Bokliste


 

Svein Øverland


psykolog og raring

 
fredag feb 15, 2008

Ikke kødd med barneombudet

I alt viraket rundt Ramin Osmundsen og hennes håndtering av utvelgelsen av nytt barneombud er jeg redd for at vi mister fokus på det som er viktigst. At politikere unnlater å fortelle sannheten og bruker nettverk til å fremme egen interesser er neppe noe nytt. Den godeste Siv Jensen som uttaler at Osmundsen "fremstår som løgner" har visst glemt at hun selv satt gråtende og begjærte sin uskyld i Søviknes-saken for noen år siden. Hallo! Er det virkelig noen her i landet som er overasket over at politikere ikke er snille, greie og 100 prosent sannferdige?

Det som derimot er viktig er hva som gjør et barneombud til et godt barneombud. Er det å ha og vise de politisk korrekte meningene? Er det å være jurist og ha god kjennskap til lover og regler? Eller det å se ting fra barns perspektiv og drite i om det er populært eller ei? Ganske så retorisk spørsmål selvsagt, så det bør være klart hva jeg mener.

Et barneombud skal brenne for barn og deres rettigheter. Å være populær i befolkningen behover ikke å være noen indikator på at man gjør en god jobb i så måte. Og å være upopulær i regjeringen burde være en indikator på at man gjør en god jobb. Et barneombud skal ikke administrere og forvalte barnerettigheter som regjeringens forlengede arm. Jeg vet ikke hvordan stillingsbeskrivelsen til barneombudet lyder, men jeg håper det står noen linjer ala:

"Barneombudet forventes å tale barns sak, være vakthund i forhold til barns rettigheter, samt drite i hvordan andre reagerer så lenge det er i barnas interesser".

Jens sier at han vil måles på resultater. Jeg er enig i det. Og det samme bør gjelde barneombudet.

Reidar Hjermann har fått resultater. Han har fått fokus på Barnekonvensjonen, mobbing, rettigheter og resultater i psykisk helsevernloven, ettervern for barn i barnevernet, - og ikke vært redd for å uttale seg kontroversielt.

At både regjeringen og det kristendogmatiske nettverket med det svært misvisende navnet "Redd barna våre" synes han ikke har levert manglende eller farlige resultater bør snarere være er et tegn på det motsatte.

Det enkleste er å la Hjermann fortsette. Hvis ikke, bør man finne en med samme innstilling.

Så kan politikerne få fortsette å være politikere. Å forvente at politikerne skal være 100 prosent ærlig er utopisk, men det bør være mulig å la barneombudet få fortsette med nettopp å være et Ombud.

Kommentarer:

Morsom skrivefeil der gitt: Det riktige er:
"At både regjeringen og det kristendogmatiske nettverket med det svært misvisende navnet "Redd barna våre" synes han ikke har levert manglende eller FEIL resultater bør snarere være er et tegn på det motsatte.

Skrevet av Overland , 14:00, fredag 15. februar 2008 #

"Morsom skrivefeil der gitt: Det riktige er:
"At både regjeringen og det kristendogmatiske nettverket med det svært misvisende navnet "Redd barna våre" synes han ikke har levert manglende eller FEIL resultater bør snarere være er et tegn på det motsatte. "

>> Det er vel fortsatt feil i den setningen?
Ellers: Godt innlegg, som jeg stort sett er enig i.

Skrevet av FraterPan , 17:28, fredag 15. februar 2008 #

Fint innlegg! Husker Waage godt, selvom han var relativ anonym og tilbaketrukket.

I hans tid ble alle landets kontaklærere, via utvalgte fra kommunene, skolert i elevmedvirking. Svært nyttige og viktige kursdager med store virkninegr for mange, da vi var pålagte å holde kurs for kommunens andre kontaktlærer.

Det var i den tiden det ble lovpålagt å skolere elevrådene også, og elevrådene fikk større innflytelse i kommunens planprosesser.

