Interessen for elbil skyter i været
Sofa, hagemøbler, rolex og småbruk på toppen fortsatt listen over de mest brukte søkeordene på Finn.no, men i tillegg har ELbil nylig kommet inn på listen. Dette sier noe om hvor opptatte vi nordmenn er av elektriske biler.
Søker man på kategorien elbil på Finn kommer det per Mai 2022 opp over 15 000 treff. Dette er en stor økning fra tidligere år, og økningen ser ut til å fortsette.
Hva skal man se etter når man kjøper brukt Elbil ?
- Sjekk realistisk rekkevidde
- Sjekk at du kan lade bil på jobb eller hjemme
- Sjekk bilens ladeløsning
- Sjekk servicepriser
- Sjekk bilens batterigaranti
- Sjekk vinterpakke
- Sjekk mulighet for vinterstyring
- Sjekk totalkostnad
Kilometerstand – Elbil
Sammenlignet med en bensin eller dieselbil har elbiler færre deler som kan gå i stykker. Samtidig er ofte delene veldig kostbare, for eksempel batteriet.
Er bilen innenfor garantitiden kan man gjøre gode kjøp tross høy kilometerstand, siden garantien vil dekke ting som går i stykker så lenge det skyltes feil av produsenten.
Batterigaranti på Elbil
I Elbilens barndom, for 7-8 år siden, så man for seg at det ville hope seg opp med brukte og utrangerte batterier fra elbilene. Det var store planer om både gjenbruk og energi-lagring i disse brukte batteriene. Men det har vist seg at det har blitt skiftet langt færre batterier enn enn man fryktet.
Om noe skulle gå galt behøver man heller ikke bytte hele batteriet. På mange av Elbilene som produseres er det mulig å bare bytte ut de ødelagte cellene/modulene. Dette vil jo også være mye billigere enn å måtte bytte ut hele batteriet.
- En undersøkelse gjort av Nissan på Elbiler som har gått over 400.000 kilometer, som for eksempel drosjer, viste at batteriet hadde igjen 75-80 prosent av den opprinnelige kapasiteten.
Det forskes og utvikles mye og fort når det gjelder Elbil-batterier og det er stor grunn til å tro at vi om noen få år har batterier som både er fysisk mindre, lettere og med større energitetthet. Dette vil påvirke både ladehastighet, holdbarhet og rekkevidde og miljøvennlighet på en positiv måte.
Varer batteriet eller bilen lengst?
Det snakkes om batterier som vil vare lengre enn bilen. At man kan ta med seg batteriet fra en utslitt bil og over i en ny.
- Hvis noe skjer med Elbil-batteriet etter at garantitiden er ute, kan det fort bli veldig dyrt. Faktisk så dyrt at det ikke vil lønne seg å bytte. Men også her vil det garantert skje en utvikling fremover, man kan nok for eksempel bruke batterier fra en skadet elbil over i en annen om utviklingen går som forventet.
- I noen tilfeller dekkes ikke nytt batteri selv innenfor garantitiden. Dette kan for eksempel være om skadene på batteriet er forårsaket av bilens eier, som for eksempel skader etter en kollisjon.
Hvorfor bytte batteri på Elbil
Mange ønsker å forlenge levetiden på elbilen ved å bytte batteriet. Dette er fullt mulig om man får tak i originale batterier, da det er dessverre ikke mulig å bruke batterier fra andre leverandører. Å bytte batteri til en uorginal type utgjør nemlig en stor risiko blant annet økt fare for brann og eksplosjon. Dette vil igjen ha en betydelig innvirkning på bilens generelle trafikksikkerhet, og ombygging av elbil og endring av batterikjemi er derfor underlagt kjøretøyforskriftens bestemmelser.
Bytte batteri på Elbil- hva koster det ?
Hvis man må betale for en helt ny batteripakke vil det koste mellom 100.00 og 200.000 kroner, i mange tilfeller også mer.
Noen opplever å måtte betale mer for et nytt elbatteri enn verdien på selve bilen.
Men som tidligere nevnt er det ytterst sjelden at hele batteripakken må byttes ut, det holder ofte å kun bytte ut enkeltmoduler/cellemoduler.