gir betydelige gevinster.

Og det er når en føler seg fri nok og trygg nok til å snakke terapeuten midt imot og si akkurat hva en trenger, at gode samarbeid oppstår.

Iallfall innafor det jeg har slitt/sliter med som er kronisk smerteproblem(fibromyalgi) og PTSD.

Føler også som førstnevnte, at terapeuten mange ganger kommer til kort, at han stigmatiserer som personlig problem det som er politiske vedtak og manglende oppfølging av lover og regelverk i Norge. Det oppleves dobbelt belastende.

Også pillefri, foruten hormonene da..

Skrevet av Sirenia , 17:59, mandag 17. mars 2008 #

dersom noen har lyst å se bildene og lese innlegget slik det var ment, - se min gamle blogg på
http://eksperimentarium.blogspot.com/

Skrevet av Overland , 19:12, mandag 17. mars 2008 #

Kjenner jeg blir ganske sint når jeg hører leger skriver ut disse lykkepillene i hytt og gevær. Når man lever skjer ting. Noen dør, man jobber for mye, man får barn tett, har trøbbel på jobben, i samlivet. Gjerne flere av disse tingene på en gang. Det er da ikke mer enn rett og rimelig at kroppen sier ifra? (jeg snakker nå lettere psykiske lidelser som angst, depresjon etc.,) et sunnhetstegn egentlig. Kroppen trenger like mye hvile, søvn, ro som den trenger det motsatte. Får den ikke det, reagerer den. Og i kroppen er det stor kraft.

Omtrent alle jeg kjenner har gått på en "smell" på en eller annen måte. Det gjelder å ta hintet og benytte sjansen til å skifte fokus. Tror jeg. Begynner du å trille piller kan veien bli lang.

Skrevet av Petronella , 00:28, tirsdag 18. mars 2008 #

Azimut:
Det var interessant det du skrev om kaffe, faktisk.

Men, alt innenfor psykiatri og psykologi kan ikke kalles kvasivitenskap.

For eksempel vil en fullstendig hallusinert person trenge behandling. F. eks: En person som virkelig tror han/hun er bortført av Aliens og befinner inni et romskip, og både ser, hører og lukter disse helt klart og tydelig. DET kan ikke kalles helt normalt.

Om man skal behandle alt mulig av mindre plager er en annen sak. Da blir jo nøyaktigheten av en diagnose og grensen til det normale mye mindre. Og hva er normalt? Ingen er 100 % i henhold til det normale. Det er nesten grunn til bekymring i seg selv hvis noen er det. Synes jeg.

Skrevet av Jo , 03:53, tirsdag 18. mars 2008 #

Hei, Jo,

Du har rett... det var derfor jeg skrev 98%, ikke 100%. :-)
Disse hallusinasjonene du snakker om, kan jo være forårsaket av psykotropiske medisiner (som psykiatrien ikke nøler med å gi deg...), men, jo da, det finnes sikkert noen som kan ha en viss nytte av psykiatri og psykologi - så fremt de vet at lite eller ingenting av dette er basert på vitenskap. Det finnes jo ikke en eneste pyskiatrisk lidelse som kan måles eller påvises gjennom blodprøver eller vitenskapelige tester. Alt er basert på legens oppfatning av deg, eller normaloppfatningen til dem som har laget skjemaene du blir bedt om å fylle ut... Man skjønner fort at dette bare blir latterlig.
Folk må lære å takle angst og depresjon med eksponeringsteknikker og livsstilsendringer. Det kan også være nødvendig med grundige, medisinske undersøkelser for å avdekke fysiske årsaker til angsten og depresjonen.
Mange har også opplevd traumer de trenger hjelp til å bearbeide, gjerne sammen med en psykolog.
Men psykotropiske medisiner burde være forbudt - rett og slett fordi det ikke finnes noen beviser for at de har noen effekt (bortsett fra placeboeffekt). Og ekle, stigmatiserende diagnoser er det bare psykiaterne og legemiddelindustrien som tjener på.
Det er jo også et tankekors at det ikke finnes en eneste psykiater på kloden som kan påstå at de har kurert en eneste pasient for en eneste psykiatrisk lidelse. Tro det eller ei, det finnes ikke.
Mulig at jeg har feil, men basert på egne erfaringer finnes nok atskillig flere "gale" psykiatere enn det finnes "gale" pasienter... :-)

Skrevet av Azimut , 04:51, tirsdag 18. mars 2008 #

Det var jo en bastant og skikkelig unyansert kannonade, Azimut. Du avsporet i alle fall effektivt en mulig diskusjon om "hvem er de gale".

Du rider tydeligvis en kjepphest. Den håper jeg vi kommer til å se lite til her.