Skrevet av Sirenia , 17:52, fredag 15. februar 2008 #

Tror det er hjernen min mer enn rettskrivingen det er noe alvorlig galt med. Ordet "ikke" og bruk av nektelse krever et visst nivå :)

Skrevet av Overland , 18:48, fredag 15. februar 2008 #

For meg er denne saka ganske uvesentleg.
Det som er vesentleg for meg i denne saka er media. Omsmundsen-saka handlar om opplag og sjåartal - til sjuande og sist: reklameinntekter.
Enkelt sagt: media treng slike oppslag for å trekkja til seg lesarar/lyttarar/sjåarer. Og har dei ikkje ein skandale, så lager dei ein.

Skrevet av Rage , 21:13, fredag 15. februar 2008 #

Rage: Vesentlig og uvesentlig, viktig og uviktig... Det kan diskuteres. Jeg er enig med det du sier om media og reklame, men mener fremdeles at rollen til barneombudet og dets forhold til sittende regjering er et tema som både er viktig for at barneombudet kan gjøre jobben sin, men også at dette er vesentlig for samfunnets oppbygging. Akkurat som at domstol skal være uavhengig av regjering som er et av fundamentene ved rettstaten.
Så har vi jo en fjerde statsmakt. Som er uten direkte kontroll. Man kan kanskje si at reklamefinansiert media faktisk gjør det lettere å styre den fordi Folket selv indirekte styrer programtilbudet. Men hva som er i programmet er det vanskelig å gjøre noe med. Folk vil nok ikke slutte p se på TV eller nyhetene fordi de er misfornøyd med innholdet der en gang eller to eller prinsippielt i mot reklame.
Så for meg går din misnøye under kategorien "ting vi ikke kan gjøre noe med" selv om det er rimelig vesentlig. Media kan derimot brukes til å fokusere på barneombudets rolle. Slik blir det for meg både vesentlig og noe vi kan gjøre noe med.
Min bloggtekst fikk for eksempel hovedoppslag i den nordiske nettavisen iNorden i går.http://inorden.org/?p=2288&language=no og et tilsvarende innlegg var på trykk i Dagbladet.

Skrevet av Overland , 08:41, lørdag 16. februar 2008 #

Rage: Vesentlig og uvesentlig, viktig og uviktig... Det kan diskuteres. Jeg er enig med det du sier om media og reklame, men mener fremdeles at rollen til barneombudet og dets forhold til sittende regjering er et tema som både er viktig for at barneombudet kan gjøre jobben sin, men også at dette er vesentlig for samfunnets oppbygging. Akkurat som at domstol skal være uavhengig av regjering som er et av fundamentene ved rettstaten.
Så har vi jo en fjerde statsmakt. Som er uten direkte kontroll. Man kan kanskje si at reklamefinansiert media faktisk gjør det lettere å styre den fordi Folket selv indirekte styrer programtilbudet. Men hva som er i programmet er det vanskelig å gjøre noe med. Folk vil nok ikke slutte p se på TV eller nyhetene fordi de er misfornøyd med innholdet der en gang eller to eller prinsippielt i mot reklame.
Så for meg går din misnøye under kategorien "ting vi ikke kan gjøre noe med" selv om det er rimelig vesentlig. Media kan derimot brukes til å fokusere på barneombudets rolle. Slik blir det for meg både vesentlig og noe vi kan gjøre noe med.
Min bloggtekst fikk for eksempel hovedoppslag i den nordiske nettavisen iNorden i går.http://inorden.org/?p=2288&language=no og et tilsvarende innlegg var på trykk i Dagbladet.

Skrevet av Overland , 08:41, lørdag 16. februar 2008 #

Når Hjermann ikke fikk fortsette (som den første som ikke fikk det etter fire år), og de ansatte en ny, så skjønte jeg med en gang at det handlet om et kupp av stillingen så jeg ble ikke særlig overrasket over hva som skjedde videre. Det hele er i grunnen ganske trist. Barna ble ofret. Rett og slett. Det riktige nå er at Hjermann fortsetter og at videre ansettelser av Barneombud legges til Stortinget og ikke der det er nå.

Skrevet av FridaK , 09:14, lørdag 16. februar 2008 #

Svein
"Så kan politikerne få fortsette å være politikere. Å forvente at politikerne skal være 100 prosent ærlig er utopisk, men det bør være mulig å la barneombudet få fortsette med nettopp å være et Ombud".

That is the point.Bra sagt.
:)
jan-otto

Skrevet av jan-otto , 12:23, lørdag 16. februar 2008 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Svein Øverland