Bokliste


 

Roger Pihl


I'm going. Come along if you like.

 
onsdag okt 14, 2009

Priskrig mot den norske e-boka

Jan Omdal spør i Dagbladet i dag om  mange nok vil betale tre eller fire hundre kroner for en norsk e-roman, når de nye til Cormac McCarthy eller Dan Brown koster 69,50? Eller, for å formulere spørsmålet litt annerledes: Hvorfor kjøpe Roy Jacobsen, Anne Holt, Åsne Seierstad, Erik Fosnes Hansen, Jo Nesbø, Herbjørg Wassmo, Tor Åge Bringsværd, Caterina Cattaneo eller (og her kan jeg fortsette en stund) når vi kan kjøpe Dan Brown til 69,50? Som om pris er den viktigste grunnen til å velge bok? Er forfatter, språk og tema underordnet pris? «Nei, jeg kan'ke fordra Dan Brown, men jeg leser den fordi den er så billig, jeg». Bøker er ikke en rasjonell bulkvare som f eks sukker og mel, derfor er de rasjonelle argumentene på langt nær de eneste til fordel for en bok. Hvis vi kun handlet på grunn av en rasjonell vurdering av pris/ytelse, burde f eks alle kjøre Skoda Oktavia stasjonsvogn. Men det gjør vi, som kjent, ikke.

Hele artikkelen finner du her: http://www.dagbladet.no/2009/10/13/kultur/tekno/data_og_teknologi/eboker/litteratur/8554139/

Kommentarer:

Greit synspunkt, men hvor er problemet? Jeg kjenner ingen som kjøper dyre bøker bare fordi de har råd til det.
Tror kanskje enkelte etablerte forfattere, elitister, anmeldere, forlagskonsulenter og andre besserwissere kunne ha godt av lete litt i underskogen av fremgroende skribenter, og lete etter talenter som er i ferd med å skape fornyelse av litteraturen. Verden er i utvikling, og det er det samme hva "det etablerte" både mener og frykter, utviklingen kommer, og lesebrett fra Amazon er ett av disse utviklingselementene.

Skrevet av kjell , 12:43, onsdag 14. oktober 2009 #

Bøker ER jo "klimaverstinger".
Først felles treet, ofte med svære dieseldrevne maskinerier. Så fraktes tømmeret i en ny sky av eksos fra lastebiler. Det ankommer en diger cellulosefabrikk, og alle som har vært i Moss skjønner hva jeg nå tenker.
Videre produseres papiret. Så blir det fraktet over lange avstander igjen, til et trykkeri. Og ironisk nok: Når produktet er blitt til bok skipes, toges, flys eller kjøres det over halve verden.

Men vi liker følelsen av en bok.
Særliog folk som tilbringer halve sitt liv foran en opplyst skjerm vil ha noe annet når de skal lese. Tror jeg.

Det jeg derimot vil spå, er at vi får nye, avanserte "hjemmetrykkerier". Altså en printer som også kan fikse innbinding. Dermed kan vi laste ned av hjertens lyst og få en i alle litt mer kortreist bok.
For forfattere vil dette ikke bety så mye. Det er først og fremst forlagseide bokhandlere som vil slite - men det syns jeg er helt OK. De har de senere år uansett fått altfor mye makt over litteraturtilgangen i vårt lille språkområde.

Skrevet av mayway , 15:02, onsdag 14. oktober 2009 #

mayway:
Et avansert «hjemmetrykkeri» som skriver ut én bok, vil i hvert fall være en klimaversting. Det papiret skal også produseres på samme måte som papiret i bøkene - men poenget mitt var at vi kjøper vel en bok pga innholdet i den, ikke fordi den er billig. Det gjør i hvert fall jeg.

Ellers er jeg helt enig i at forlagseiede bokhandlere er de som får størst problemer, så har du aksjer i Gyldendal, ville jeg vurdere å selge dem nå.

Skrevet av daneel , 16:04, onsdag 14. oktober 2009 #

Jeg synes spørsmålet til Jan (jada, vi er dus og har skrevet bok sammen og alt) er dønn betimelig. Nybok-pris på tre hundre spenn for en digital tekstfil? Jeg tror ikke på det. Jeg har lest bøker på lesebrett siden juli, og har akkurat skrevet en sak om dette på Forfatterforeningens hjemmeside:

http://www.forfatterforeningen.no/v2/content/ei-ny-tid-er-i-emning

Dette er, foreløpig, et mindreverdig produkt sammenliknet med p-boka, som vi nerder kaller den. Ergo må prisen være lavere. Hos digitalbok.no er den på kr 79 for norske titler som allerede er ute i paperback. Den prisen er det lite å si på. Men TRE ELLER FIRE HUNDRE? Det er en digital tekstfil simpelthen ikke verdt. Hvem som enn måtte ha skrevet den. Det er å be om piratkopiering.

Skrevet av Eggen , 23:38, onsdag 14. oktober 2009 #

Jeg er enig med Eggen i prissetting / verdi. Men jeg tror nok de allerede kjente forfatterne uansett vil selge. Problemet blir nok heller de i mellomskiktet, de som enda ikke er oppdaget av media og publikum. Og antagelig gavehandleren.

Skal jeg kjøpe en "dyr" bok av Tom Egeland til jul, eller skal jeg ta den Dan Brown-boka til 69 kroner og kanskje supplere med en flaske Amarone...?

(Og av hensyn til Tom så skal jeg IKKE si hva jeg hadde foretrukket... ;-)

Skrevet av My , 09:50, torsdag 15. oktober 2009 #

Håper jeg aldri vil kjøpe bøker ut fra pris men fra innhold. Men jeg har heller ikke hastverk, så kan godt vente et par år før romanen (med innhold) blir satt ned i pris. Da i papirutgave.

Skrevet av Martin , 13:16, torsdag 15. oktober 2009 #

Forøvrig er (altfor) mange av bøkene til 69 kroner slike som ikke er belagt med rettigheter; dvs at opphavsmannen har vært død i 75 år - eller mer. Ellers var sammenligningen ikke digital fil til 3-400 kroner vs ebok til 69, men pbok vs ebok. Bare for å presisere.

Skrevet av daneel , 22:19, tirsdag 20. oktober 2009 #

Skriv en kommentar til innlegget:

For å kommentere må du være innlogget.
 
© Roger Pihl