Skrevet av Kjersti Scheen , 14:40, tirsdag 18. mars 2008 #

Morsom kommentar... Mitt innlegg er neppe noe mer bastant enn det opprinnelige innlegget. Og det går rett på sakens kjerne - for hvem er egentlig de gale, de som stiller stigmatiserende diagnoser og skriver ut piller som gjør folk til evige kunder hos legemiddelindustrien og psykiatrien, eller de som er blitt fanget i et livsfarlig nett av overtro og psykiatrisk kvasivitenskap.(Til og med lederen for Norsk psykiatrisk forening innrømmer at det de driver med har lite med vitenskap å gjøre. Ja, det finnes ikke en eneste psykiatrisk diagnose som er vitenskapelig fundert. Ikke en eneste en. Alt dreier seg faktisk om synsing.)
Dessverre vet jeg litt om hva jeg snakker om her.
Jeg håper at jeg får se lite til sånne surmagete, halvarrogante innlegg som ditt her, Scheen. Sånt vil vi ikke ha. :-)
Og det er faktisk du som nå avsporer denne lille debatten... :-)
Uansett er det ikke din jobb å fungere som bloggpoliti. Bloggeren kan når som helst fjerne innlegg han/hun mener er upassende.

Skrevet av Azimut , 15:19, tirsdag 18. mars 2008 #

kommentar
Frem og tilbake. Alle er mer eller mindre gale.
Den dagen man ikke reagerer over det moderne livet, er man skikkleig "normal". Les: gal. De som er såklate gale har normalitetens reaksjoner.
Det er et hull i gjerdet på Gaustad,,flaut om vi ikke slipper inn.
Kun de likegyldige er uten "galskap" ,derfor er de gale. Knekk egget i påsken..husk bare...påsken er høytid for selvmord i vårt friske samfunn. Hvorfor??
:)
jan-otto

Skrevet av jan-otto , 15:55, tirsdag 18. mars 2008 #

Jeg tror på galskapen i kraft av dens nødvendighet, sa hun, ja i kraft av dens egen fornuft som balanse.
Det som er natur for ett menneske, er galskap, overdreven lidenskap, for et annet.

Sinne er kortvarig galskap:)

Skrevet av Arthur Mogens Sørensen , 16:01, tirsdag 18. mars 2008 #

Takk for et godt innlegg.

Skrevet av Ante , 00:21, onsdag 19. mars 2008 #

Takk :-). Dette var flott! Håper alt er bra med deg?
Jeg er ikke ensom. Jeg er ofte alene men ikke ensom for jeg fant meg selv gjennom krigen mot sinne og frykt.
Det finnes galskap, men deretter årsak, diagnose, prognose og kur. Buddhisme- de fire, eller er det fem leveregler? Det er hardt å være menneske uansett- det er fakta, men det er veier man kan gå for å få vekk sinnforgiftninger. Min mor og far, du vet... Men det er jo ikke galskap- for det er en årsak. Forgifninger kommer i form av medisiner.
Min mor- hun har hatt en indre kamp så lenge. Hun hører jo stemmer- men de er fine, de hjelper henne- men først måtte hun kjempe seg igjennom vonde stemmer. hun måtte vinne en kamp mot sin egen destuktivitet for å kunne lytte til det som er vakkert. Medisniner hindrer, låser og hun sier hun føler seg død innvendig.
Sinne- som jeg har hatt så altfor mye av- sinne mot alt og alle. Men systemet. Det er systemet som er offer for forgiftninger, gjennom tradisjoner og generasjoner. Skal man snakke om fykt, ja da bør behandlere se seg selv i speilet!
Jeg gir slipp på sinnet mitt og sier velkommen til lykke. Jeg vil møte dem jeg så på som "fiender" med et smil, men alikevel sim min klare mening, om jeg må rope- ja da skal jeg rope.
Du får ha en fin påske!
Lykke til videre! Jeg venter på neste innlegg :-).

Skrevet av livkarien , 11:13, onsdag 19. mars 2008 #

Veldig fint innlegg, Øverland.

Men jeg blir litt skremt av noen kommentatorer, særlig de som er overbevist om at droger nødvendigvis er fryktelig ille.

En av mine beste venner gikk helt koko da han var 29 år gammel. Han trodde helt oppriktig at myndighetene var ute etter å bruke ham som en slags midlertidig spion-zombie i krigen mot narkotika. Han ble så paranoid at jeg ikke turte å nærme meg ham uten å ha en kniv i lomma.

Til slutt bikket han helt over, og hans tante fikk ham tvangsinnlagt. Etter mye om og men gikk han endelig med på å ta antipsykotiske droger. Nå funker han fint, han jobber og studerer, og jeg gleder meg til at han kommer på besøk. (Og jeg har lagt kniven i skuffen.) Ingen skal komme her og fortelle meg at drogene ikke virker.

De virker som bare faen. At de ofte misbrukes, er en helt annen sak.

Skrevet av BowlingJesus , 11:59, onsdag 19. mars 2008 #

Fint med så mye respons. Som alt annet skjer det mye ra og mye dårlig innen psykisk helservern. Med tanke på alt dævelskapen som er gjort i psykiatriens navn og den historien fagfeltet har, er det ikke rart at folk er skeptiske.
Men vitenskapen går fremover også innen psykologi, og særlig de siste 10 årene har det skjedd en rivende utvikling. De som vil oppdatere seg på den vitenskaplige basisen kan gå inn på helsebiblioteket.no og ta det fra der.
I tillegg har jeg sikkert møtt tusenvis av pasienter som psykolog, og hatt behandlingsansvar for hundrevis. Noen ganger har jeg fått til å hjelpe, andre ganger ikke, - men gudene skal vite at jeg har prøvd. Og siden 70tallet har evidensen/forskningen vært klar på at psykoterapi har effekt. Medisinering har også en klar evidensbase.
En annen ting er om psykologer og psykiater bruker det som er dokumentert effektivt. I tillegg har alt i verden fra hostesaft via drikke seg full, pelle seg i nesa og lese innlegg på blogger - bivirkninger. Disse bør opplyses av den som er ansvarlig.
OG poenget mitt er at det filosofiske spørsmålet om hva som er galskap er fremdeles et stort spørsmål. Der har du azimut noen gode poenger idet du viser til at psykologer og psykiatere er forsiktig med å si at psykiske lidelser finnes. Det som menes er at det ikke finnes objektiv som en geografisk eller blodplasmakorrelert sykdom.
Men de som skal hjelpe har et ansvar om å hjelpe utfra best mulig kunnskap og til å begrunne hva de gjør og hvorfopr de tenker som de gjør. Det har psykiatrien så langt vært dårlige til. Og det mine damer og herrer er nettopp det jeg gjør når jeg foreleser for skolene Norge rundt for tiden, og som jeg forsøker å gjøre i løpet av disse blogginnleggene.
se forresten http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article541305.ece

svein

Skrevet av Overland , 12:29, onsdag 19. mars 2008 #

I siste utgave av psykologitidsskriftet Impuls, som er et temanummer om traumer, viser dr. psychol. Dag Øystein Nordanger at ett og samme psykiske fenomen kan få ulike diagnoser: "Det nye med diagnosen Kompleks PTSD er ... at den eksplisitt knytter de aktuelle symptomene til reelle opplevde traumatiske belastninger. Tar man inn over seg den etter hvert overveldende dokumentasjonen av nærmest alltid tilstedeværende historikk av neglisjering, overgrep og andre traumatiske belastninger i gruppen av pasienter med alvorlige personlighetsforstyrrelser, er dette på sin plass. Dermed omgår man også det stigma av "karakterbrist" som uvergelig er vedheftet personlighetsforstyrrelser." www.psykologi.uio.no/impuls

En barnepsykolog skrev i Aftenposten mandag: "Det vi vet er at 1/3 av oss fødes inn i verden med en gensammensetning som gjør oss disponert for en psykisk lidelse." http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2316891.ece
For dem som har blitt utsatt for langvarige og grove krenkelser som barn, kan slike uttalelser bli nye byrder. Overgriperne får nemlig "bevis" for at det er deres barn det er noe galt med, ikke egne handlinger, når eksperter sier slike ting.
Og hva skulle være den normale reaksjonen på stadig misbruk og mishandling påført i barndommen? Skjønner eksperter hvordan det er å leve med konstant sterk redsel mellom hvert traume? Aner de hvordan slike traumer oppleves innenfra? Vet de hvordan et barn helt overlatt til seg selv har det rett etter hvert overgrep? Jeg tror ikke det.
Og se hva den danske legen Inge Genefke, som arbeider med torturofre, sier: "Felles for ofrene er at alle bryter sammen, før eller seinere." http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/pdf.php?pa=A&d=2007-03-23&p=48&read=1
(resten av artikkelen: http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/pdf.php?pa=A&d=2007-03-23&p=49&read=1).

Skrevet av Toemmeraas , 14:29, onsdag 19. mars 2008 #

Bra at du er inne her. Bloggen er en spennende kontaktfate. Fint med din refleksjon rundt det sinnsyke - psykisk sykdom - det som er annerledes - de som ikke helt er som andre - de som strever mere enn mange andre gjør -

Jeg erkjenner galskapen og lidelsen. Mest av alt ønsker jeg allikevel å anerkjenne det individuelle med stor variasjon. Samtidig er det selfølgelig mennesker som lider og noen ganger dem som skaper lidelse. Svært mange av de siste er nok allikevel solid plantet inn i det som karakteriseres som det normale.

Noen mennesker står overfor en mere kompleks verden enn andre - svært ofte har de, etter min erfaring, med at de ser en kompleksitet vi andre ikke ser. Ikke minst kan det ha med at de lar denne kompleksiteten gå inn over seg.

Skrevet av Thymallus , 07:54, lørdag 22. mars 2008 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Svein Øverland